Historia sztuki i komunikacji wizualnej - ćwiczenia dla dziennikarzy WT-DKS-P-HS
(i) Tematy zajęć w semestrze zimowym:
1. Wprowadzenie do zajęć w semestrze zimowym.
2. Przedmiot i zakres pojęciowy historii sztuki oraz komunikacji wizualnej
3. Sztuka jako komunikacja
3. Komunikacja wizualna w perspektywie historycznej
4. Współczesne zagadnienia komunikacji wizualnej
5. Psychologia widzenia (Gestaltyzm). Neurokogniwistyka.
6. Sztuka fotografii: Fotograficzne gatunki informacyjne
7. Sztuka fotografii: Zasady kompozycji i dobrego ujęcia.
8. Mistrzowie fotografii dziennikarskiej
9. Sztuka fotoreportażu.
10. Mistrzowie fotoreportażu
12. Komunikacja wizualna - projektowanie logo
13. Wizualna tożsamość marki
14. Weryfikacja osiągnięć semestralnych
15. Podsumowanie semestru.
(ii) Tematy zajęć w semestrze letnim:
1. Wprowadzenie do zajęć w semestrze letnim
2. Komunikacja artystyczna: sztuka starożytna (pradzieje, Mezopotamia i Egipt)
3. Komunikacja artystyczna: sztuka starożytna (Grecja i Rzym)
4. Komunikacja artystyczna: sztuka bizantyńska
5. Komunikacja artystyczna: sztuka renesansu
6. Komunikacja artystyczna: sztuka baroku
7. Komunikacja artystyczna: sztuka rokoka i klasycyzmu
8. Komunikacja artystyczna: sztuka romantyzmu
9. Komunikacja artystyczna: style historyczne w architekturze XIX wieku
10. Komunikacja artystyczna: sztuka realizmu i akademizmu
11. Komunikacja artystyczna: sztuka impresjonistyczna
12. Komunikacja artystyczna: sztuka awangardowa początku XX wieku
13. Komunikacja artystyczna: sztuka secesji i art deco
14. Weryfikacja osiągnięć semestralnych
15. Podsumowanie semestru.
W cyklu 2022/23_Z:
Ćwiczenia prowadzone w formie problemowo-dyskusyjnej z naciskiem położonym na aktywne uczestnictwo studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki na podstawie wskazanej literatury przedmiotowej). (i) Tematy zajęć w semestrze zimowym: |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia prowadzone w formie problemowo-dyskusyjnej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki na podstawie wskazanej literatury przedmiotowej). (ii) Tematy zajęć w semestrze letnim: |
W cyklu 2023/24_Z:
Tematy zajęć w semestrze zimowym: |
W cyklu 2023/24_L:
(i) Tematy zajęć w semestrze zimowym: (ii) Tematy zajęć w semestrze letnim: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 2 ECTS - udział w zajęciach - 30 godz.
2 ECTS - przygotowanie do zajęć - 15 godz.
2 ECTS - lektury obowiązkowe - 15 godz.
2x30 godz.= 60 godzin = 2 punkty ECTS
| W cyklu 2023/24_Z: Udział w zajęciach - 30 godz. - 1 punkt ECTS
Samodzielna praca (fotoreportaż, esej, audycja/podcast itp) - 30 godz - 1 punkt ECTS
Przygotowanie się do zaliczeń okresowych - 30 godz. 1 punkt ECTS
W sumie 90 godz. = 3 punkty ECTS | W cyklu 2023/24_L: 30 godz. praca na źródłach
15 godz. praca własna/przygotowanie referatu
15 godz. prezentacja własnej pracy/prezentacji
15 godz. przygotowanie się do zaliczenia/kolokwium
10 godz. konsultacje z wykładowcą
5 godz. zaliczenia śródokresowe/kolokwia
90 godz. = 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 1 ECTS - udział w zajęciach - 30 godz.
1/2 ECTS - przygotowanie do zajęć - 15 godz.
1/2 ECTS - lektury obowiązkowe - 15 godz.
2x30 godz.= 60 godzin = 2 punkty ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 (DL_W06) - Student ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii; potrafi rozpoznawać nurty i style historyczne oraz periodyzować dzieje sztuki
EK 2 (DL_U03) - Student potrafi analizować i łączyć ze sobą różne fakty, problemy i procesy historyczne; identyfikuje i charakteryzuje węzłowe zagadnienia komunikacji artystycznej i wizualnej oraz wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii komunikacji i sztuki na funkcjonowanie instytucji związanych z mediami, komunikacją i dziennikarstwem
EK 3 (DL_U18) Student potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i
audiowizualne; wykorzystuje umiejętności dziennikarskie w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej w praktyce funkcjonowania instytucji związanych z mediami, komunikacją i dziennikarstwem
EK 4 (DL_U21) Student potrafi prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej;
prezentuje własne poglądy i tworzy własne programy w zakresie komunikacji wizualnej i artystycznej
EK 5 (DL_K01) -Student zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; potrafi posługiwać się nabytymi umiejętnościami i kompetencjami społecznymi, a w szczególności przewidzieć skutki i wpływ swoich działań na jakość funkcjonowania mediów, komunikacji i dziennikarstwa.
Kryteria oceniania
Stosuje się ocenianie ciągłe (śródsemestralne) na podstawie pracy ciągłej, aktywności i systematyczności w ciągu semestru, wykonywanie poleconych zadań, udział w dyskusji, w omawianiu konkretnych problemów związanych z historią sztuki i komunikacji wizualnej .
EK 1 (DL_W06)
BDB - Student ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii; doskonale potrafi rozpoznawać nurty i style historyczne oraz periodyzować dzieje sztuki
DB - BDB - Student ma w dość zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii; dobrze potrafi rozpoznawać nurty i style historyczne oraz periodyzować dzieje sztuki
DST - BDB - Student ma w niezbyt zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii; z trudem potrafi rozpoznawać nurty i style historyczne oraz periodyzować dzieje sztuki
EK 2 (DL_U03)
BDB - Student potrafi swobodnie analizować i łączyć ze sobą różne fakty, problemy i procesy historyczne; doskonale identyfikuje i charakteryzuje węzłowe zagadnienia komunikacji artystycznej i wizualnej oraz wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii komunikacji i sztuki na funkcjonowanie instytucji związanych z mediami, komunikacją i dziennikarstwem
DB - Student potrafi dobrze analizować i łączyć ze sobą różne fakty, problemy i procesy historyczne; dobrze identyfikuje i charakteryzuje węzłowe zagadnienia komunikacji artystycznej i wizualnej oraz wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii artystycznych na komunikację społeczną
DST - Student z trudem potrafi analizować i łączyć ze sobą różne fakty, problemy i procesy historyczne; z problemami identyfikuje i charakteryzuje węzłowe zagadnienia komunikacji artystycznej i wizualnej oraz słabo wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii artystycznych sztuki na komunikację społeczną
EK 3 (DL_U18)
BDB - Student potrafi doskonale tworzyć i interpretować przekazy wizualne i
audiowizualne; bardzo dobrze wykorzystuje umiejętności dziennikarskie w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej w praktyce funkcjonowania instytucji związanych z mediami, komunikacją społeczną
DB - Student potrafi dobrze tworzyć i interpretować przekazy wizualne i
audiowizualne; właściwie wykorzystuje umiejętności dziennikarskie w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej w praktyce funkcjonowania instytucji związanych z mediami, komunikacją społeczną
DST - Student potrafi w słabym stopniu tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne; z trudem wykorzystuje umiejętności dziennikarskie w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej w praktyce funkcjonowania instytucji związanych z mediami, komunikacją społeczną
EK 4 (DL_U21)
BDB - Student doskonale potrafi prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej;
bardzo dobrze prezentuje własne poglądy i tworzy własne programy w zakresie komunikacji wizualnej i artystycznej
DB - Student potrafi dobrze prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej;
dobrze prezentuje własne poglądy i tworzy własne programy w zakresie komunikacji wizualnej i artystycznej
DST - Student jedynie dostatecznie potrafi prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej; z trudem prezentuje własne poglądy i tworzy własne programy w zakresie komunikacji wizualnej i artystycznej
EK 5 (DL_K01)
BDB -Student doskonale zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma pełną świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; świetnie potrafi posługiwać się nabytymi umiejętnościami i kompetencjami społecznymi, a w szczególności przewidzieć skutki i wpływ swoich działań na jakość funkcjonowania mediów, komunikacji i dziennikarstwa.
DB -Student dobrze zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; potrafi wystarczająco posługiwać się nabytymi umiejętnościami i kompetencjami społecznymi, a w szczególności przewidzieć skutki i wpływ swoich działań na jakość funkcjonowania mediów, komunikacji i dziennikarstwa.
DST - Student słabo zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma niepełną świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; z trudem potrafi posługiwać się nabytymi umiejętnościami i kompetencjami społecznymi, a w szczególności przewidzieć skutki i wpływ swoich działań na jakość funkcjonowania mediów, komunikacji i dziennikarstwa.
Literatura
Semestr I:
Literatura podstawowa (na zaliczenie):
Juszczyk Stanisław, Kultura wizualna: wybrane studia teoretyczne oraz badania empiryczne. "Chowanna" 2015, t.2, s. 17-29 [on line]
Witold Kawecki, Wizualność współczesnej kultury, „Roczniki Kulturoznawcze” 2022 (1), t. XIII [on line]
Literatura uzupełniająca:
A. Kampka (red.), Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji, Warszawa 2014 [on line]
M. Michałowska, P. Wołyński, Społeczne dyskursy sztuki fotografii, Poznań 2010 [on line]
G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010 [on line]
Semestr II:
Literatura podstawowa:
J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, (wznowienie) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2023.
W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycia estetyczne, Warszawa 1976.
Literatura pomocnicza:
R. Burzyński, Fotografia reportażowa, Olsztyn 1960
K. Jurek, Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, „KMT” 2011 nr 6, s. 68-80; [on line] https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_6_bezspadow_jurek.pdf
M. Rabenda Derman, Kolor, marka, kultura. Tworzenie wizerunku instytucji na podstawie palety kolorów – badania empiryczne, w: Badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M. Flleischer, Wrocław 2017, [on line]: Kolor_marka_kultura_Tworzenie_wizerunku.pdf
M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011
K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019(9), [on line]: https://apcz.umk.pl/Tek/article/view/30753/26090.
R. Kluszczyński W., Estetyka sztuki nowych mediów [on line].
L. Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
T. Maruszewski, Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001
N. Rosenblum, Historia fotografii światowej, 2005.
P. Zawojski (red.), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, (otwarty dostęp w internecie).
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_L:
Semestr II: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
Semestr I: Semestr II: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: