Dziennikarstwo a kultura WT-DKS-P-DK
- Wkład dziennikarstwa w rozwój kultury
- komunikacja / sposoby komunikacji / narzędzia komunikacji / konwergencja mediów /
- kultura / osobowość / kryzys kultury / dziennikarstwo / misja /
- dziennikarz w świecie konsumpcji
- kultura popularna / kultura konsumpcyjna
- kultura wysoką w mediach
- kultura druku: spojrzenie na świat i politykę / czytelnictwo / prasa / prasa masowa /
- edukacja przez media
W cyklu 2021/22_Z:
- Wkład dziennikarstwa w rozwój kultury |
W cyklu 2022/23_Z:
- Wkład dziennikarstwa w rozwój kultury |
W cyklu 2023/24_Z:
- Wkład dziennikarstwa w rozwój kultury |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Nakład pracy studenta
30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie
15 godz. – przygotowanie do wykładu i lektura zaleconych publikacji
10 godz. – analiza omawianych zagadnień i ich przyswojenie
5 godz. – prace zaliczeniowe i konsultacje z prowadzącym zajęcia
60 godz. – razem 2 punkty ECTS
EK 1 - zna definicje kultury i cywilizacji,
EK 2 - rozpoznaje rozmaite funkcje dziennikarstwa,
EK 3 - potrafi ocenić wpływ dziennikarstwa i mediów na różne dziedziny rozwoju i funkcjonowania społeczeństwa i jego pojmowanie kultury popularnej oraz wysokiej
EK 4 - zna tytuły prasowe, stacje radiowe i telewizyjne oraz portale internetowe promujące kulturę popularną i wysoką
EK 5 - prawidłowo określa podstawowe dziedziny związane z wpływem mass mediów.
Kryteria oceniania
EK nr 1 Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu kultury, cywilizacji i mediów
Dst (3): zna kluczowe pojęcia i przestrzenie problemowe z zakresu wpływu mediów na kształt kultury, potrafi ogólnie odnieść je do misji dziennikarskiej
Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć, właściwie odnosi je do kulturotwórczej misji dziennikarza
Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z poznanego zakresu, spontanicznie wyprowadza własne, trafne wnioski, samodzielnie konstruuje tezy
umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową Ndst (2): Nie potrafi przygotować samodzielnie zdobywać wiedzy i poszerzać umiejętności,
Dst (3): Jest w stanie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, do wniosków dochodzi z pomocą wykładowcy,
Db (4): Przygotowuje pełną analizę zjawisk kulturowych i samodzielne dochodzi do wniosków;
Bdb (5): Wyróżnia się na tle innych nietypowym podejściem oraz bardzo efektywnym wykorzystaniem zdobytych umiejętności
EK nr 3 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby rozwoju oraz krytycznego i analitycznego spojrzenia Dst (3): Analizuje swoje postawy
Db (4): samodzielnie wyznacza kierunki własnych działań, dokonuje samooceny, wyznacza kierunki rozwoju i kształcenia
Bdb (5): posiada zaawansowane plany zawodowe, rozpoczyna aktywność w wybranej gałęzi rynku, dlatego niezwykle uważnie śledzi zachodzące zmiany, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski.
Literatura
Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis D., A. Rynio, Lublin 2010.
Kultura medialnie zapośredniczona: badania nad mediami w optyce kulturoznawczej, red. W. Chyła, Poznań 2010. Media, Kultura, Społeczeństwo, red. J. Dunin, Łódź 2006.
Leach E., Kultura i komunikowanie: logika powiązań symbolicznych: wprowadzenie do analizy strukturalnej w antropologii społecznej, tłum. M. Buchowski, Warszawa
2010.
Ejsmond M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowanie, Kraków 2010.
Język przekazu religijnego: perspektywa psychologii i homiletyki: materiały sympozjum, Opole, 16 listopada 2005 r., red. D. Krok, S. Pawiński), Opole 2006.
Sarzynska-Putowska J., Komunikacja wizualna: wybrane zagadnienia, Kraków 2002. Komunikacja wiary w trzecim tysiącleciu, red. S. Dziekoński, Olecko 2000.
Lewek A., Media i dziennikarstwo w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2008.
Kowalczyk S., Filozofia kultury, Lublin 1996.
Kroeber A. L., Istota kultury, Łódź 1989. Literatura uzupełniająca:
Adamek Z., Elementy wiedzy o kulturze, Tarnów 2001.
Spór o wartości w kulturze i wychowaniu, red. F. Adamski, Kraków 1991.
Dawson Ch., Religia i kultura, Warszawa 1959.
Kawecki W., Flader K., Jan Paweł II -człowiek kultury, Kraków 2008. Pasierb J., Pionowy wymiar kultury, Kraków 1983
P. Bagby, Pojęcie kultury [w tegoż:] Kultura i historia. Prolegomena do porównawczego badania cywilizacji, tłum. J. Jedlicki, Warszawa 1975, s. 116-144;
S. Czarnowski, Kultura [w tegoż:] Dzieła, oprac. Nina Assorodobraj i Stanisław Ossowski, Warszawa 1965, t. I Studia z historii kultury, s. 13-23;
A. Lewek, Kulturotwórcza funkcja dziennikarstwa [w:] http://presscafe.eu/images/KulturotworczaFDz.pdf
H.-J. Martin, Od plakatu do gazety [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2004, s. 534-539;
H.-J. Martin, Epoka gazet [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów,
oprac. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2004, s. 557-566.
W cyklu 2021/22_Z:
Dant T., Historia materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków 2007. |
W cyklu 2022/23_Z:
Dant T., Historia materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków 2007. |
W cyklu 2023/24_Z:
Dant T., Historia materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków 2007. |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Limit obecności: Każdy opracowuje prezentację: Kwadrans kulturalny (przegląd aktualnych wydarzeń kulturalnych wraz z osobistymi rekomendacjami) Relacja/recenzja z wydarzenia Kulturalnego, książki, filmu, płyty itp. Test zaliczeniowy na ostatnich zajęciach w semestrze styczeń 2024 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: