Grafika komputerowa i multimedialna WT-DKS-P-G
Cel przedmiotu polega na rozwijaniu umiejętności analitycznego i twórczego podejścia do przetwarzania grafiki komputerowej poprzez zgłębianie kluczowych zagadnień technicznych, przy jednoczesnej integracji wiedzy teoretycznej z praktycznymi zadaniami. Studenci przypomną sobie elementarne informacje dotyczące plików graficznych oraz fundamentalne zasady funkcjonowania grafiki komputerowej, co stanowi solidną podstawę do budowania przekazów wizualnych, zgodnie z założeniami DL-W11 dotyczącymi komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym. W ramach przedmiotu uczestnicy poznają techniki transformacji graficznej, umożliwiające modyfikację kształtów i perspektywy obrazów, a także eksperymentują z korekcją kolorów oraz poziomów tonalnych. Praktyczne zastosowanie tych metod pozwala na precyzyjne odwzorowanie odcieni i nastroju wizualnego, co jest kluczowe w kontekście public relations, marketingu i reklamy (DL-W13). Ponadto, zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z animacji oraz kompresji grafiki, w tym tworzenie animacji opartych na plikach GIF, co umożliwia dynamiczne przedstawianie treści wizualnych. Studenci doskonalą również techniki edycyjne, takie jak klonowanie pikseli, precyzyjne zaznaczanie obszarów oraz operacje na kanale alfa, co pozwala na skuteczną modyfikację obrazu. Wykorzystanie gradientów do symulowania efektów światła i cienia, dodatkowo wspiera odwzorowanie głębi oraz przestrzenności zdjęć, wpisując się w założenia DL-W16 dotyczące niewerbalnej komunikacji wizualnej. Ponadto, ćwiczenia obejmują zagadnienia kadrowania, skalowania, fotomontażu i koloryzowania fotografii oraz proces wektoryzacji grafiki rastrowej, co umożliwia tworzenie spójnych i estetycznych kompozycji oraz przekazów wizualnych (DL-U18). Realizacja tych zagadnień odbywa się z wykorzystaniem narzędzi takich jak Gimp i Inkscape. Studenci nie tylko pogłębiają kompetencje techniczne, ale również rozwijają umiejętności niezbędne do otwartego nawiązywania kontaktów społecznych i zawodowych (DL-K04), co jest kluczowe w budowaniu efektywnej komunikacji wizualnej we współczesnym środowisku medialnym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin
Realizacja zadań z zajęć - 10 godzin
Przygotowanie do kolokwiów w czasie semestru - 20 godzin
RAZEM: 60 godzin - 2 punkty ECTS | W cyklu 2023/24_L: Uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin
Realizacja zadań z zajęć - 10 godzin
Przygotowanie do kolokwiów w czasie semestru - 20 godzin
RAZEM: 60 godzin - 2 punkty ECTS | W cyklu 2024/25_L: Uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin
Realizacja zadań z zajęć - 10 godzin
Praca własna studentów, przygotowująca do kolokwiów w czasie semestru - 20 godzin
RAZEM: 60 godzin - 2 punkty ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
DL-W11, DL-W13, DL-W16) - student potrafi rozpoznać narzędzia niezbędne do retuszu zdjęć na podstawie konkretnych przykładów, opisać cechy rozszerzeń plików graficznych oraz określić parametry kluczowe dla precyzyjnego ustawienia kolorów w obrazie,
DL-U18 - student samodzielnie projektuje elementy grafiki wektorowej i bitmapowej, tworząc efektywne przekazy wizualne;
DL-K04 - wykazuje kreatywność i pełne zaangażowanie w procesie tworzenia projektów graficznych, co sprzyja budowaniu relacji społecznych i zawodowych.
Praktyki zawodowe
Zaliczenie przedmiotu nie wymaga realizacji praktyk.
Literatura
Obowiązkowa:
The GIMP Documentation, http://manual.gimp.org/
Inkscape Tutorial, https://inkscape.org/learn/
Uzupełniająca:
Gajda Włodzimierz, GIMP. Praktyczne projekty. Wydanie II, Gliwice 2011
Tomaszewska Aleksandra, Inkscape. Ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2009
Austin Tricia, Doust Richard, Projektowanie dla nowych mediów, Warszawa 2008
Gajda Włodzimierz, GIMP. Praktyczne projekty, Gliwice 2006
Evamy Michael, Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Grupa A i B: Konsultacje do przedmiotu odbywają się w czasie dyżuru. O terminach oraz trybie studenci zostali poinformowani na pierwszych zajęciach. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: