Historia sztuki i komunikacji wizualnej - ćwiczenia dla dziennikarzy WT-DKS-P-HS
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aT4i0lVMnFY5rfqNBug_CGaX5g34VzN8CjSlTqCKeYLs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=34d2c2f5-651e-45a3-a955-3405cd200e10&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/12/2025/04/Historia-sztuki-i-komunikacji-wizualnej-%E2%80%93-cwiczenia-dla-dziennikarzy-DKS-P-HS.pdf (w cyklu 2024/25_L)
Celem ćwiczeń jest zaznajomienie studentów z rolą i znaczeniem komunikowania wizualnego i artystycznego we współczesnej kulturze medialnej ze szczególnym uwzględnieniem przekazów artystycznych należących do odrębnego typu komunikacji kulturowej jakim jest komunikacja wizualno-artystyczna (fotografia artystyczna, streetart, komunikacja modowa itp.) . Wychodząc od pojęcia komunikowania wizualnego, jego znaczenia w komunikacji społecznej, medialnej i masowej studenci zostaną wprowadzeni w świat komunikacji artystycznej.
W semestrze zimowym ćwiczenia opierają się na wstępnej wiedzy o komunikowaniu wizualnym jako komunikacie perswazyjnym i skupiają się na bazowych zagadnieniach, takich jak: Psychologia widzenia (Gestaltyzm), Elementy neurokogniwistyki, Kolor w komunikacji wizualnej, Tożsamość wizualna, Typografia, Wizualne elementy komunikacji niewerbalnej, Reklama artystyczna, Shockvertising, Kicz w komunikacji artystycznej i wizualnej
W semestrze letnim ćwiczenia opierają się na wiedzy bazowej zdobytej w poprzednim semestrze i skupiają się na takich zagadnieniach jak: Zabytki i dziedzictwo artystyczne, Elementy architektury, Style architektoniczne – przegląd, Współczesne formy sztuki w mediach i komunikacji społecznej, Street art, Sztuka fotografii (Fotografia dziennikarska), Sztuka fotoreportażu.
W cyklu 2022/23_Z:
Ćwiczenia prowadzone w formie problemowo-dyskusyjnej z naciskiem położonym na aktywne uczestnictwo studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki na podstawie wskazanej literatury przedmiotowej). (i) Tematy zajęć w semestrze zimowym: |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia prowadzone w formie problemowo-dyskusyjnej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki na podstawie wskazanej literatury przedmiotowej). (ii) Tematy zajęć w semestrze letnim: |
W cyklu 2023/24_Z:
Tematy zajęć w semestrze zimowym: |
W cyklu 2023/24_L:
(ii) Tematy zajęć w semestrze letnim: |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem zajęć jest poznanie i zrozumienie specyfiki funkcjonowania różnorodnych form, typów i kanałów komunikacji kulturowej rozumianej jako szereg sposobów porozumiewania się za pośrednictwem tego, co wchodzi w skład kulturowego dorobku. Za formy komunikatów możemy uznać między innymi dzieła sztuki, literaturę, film, rytuały religijne i społeczne konwenanse oraz wszelkie pozostałe dzieła i zachowania, które są regulowane przez normy wypracowane w danej kulturze. (i) Tematy zajęć w semestrze I (zimowym): |
W cyklu 2024/25_L:
Celem ćwiczeń jest zaznajomienie studentów z rolą i znaczeniem komunikowania wizualnego i artystycznego we współczesnej kulturze medialnej ze szczególnym uwzględnieniem przekazów artystycznych należących do odrębnego typu komunikacji kulturowej jakim jest komunikacja wizualno-artystyczna (fotografia artystyczna, streetart, komunikacja modowa itp.) . Wychodząc od pojęcia komunikowania wizualnego, jego znaczenia w komunikacji społecznej, medialnej i masowej studenci zostaną wprowadzeni w świat komunikacji artystycznej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 2 ECTS - udział w zajęciach - 30 godz.
2 ECTS - przygotowanie do zajęć - 15 godz.
2 ECTS - lektury obowiązkowe - 15 godz.
2x30 godz.= 60 godzin = 2 punkty ECTS
| W cyklu 2023/24_Z: Udział w zajęciach - 30 godz. - 1 punkt ECTS
Samodzielna praca (fotoreportaż, esej, audycja/podcast itp) - 30 godz - 1 punkt ECTS
Przygotowanie się do zaliczeń okresowych - 30 godz. 1 punkt ECTS
W sumie 90 godz. = 3 punkty ECTS | W cyklu 2024/25_L: Zajęcia kursoryczne - 30 godz. = 1 ECTS
Przygotowanie własnych projektów - 20 godz. = 1/3 ECTS
Samodzielna lektura - 10 godz. = 1/3 ECTS
Konsultacje z prowadzącym zajęcia - 10 godz. = 1/3 ECTS
= 60 godz. = 2 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 1 ECTS - udział w zajęciach - 30 godz.
1/2 ECTS - przygotowanie do zajęć - 15 godz.
1/2 ECTS - lektury obowiązkowe - 15 godz.
2x30 godz.= 60 godzin = 2 punkty ECTS
| W cyklu 2024/25_Z: Zajęcia kursoryczne - 30 godz. = 1 ECTS
Przygotowanie własnych projektów - 20 godz. = 1/3 ECTS
Samodzielna lektura - 10 godz. = 1/3 ECTS
Konsultacje z prowadzącym zajęcia - 10 godz. = 1/3 ECTS
= 60 godz. = 2 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Zajęcia kursoryczne - 30 godz. = 1 ECTS
Przygotowanie własnych projektów - 20 godz. = 1/3 ECTS
Samodzielna lektura - 10 godz. = 1/3 ECTS
Konsultacje z prowadzącym zajęcia - 10 godz. = 1/3 ECTS
= 60 godz. = 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DL_W06 - Student posiada w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii XX i XXI wieku; potrafi rozpoznawać artystów i fenomeny, nurty i style oraz periodyzować dzieje sztuki i wyznaczać kamienie milowe komunikacji wizualnej
DL_U03 - Student potrafi analizować i łączyć ze sobą różne fakty i problemy z zakresu historii mediów i dziennikarstwa; analizować fakty, problemy i procesy historyczne i artystyczne; identyfikuje i charakteryzuje węzłowe zagadnienia komunikacji artystycznej i wizualnej oraz wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii komunikacji i sztuki na funkcjonowanie instytucji związanych z mediami, komunikacją i dziennikarstwem
DL_U18 - Student potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i
audiowizualne; wykorzystuje umiejętności dziennikarskie w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej w praktyce funkcjonowania instytucji związanych z mediami, komunikacją i dziennikarstwem
DL_U21 - Student potrafi stosować podstawowe techniki kognitywne i kreatywne w tworzeniu prac dziennikarskich i medioznawczych; prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej; prezentuje własne poglądy i tworzy własne programy w zakresie komunikacji wizualnej i artystycznej
DL_K01 - Student jest gotów do świadomego, koniecznego i ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego, znając zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności; ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; potrafi posługiwać się nabytymi umiejętnościami i kompetencjami społecznymi, a w szczególności przewidzieć skutki i wpływ swoich działań na jakość funkcjonowania mediów, komunikacji i dziennikarstwa.
Kryteria oceniania
Stosuje się ocenianie ciągłe na podstawie pracy indywidualnej i zespołowej (w postaci zadań realizowanych na platformie MS Teams), prac śródsemestralnych - esejów (z aparatem krytycznym) i końcowych prac zaliczeniowych, aktywności i systematyczności, udziału w dyskusji, w omawianiu i przedstawianiu konkretnych problemów związanych z komunikacją wizualną i artystyczną.
BDB - Student posiada w stopniu zaawansowanym wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu historii XX i XXI wieku; doskonale potrafi rozpoznawać współczesne i historyczne nurty i style historyczne oraz periodyzować dzieje sztuki; wyróżniająco poruszać się po historii komunikacji wizualnej
Student potrafi swobodnie i celnie analizować i łączyć ze sobą różne fakty, problemy i procesy historyczne; doskonale identyfikuje i charakteryzuje węzłowe zagadnienia komunikacji artystycznej i wizualnej oraz wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii komunikacji i sztuki na funkcjonowanie instytucji związanych z mediami, komunikacją i dziennikarstwem
Student potrafi doskonale tworzyć i interpretować przekazy wizualne i
audiowizualne; bardzo dobrze wykorzystuje umiejętności dziennikarskie w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej w praktyce funkcjonowania instytucji związanych z mediami, komunikacją społeczną
Student doskonale potrafi stosować podstawowe techniki kognitywne i kreatywne w tworzeniu prac dziennikarskich i medioznawczych; swobodnie prowadzi badania i samodzielnie redaguje ich wyniki w postaci prac zaliczeniowych; bardzo dobrze prezentuje własne poglądy i tworzy własne programy w zakresie komunikacji wizualnej i artystycznej
Student jest bardzo dobrze przygotowany do świadomego, koniecznego i ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego, znając zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności; ma pełną świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; świetnie potrafi posługiwać się nabytymi umiejętnościami i kompetencjami społecznymi, a w szczególności przewidzieć skutki i wpływ swoich działań na jakość funkcjonowania mediów, komunikacji i dziennikarstwa.
DB - Student posiada w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii XX i XXI wieku; potrafi rozpoznawać współczesne i historyczne nurty i style historyczne oraz periodyzować dzieje sztuki; potrafi swobodnie poruszać się po historii komunikacji wizualnej
Student potrafi dobrze analizować i łączyć ze sobą różne fakty, problemy i procesy historyczne; dobrze identyfikuje i charakteryzuje węzłowe zagadnienia komunikacji artystycznej i wizualnej oraz wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii artystycznych na komunikację społeczną
Student potrafi dobrze tworzyć i interpretować przekazy wizualne i
audiowizualne; właściwie wykorzystuje umiejętności dziennikarskie w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej w praktyce funkcjonowania instytucji związanych z mediami, komunikacją społeczną
Student potrafi dobrze stosować podstawowe techniki kognitywne i kreatywne w tworzeniu prac dziennikarskich i medioznawczych; potrafi prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych dyplomowej; dobrze prezentuje własne poglądy i tworzy własne programy w zakresie komunikacji wizualnej i artystycznej
Student dobrze jest przygotowany do świadomego, koniecznego i ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego, znając zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności; ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; potrafi wystarczająco posługiwać się nabytymi umiejętnościami i kompetencjami społecznymi, a w szczególności przewidzieć skutki i wpływ swoich działań na jakość funkcjonowania mediów, komunikacji i dziennikarstwa.
DST - Student ma w nisko zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii XX i XXI wieku; słabo potrafi rozpoznawać współczesne i historyczne nurty i style historyczne oraz periodyzować dzieje sztuki; z trudem porusza się po historii komunikacji wizualnej
Student z trudem potrafi analizować i łączyć ze sobą różne fakty, problemy i procesy historyczne; z problemami identyfikuje i charakteryzuje węzłowe zagadnienia komunikacji artystycznej i wizualnej oraz z trudem wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii artystycznych sztuki na komunikację społeczną
Student potrafi w słabym stopniu tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne; z trudem wykorzystuje umiejętności dziennikarskie w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej w praktyce funkcjonowania instytucji związanych z mediami, komunikacją społeczną
Student słabo potrafi stosować podstawowe techniki kognitywne i kreatywne w tworzeniu prac dziennikarskich i medioznawczych; mało kreatywnie prowadzi badania i potrzebuje pomocy do redagowania ich wyników w postaci prac zaliczeniowych; z trudem prezentuje własne poglądy i tworzy własne programy w zakresie komunikacji wizualnej i artystycznej
Student słabo jest przygotowany do świadomego, koniecznego i ustawicznego rozwoju osobistego i zawodowego, znając zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności; ma niepełną świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; z trudem potrafi posługiwać się nabytymi umiejętnościami i kompetencjami społecznymi, a w szczególności przewidzieć skutki i wpływ swoich działań na jakość funkcjonowania mediów, komunikacji i dziennikarstwa.
Literatura
Semestr I (zimowy):
Literatura podstawowa (na zaliczenie):
Juszczyk Stanisław, Kultura wizualna: wybrane studia teoretyczne oraz badania empiryczne. "Chowanna" 2015, t.2, s. 17-29 [on line]
Witold Kawecki, Wizualność współczesnej kultury, „Roczniki Kulturoznawcze” 2022 (1), t. XIII [on line]
A. Kampka (red.), Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji, Warszawa 2014 [on line]
M. Michałowska, P. Wołyński, Społeczne dyskursy sztuki fotografii, Poznań 2010 [on line]
G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010 [on line]
Semestr II (letni):
Literatura podstawowa:
S. Sontag, O fotografii, przeł. Sławomir Magala, Kraków:
Wydawnictwo Karakter, 2009.
K. Wolny-Zmorzyński, Mistrzowie fotografii dziennikarskiej. Ocena i wartościowanie, Warszawa 2015, https://wnpism.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2019/08/Mistrzowie-fotografii.pdf
B. Szmygin, ŚWIATOWE DZIEDZICTWO KULTURY UNESCO
– charakterystyka, metodologia, zarządzanie, Warszawa-Lublin 2018 [on line]
Literatura pomocnicza:
Mojżyn N., Twórczość streetartowa Tomofeya Radyi jako komunikacja wartości i wyraz protestu”, „Roczniki Nauk Społecznych” KUL 2022 (50)2, s. 7-20 / DOI: https://doi.org/10.18290/rns22502.1
Mojżyn N., Od adoracji do oracji. Geneza modlitewnego gestu wzniesionych rąk w świetle przedchrześcijańskich i wczesnochrześcijańskich źródeł
ikonograficznych, W: Jak na dłoni / Wrześniak Małgorzata, Mojżyn Norbert (red.), Rzeczy Piękne, nr 9, 2024, ISBN 9788382814187, s. 77-95
Mojżyn N., Hasło „bratniego narodu ukraińskiego” w przekazach informacyjnych oficjalnych mediów rosyjskich w 2022 roku na przykładzie portali informacyjnych, Kultura - Media - Teologia , vol. 55, 2023, s. 77-102, DOI:10.21697/kmt.2023.55.05
Mojżyn N., Antytetyczny obraz papieża Franciszka w depeszach ukraińskich agencji informacyjnych na tle wojny rosyjsko-ukraińskiej, W: Kryzys w przekazach medialnych / Leśniczak Rafał, Stępniak Krzysztof (red.), 2023, ISBN 9788382092868, s. 123-143
R. Burzyński, Fotografia reportażowa, Olsztyn 1960
K. Jurek, Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, „KMT” 2011 nr 6, s. 68-80; [on line] https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_6_bezspadow_jurek.pdf
M. Rabenda Derman, Kolor, marka, kultura. Tworzenie wizerunku instytucji na podstawie palety kolorów – badania empiryczne, w: Badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M. Flleischer, Wrocław 2017, [on line]: Kolor_marka_kultura_Tworzenie_wizerunku.pdf
M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011
K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019(9), [on line]: https://apcz.umk.pl/Tek/article/view/30753/26090.
R. Kluszczyński W., Estetyka sztuki nowych mediów [on line].
L. Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
T. Maruszewski, Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001
N. Rosenblum, Historia fotografii światowej, 2005.
P. Zawojski (red.), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, (otwarty dostęp w internecie).
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_L:
Semestr II: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
Semestr II: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa (na zaliczenie): A. Kampka (red.), Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji, Warszawa 2014 [on line] Semestr II: Literatura pomocnicza: |
W cyklu 2024/25_L:
Semestr LETNI: Literatura pomocnicza: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: