Kompetencje kulturowe i artystyczne dla dziennikarzy WT-DKS-P-KA
I. Istota komunikacji
1. Czym jest komunikacja
2. Dwie koncepcje komunikacji
3. Fałszywa komunikacja - Fake news
4. Komunikacja jako kultura uczestnictwa
5. Komunikacja jako dialog
II. Nowe media i nowa kultura medialna
1. Media kształtujące kulturę
2. Internet jako forma komunikacji i miejsce uczenia się
3. Nowe media – media społecznościowe
4. „Grzechy” mediów społecznościowych
III. Komunikacja kulturowa
1. Kultura jako podstawa w komunikowaniu
2. Stan współczesnej kultury wpływający na komunikowanie społeczne
3. Komunikowanie pop kulturowe
4. Komunikowanie kultury wysokiej
IV. Komunikacja wizualna
1. Wizualność
2. Obraz i jego historia
3. Zwrot obrazowy
4. Kultura wizualna
5. Powstanie komunikacji wizualnej
V. Komunikacja wartości we współczesnym świecie
1. Kultura jako zespół wartości komunikowanych
2. Trzy filary wartości kultury europejskiej
3. Jaka kulturowa alternatywa: Dżihad kontra McŚwiat?
VI. Komunikacja poprzez sztukę
1 Rola i funkcja sztuki w procesie komunikacji kulturowej
2. Komunikacja poprzez znaki i symbole
3. Sztuka multimediów
4. Komunikacja audiowizualna
VII. Kompetencje medialne i kulturowe
1. Edukacja kulturowo-medialna
2. Kompetencje kulturowe
3. Kompetencje medialne
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student:
W zakresie wiedzy: zna podstawowe koncepcje medialne, instytucje medialne, struktury i systemy komunikacji, posiada wiedzę z zakresu nowych i starych mediów, etyki medialnej, komunikowania wartości, komunikowania przez sztukę, zorientowany co do obecności kultury i sztuki w mediach, komunikacji polityki w mediach .
W zakresie umiejętności: potrafi nazwać i wskazać na procesy wpływające na globalne i lokalne transformacje społeczno-polityczne, kulturowe, medialne, artystyczne, posługiwać się nowymi i starymi mediami, dziennikarstwem obywatelskim, używać nowych mediów w pracy dziennikarskiej (K_U12).
W zakresie kompetencji społecznych: jest przygotowany do aktywnego udziału w grupach, instytucjach i organizacjach medialnych, sprawnie organizuje świadomość obywatelską i komunikuje się w aspektach kultury i sztuki ze społecznością, prowadzi dialog społeczny i międzykulturowy.
Punkty ECTS:
Udział w wykładzie -30 godz.
Przygotowanie do zajęć -20 godz.
Przygotowanie do kolokwiów - 10 godz.
Kryteria oceniania
student aby osiągnąć efekt kształcenia potrafi efektywnie prezentować i dyskutować wyniki swoich badań:
- na ocenę 2 (nast..): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań;
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie prezentuje „suche” wyniki bez umiejętności ich analizy;
- na ocenę 4 (db.): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić dyskusje
osiągniętych wyników;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować osiągnięte wyniki
Literatura
1. W. Kawecki , Komunikacja medialno-kulturowa, Warszawa 2020
2. W. Kawecki, Ocalić człowieka -ocalić kulturę, Warszawa 2006
3. W. Kawecki , Sztuka polska a Kościół dzisiaj, Warszawa 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: