Idee i ideologie w dyskursie medialnym WT-DKS-P-ID
1. Naturalny obraz świata jako punkt wyjścia dla tworzenia dla filozoficznej wizji świata i subiektywnego światopoglądu
2.Spory związane z rozumieniom filozofii - koncepcje i sposób rozwijania idei
3. Filozofia a światopogląd
4. Światopogląd a ideologia
5. Wartość ludzkiego życia. Rożne rozumienia idei dobra i zła
6. Melioryzm i pejoryzm. Wolność
7. Idea człowieka i człowieczeństwa. Człowiek jako algorytm?
8. Dusza a umysł. Koniec Homo sapiens
9. Technohumanizm
10. Wolność a polityka. Tolerancja
11. Współczesny mit nauki.
12. Filozofia a inne rodzaje nauk - rzeczywistość wyobrażona a prawda.
13. Rozwój idei i ideologii na przykładzie marksizmu
14. Rozwój idei i ideologii na przykładzie marksizmu (cz2) Marksizm kulturowy
15. Filozofia a wiara/teologia
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiotem wykładu są idee i ideologie występujące we współczesnym dyskursie medialnym. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
wiedza Ek_1:
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia omawiane w ramach zaproponowanej tematyki
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy związane z rozwojem idei filozoficznych, dostrzega różnice między zobiektywizowanymi propozycjami myślenia filozoficznego a propozycjami ideologicznie zaangażowanymi. dostrzega uprzyczynowanie ideologizacji propozycji filozoficznych funkcjonujących w ramach światopoglądu.
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę z zakresu przedmiotu dla oceny rożnych współczesnych problemów filozoficzno-światopoglądowych oraz obecnych w kulturze ideologii.
umiejętności Ek-2:
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi zdefiniować podstawowych terminów filozoficznych potrzebnych dla funkcjonowania w przestrzeni zagadnień dotyczących ideologii i światopoglądu
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy przedstawiane w ramach wykładu
-na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
- na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
kompetencje EK-3
- na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu idei filozoficznych na funkcjonowanie światopoglądów i ideologii
- na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy dotyczące światopoglądu i ideologii, odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
- na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
- na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Kryteria oceniania
KOD DOSTĘPU DO ZAJĘĆ ONLINE: iqxmjv6
metoda podająca
Sposób weryfikacji - egzamin pisemny - test na MsTeams
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje poziom uzyskanej wiedzy na egzaminie:
dst-dst plus - 50-60%,
db-db plus - 60-85%,
bdb - 85-100%
obecności na zajęciach:
dst - od 60%,
db 60-95%,
bdb - 95-100%
Literatura
1. N. N. Taleb, Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem, Zysk i S-ka, 2014
2. D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, 2012
3. R. Bregman, Homo sapiens. Ludzie są lepsi niż myślisz, Wydawnictwo Dolnośląskie, 2021
Literatura dodatkowa:
J. Bocheński Józef, „O światopoglądzie”, w: tenże, Sens życia, PHILED, 1993.
J. Bocheński Józef, „Światopogląd a filozofia”, w: tenże, Sens życia, PHILED,1993
R. Scruton, Głupcy, oszuści i podżegacze. Myśliciele nowej lewicy, Zysk i S-ka, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: