Kody kulturowe i religijne w mediach WT-DKS-P-FKK
Zakres tematów:
1. Pojęcie znaku i kodu kulturowego; kultura kontekstu, szum semantyczny i komunikacyjny, sposoby rozumienia kontekstów mitycznych, biblijnych, literackich w mediach.
2. Mity greckie jako medialne komunikaty kulturowe - na przykładzie Twittera i Facebooka.
3. Mityczne związki frazeologiczne w mediach tradycyjnych (np. nić Ariadny, zbierać laury, łódź Charona, męki Tantala, koń trojański, Feniks z popiołów, bunt prometejski, miecz Damoklesa, stajnia Augiasza, jabłko niezgody itd.) .
4. Reinterpretacja mitów w reportażach – na wybranych przykładach.
5. Biblia jako źródło kultury europejskiej. Symbole biblijne w wywiadach prasowych.
6. Związki frazeologiczne Starego Testamentu jako medialny przekaźnik znaczeń kulturowych (np. drzewo rajskie, wieża Babel, łono Abrahama, manna z nieba, Salomonowy wyrok, Ziemia Obiecana itd.).
7. Związki frazeologiczne Nowego Testamentu w mediach społecznościowych i na portalach internetowych (np. judaszowe srebrniki, Hiobowe wieści, syn marnotrawny, korona cierniowa, wdowi grosz, umywać ręce itd.).
8. Zwroty i aluzje biblijne na konferencjach prasowych polityków (na wybranych przykładach).
9. Biblizmy w ogólnopolskich tygodnikach opinii.
10. Aluzje biblijne w literaturze na przykładzie utworów Kochanowskiego, Norwida, Miłosza.
11. Twórczość św. Jana Pawła II przekaźnikiem polskiej tradycji i kultury ("Pamięć i tożsamość", "Tryptyk Rzymski", fragmenty przemówień i homilii).
12. „Trzeba być lisem albo lwem” – sztuka rozumienia kontekstów literackich w mediach.
13. Kulturowe wędrówki Pana Cogito oraz kody w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza i ich odzwierciedlenie w mediach.
14. Kody kulturowe w prozie współczesnej (wybór).
14. Pojmowanie czasu jako istoty kultury; typ stroju jako konwencja i kod kulturowy; mowa ciała jako przekaźnik kodów i znaczeń.
15. Zaliczenie zajęć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody pracy:
1. część teoretyczna (prezentacje)
2. analiza przykładów (indywidualnie i w grupie)
3. prace domowe – znajomość materiału
4. Debaty podczas zajęć
5. Pisanie tekstów dziennikarskich
Kryteria oceniania:
praca na zajęciach, aktywność
mini referat – prezentacja
udział w debatach podczas zajęć
pisanie tekstów dziennikarskich
regularne prace domowe (wyszukiwanie i analiza bieżących materiałów dziennikarskich ilustrujących zagadnienia omawiane na zajęciach)
znajomość treści zadawanych lektur
zaliczenie sprawdzianów
cząstkowych
zaliczenie testu końcowego
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
100 % obecności = ocena wyżej.
Literatura
Bukowski K. , Biblia a literatura polska, Poznań 1988. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Herbert Z. (wybór poezji) Kapuściński R., To nie jest zawód dla cyników, Warszawa 2013; Kochanowski J. (wybór poezji). Komornicka A.M., Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, Łódź 1994. Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1989. Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1989. Kulesza R. , Słownik kultury antycznej, Warszawa 1991. Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Zdzisław Piszczek, Warszawa 1958. Miłosz Cz. (wybór). Parandowski J., Mitologia, Warszawa 1962. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu - Biblia Tysiąclecia (fragmenty). Wiedza o kulturze, cz. I, Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski i in., Warszawa 1993; Literatura piękna (klasyka literacka-wybór).
@pontifex
Ekai.pl
Aleteia.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: