Historia mediów i dziennikarstwa WT-DKS-P-HM
- http://3gmcop3 (w cyklu 2021/22_L)
Zakres poruszanych w trakcie zajęć tematów:
1. Historia mediów i dziennikarstwa - wyjaśnienie pojęć, ewolucja materiałów piśmienniczych
2. Historia książki i druku - zabytki drukarskie
3. Historia prasy w Europie
4. Historia prasy na świecie
5. Historia prasy polskiej do 1815 roku
6. Historia prasy polskiej w okresie 1815-1918
7. Historia prasy polskiej w okresie 1918-1939
8. Największe koncerny prasowe w II Rzeczpospolitej
9. Prasa w Polsce w okresie okupacji
10. Prasa w Polsce w okresie PRL
11. Wydawnicza działalność Kościoła w Polsce do 1989 roku
12. Historia radia
13. Historia telewizji
14. Historia reklamy
15. Historia komputera i internetu
W cyklu 2022/23_L:
Zakres poruszanych w trakcie zajęć tematów: |
W cyklu 2023/24_L:
Zakres poruszanych w trakcie zajęć tematów: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK nr 1: posługuje się poprawną terminologią związaną z historią mediów i dziennikarstwa
EK nr 2:Nazywa i wyjaśnia procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany w świecie mediów
EK nr 3: identyfikuje, rozróżnia i objaśnia cechy charakterystyczne dla danych typów mediów
UMIEJĘTNOŚCI
EK nr 4: charakteryzuje najważniejsze procesy przemian historycznych w świecie mediów
Ek nr 5: potrafi wykorzystać wiedzę na temat historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk
KOMPETENCJE
EK nr 6: pracuje w zespole wykazując odpowiedzialność za jakość merytoryczną przygotowywanej pracy
30 godz. – aktywny udział w wykładach
15 godz. – przygotowanie pracy zespołowej - zadania badawczego i konsultacje z prowadzącym zajęcia
15 godz. – przygotowanie do kolokwium
60 godz. – razem
2 ECTS
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
EK nr 1:
Na ocenę 5: zna i bardzo dobrze posługuje się poprawną terminologią związaną z historią mediów i dziennikarstwa;
Na ocenę 4: dobrze posługuje się terminologią związaną z historią mediów i dziennikarstwa, zna większość istotnych pojęć;
Na ocenę 3: zna dostatecznie wiele pojęć związanych z historią mediów i dziennikarstwa;
Na ocenę 2: nie zna i nie posługuje się poprawną terminologią związaną z historią mediów i dziennikarstwa
EK nr 2:
Na ocenę 5: wymienia i wyjaśnia wszystkie ważne procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany w świecie mediów;
Na ocenę 4: nazywa i wyjaśnia najważniejsze procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany w świecie mediów;
Na ocenę 3: wymienia i wyjaśnia jedynie niektóre procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany w świecie mediów;
Na ocenę 2: niedostatecznie nazywa i wyjaśnia procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany w świecie mediów
EK nr 3:
Na ocenę 5: zna i bardzo dobrze charakteryzuje najważniejsze procesy przemian historycznych w świecie mediów
Na ocenę 4 dobrze charakteryzuje najważniejsze procesy przemian historycznych w świecie mediów
Na ocenę 3 dostatecznie charakteryzuje najważniejsze procesy przemian historycznych w świecie mediów
Na ocenę 2 niedostatecznie charakteryzuje najważniejsze procesy przemian historycznych w świecie mediów
EK nr 4:
na ocenę 5: wymienia i biegle charakteryzuje wszystkie procesy przemian historycznych w świecie mediów;
na ocenę 4: potrafi wymieć i scharakteryzować najważniejsze procesy przemian historycznych w świecie mediów;
na ocenę 3: potrafi wymieć najważniejsze procesy przemian historycznych w świecie mediów, wskazać ich przyczyny i skutki
na ocenę 2: nie potrafi wymienić i/lub scharakteryzować wskazanych procesów przemian w świecie mediów
Ek nr 5:
na ocenę 5: potrafi wykorzystać wiedzę na temat historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, dostrzega powtarzające się schematy;
na ocenę 4: dostrzega wiele zależności i podobieństw między historią mediów a współczesnymi zjawiskami;
na ocenę 3: dostrzega zaledwie niektóre zależności i podobieństwa między historią mediów a współczesnymi zjawiskami;
na ocenę 2: nie potrafi wykorzystać wiedzy na temat historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, nie dostrzega żadnych powtarzających się schematów.
EK nr 6:
na ocenę 5: pracuje w zespole wykazując odpowiedzialność za jakość merytoryczną przygotowywanej pracy;
na ocenę 4: pracuje w zespole, stara się wywiązać jak najlepiej ze swoich zadań;
na ocenę 3: pracuje w zespole, wykonuje swoje zadania niedbale;
na ocenę 2: nie potrafi pracować w zespole, nie wywiązuje się z powierzonych zadań.
Literatura
Adamski A. Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012.
Russell J. Thomas, Lane W. Ronald, Reklama według Ottona Kleppnera, , bmw, 2000, s. 4-25.
Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001.
Dziki S., Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82.
Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004.
Chrapek J., Góral J., Zarys historii ważniejszych wynalazków z dziedziny masowego komunikowania oraz wypowiedzi Kościoła na temat środków społecznego przekazu, w: Chrapek J. (red.), Kościół a środki społecznego przekazu, Warszawa 1990, s. 197-208.
Dyczewski L., Działalność wydawnicza Kościoła katolickiego w Polsce międzywojennej, „Homo Dei” 1972 nr 4, s. 289-294.
Lechicki Cz., Rzut oka na sto lat polskiego czasopiśmiennictwa katolickiego (1833-1939), „Novum” 1975 nr 1-3, s. 76-92.
Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980.
Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005.
Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.), Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988.
Grzelewska D. i in., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001.
Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999.
Bajka Z. Historia mediów, Kraków 2008.
Lankau J., Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513 – 1729, Kraków 1960.
Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce XX wieku, Warszawa 2009.
Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
zajęcia prowadzone są online |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: