Dziennikarstwo prasowe i agencyjne - podstawy warsztatu dziennikarskiego WT-DKS-P-DP
1. Rynek prasy w Polsce. Podstawowe pojęcia (kolumna, rozkładówka, szpalta itp.).
2. Największe agencje prasowe w Polsce (PAP, KAI). Prezentacja i zasady funkcjonowania.
3. Analiza wybranych depesz; konstruowanie informacji agencyjnych.
4. Praktyczne zastosowanie serwisu Katolickiej Agencji Informacyjnej w tekstach prasowych, internetowych oraz w mediach społecznościowych.
5. Prezentacja newsa i tematu tekstu - wydobycie różnic. Zastosowanie praktyczne.
6. Kolegium redakcyjne: prowadzenie i uczestnictwo. Organizacja konferencji prasowej.
7. Konstrukcja tekstu informacyjnego i depeszy agencyjnej. Podobieństwa i różnice.
8. Aluzyjne, z grepsem, wartościujące, reporterskie, banalne - czyli rodzaje tytułów. Zastosowanie w reportażach i wywiadach.
9. Rodzaje lidów w tekstach informacyjnych i publicystycznych. Rola zakończenia tekstu.
10. Wypowiedź i cytat w tekście dziennikarskim. Jak operować przykładami.
11. Obróbka dziennikarska tekstu informacyjnego.
12. Opiniotwórczy komunikat na twitterze i facebooku - zasady pisania.
13. Od newsa do bohatera egzemplifikującego problem - rodzaje otwarć tekstu dziennikarskiego.
14. "Opakowanie" reportażu, wywiadu, tekstu publicystycznego.
15. Pytanie retoryczne, wykrzyknik, wielokropek i przecinek w tekście dziennikarskim.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nakład pracy studenta
30 godz. - aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach
15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń
10 godz. - czas na napisanie tekstów
5 godz. - przygotowanie do kolokwium końcowego
Razem 60 godz.
ECTS: 2
Kryteria oceniania
Metoda podająca - mini wykład
Metody aktywizujące: praca indywidualna, praca w grupach; twórcze rozwiązywanie problemów, tzw. "burza mózgów", prowokacja myślowa; metoda inscenizacji: wcielanie się w role dziennikarzy i przeprowadzanie wywiadów, organizacja konferencji prasowych.
Kryteria oceniania realizowane metodą podawczą oraz metodami aktywizującymi, weryfikowane uczestnictwem w zajęciach, pracami pisemnymi oraz kolokwium końcowym.
Na ocenę pracy studenta składają się:
1. praca i aktywność na zajęciach
2. obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione)
3. systematycznie odrabiane prace domowe
4. prezentacja multimedialna przedstawiona na zajęciach
5. pisemna praca zaliczeniowa na koniec semestru (muszą być spełnione powyższe 4 warunki, aby zostać dopuszczonym do jej napisania).
Na ocenę 2 - student nie ma wiedzy na temat przedmiotu, nie zaliczył pracy końcowej, ma więcej niż 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Na ocenę 3 - student ma cząstkową wiedzę na temat; oddał wszystkie prace, zaliczył pracę końcową na ocenę dostateczną.
Na ocenę 4 - student ma wiedzę na temat , oddał wszystkie prace, zaliczył pracę końcową na ocenę dobrą.
Na ocenę 5 - ma pełną wiedzę na ten temat, oddał wszystkie prace, zaliczył pracę końcową na ocenę bardzo dobrą.
Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z końcowej pracy pisemnej.
Literatura
Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010.
Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009.
Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012.
Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.
Wielki słownik ortograficzny, pod red. E. Polańskiego, Warszawa 2006.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2006.
Wielki słownik wyrazów bliskoznacznych, pod red. M. Bańki, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: