Dziennikarstwo internetowe WT-DKS-P-DI
Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać.
Zakres tematów:
1. Dziennikarstwo internetowe - definicje.
2. Elementy historii Internetu (w Polsce i na świecie).
3. Proces kształtowania się dziennikarstwa internetowego w Polsce i na świecie.
4. Portale internetowe - od katalogu do informacyjnego potentata.
5. Odbiór tekstu internetowego przez czytelnika.
6. Elementy wyróżniające dziennikarstwo internetowe.
7. Zasady tworzenia tekstów internetowych.
8. Elementy redakcji tekstów internetowych, zasady poprawności językowej. Korekta i redakcja tekstów.
9. Gatunki dziennikarstwa internetowego. Wspólne dla dziennikarstwa internetowego, jak i te charakterystyczne tylko dla online journalism.
10. Różnice w powstawaniu i organizacji pracy redakcji online i redakcji mediów tradycyjnych (np. pracy).
11. Blogosfera (specyfika, katalog najważniejszych blogerów i blogów w Polsce) a dziennikarstwo internetowe. Media społecznościowe a dziennikarstwo internetowe.
12. Tekst, grafika, elementy interaktywne. Badania funkcjonalności stron internetowych.
13. Tekst do internetu. "Złote zasady" tworzenia tekstów. Gdzie szukać inspiracji. Co robić, kiedy brak pomysłu na tekst?
W cyklu 2021/22_Z:
Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać. Zakres tematów: |
W cyklu 2022/23_Z:
Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać. Zakres tematów: |
W cyklu 2023/24_Z:
Dziennikarstwo internetowe jako umiejętność przygotowywania przekazu dotyczącego faktów i wydarzeń, zgodnie ze specyfiką internetu (i jego rozpowszechnienie za pośrednictwem internetu) dla współczesnego dziennikarza jest umiejętność obowiązkowa. Znajomość mediów internetowych, narzędzi, gatunków dziennikarskich to wiedza, którą adept studiów dziennikarskich powinien umieć w swojej pracy wykorzystywać. Zakres tematów: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.
2. Student zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.
3. Posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych
informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.
4. Student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.
Nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. - udział w zajęciach
10 godz. - przygotowanie do zajęć
15 godz. - przygotowanie i prezentowanie prac domowych, przygotowanie prezentacji
5 godz. - konsultacje z prowadzącym zajęcia
60 godz. - razem
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
EK 1.: "Student zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa".
5 - student bardzo dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.
4 - student dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.
3 - student dostatecznie dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.
2 - student nie zna specyfiki dziennikarstwa internetowego, jego cech charakterystycznych, wyróżniających je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.
EK 2.: "Student zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej".
5 - student bardzo dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.
4 - student dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.
3 - student dostatecznie dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.
2 - student nie zna specyfiki poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.
EK 3.: "Posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych
informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego".
5 - posiada (na bardzo dobrym poziomie) praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.
4 - posiada (na dobrym poziomie) praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.
3 - posiada dostateczną praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.
2 - nie posiada nawet dostateczną praktycznej umiejętności przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.
EK 4.: "Student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy".
5 - student bardzo dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.
4 - student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.
3 - student dostatecznie dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.
2 - student nie zna środowiska Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i nie potrafi ich wykorzystać w swojej pracy.
Studenci przez semestr regularnie prowadzą projekt internetowy, na którym umieszczają swoje autorskie materiały przez cały semestr trwania projektu.
Dodatkowo stan wiedzy studentów regularnie sprawdzany jest w toku zajęć poprzez praktyczne ćwiczenia oraz interaktywne quizy/testy. Ocena końcowa z zajęć jest oceną wypadkową (z projektu internetowego, zaangażowania w realizację ćwiczeń i obezności na zajęciach).
Student może mieć 3 nieobecności na ćwiczeniach.
Metody zajęciowe: wkład, case study, praca w grupach, burza mózgów, ćwiczenia.
Literatura
J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006.
L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2007.
M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.
M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w internecie, PWN, 2010.
W cyklu 2021/22_Z:
J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006. |
W cyklu 2022/23_Z:
J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006. |
W cyklu 2023/24_Z:
J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: