Edukacyjne wyzwania technologii medialnych WT-DKS-P-EW
Wykład dot. nowych technologii medialnych i ich możliwości edukacyjnych. Obejmuje zagadnienia metodyki uczenia się i nauczania, edukacji medialnej i kompetencji medialnych, profesjonalizacji medialnej, popularyzacji nauki i znaczenia technik kreatywnych. W trakcie dyskusji akademickich zostaną podjęte m.in. problemy dot. możliwości wykorzystania smartfonów w edukacji oraz pytania o współczesne znaczenie ICT w edukacji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych przemianach społecznych i kulturowych związanych z upowszechnieniem się mediów cyfrowych
EK nr 2 - wiedza - wie jak stosować nowoczesne metody dydaktyczne i pomoce medialne w edukacji
EK nr 3 - umiejętności - potrafi krytycznie interpretować współczesne zjawiska edukacyjne
EK nr 4 - kompetencje - ma świadomość ustawicznej edukacji zawodowej
Nakład pracy studenta/studentki
30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładzie
2 godz. - konsultacje z prowadzącym wykład
3 godz. - bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu
25 godz. – przygotowanie do sprawdzianu i kolokwium, osobiste lektury
60 godz. – razem
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 realizowane metodą wykładu problemowego, a weryfikowane uczestnictwem w zajęciach, sprawdzianem śródokresowym i kolokwium końcowym.
EK nr 1
na ocenę 2 - nie dostrzega przemian społecznych i kulturowych
na ocenę 3 - dostrzega współczesne przemiany społeczne i kulturowe, ale nie potrafi uzasadnić ich związku z upowszechnieniem się mediów cyfrowych
na ocenę 4 - ma wiedzę o współczesnych przemianach społecznych i kulturowych związanych z upowszechnieniem się mediów cyfrowych
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą dotyczącą mediów cyfrowych i ich społecznych i kulturowym oddziaływaniem popartą osobistym doświadczeniem i twórczością
EK nr 2
na ocenę 2 - nie potrafi wymienić nowoczesnych metod dydaktycznych i pomocy medialnych w edukacji
na ocenę 3 - wie czym są nowoczesne metody dydaktyczne i pomoce medialne w edukacji, ale nie potrafi ich stosować
na ocenę 4 - wie jak stosować nowoczesne metody dydaktyczne i pomoce medialne w edukacji
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą z zakresu nowoczesnych metod dydaktycznych i pomocy medialnych w edukacji popartą osobistym doświadczeniem
EK nr 3
na ocenę 2 - nie potrafi odnieść się do współczesnych zjawisk edukacyjnych
na ocenę 3 - potrafi wskazywać na współczesne zjawiska edukacyjne, ale nie umie dokonać ich krytycznej oceny
na ocenę 4 - potrafi krytycznie interpretować współczesne zjawiska edukacyjne
na ocenę 5 - wyróżnia się krytyczną oceną współczesnych zjawisk edukacyjnych popartą osobistym doświadczeniem i przykładami
EK nr 4
na ocenę 2 - nie wie, czym jest ustawiczna edukacja zawodowa
na ocenę 3 - wie czym jest ustawiczna edukacja zawodowa, ale nie ma świadomości jej potrzeby
na ocenę 4 - ma świadomość ustawicznej edukacji zawodowej
na ocenę 5 - doskonale zdaje sobie sprawę z potrzeby ustawicznej edukacji zawodowej i samemu podejmuje wysiłki w tym zakresie
Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena przeprowadzonych w formie testów na MS Forms sprawdzianu śródokresowego i kolokwium końcowego.
Literatura
Budzisz W. i in., 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Warszawa, https://edukacjamedialna.edu.pl/media/chunks/attachment/Katalog_kompetencji_medialnych_2014_EudBrrI.pdf (dostęp: 13 lipca 2023).
Drzewiecki P., 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Program nauczania edukacji medialnej dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z opracowaniem metodycznym, Otwock, Warszawa, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/295 (dostęp: 13 lipca 2023).
Drzewiecki P. i in., 2018, Smartfon jako osobiste narzędzie edukacyjne ucznia. Studium. Analiza i rekomendacje ekspertów Sieci Edukacji Cyfrowej KOMET@, Warszawa, https://kometa.edu.pl/uploads/media/pliki/Smartfon%20w%20szkole_X.2018.pdf (dostęp: 13 lipca 2023).
Petty G., 2013, Nowoczesne nauczanie: praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, J. Bartosik (tłum.), Sopot.
Robinson K., Aronica L., 2015, Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, A. Baj (tłum.), Kraków.
Tanaś M. (red.), 2020, Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji. 10 pytań do ludzi nauki, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: