Człowiek i poznanie moralne - kognitywistyka komunikacji WT-DKS-P-CP
1. Cognitive Sciences
2. Poznanie – ujęcie fundamentalne
3. Kim jest człowiek?
4. Homo communicans
5. Nauka a poszukiwania moralne człowieka
6. Cztery konteksty poznania
7. Cztery sposoby poznania
8. Trans i posthumanizm
9. Ludzkość jako wspólnota moralna - biologia nie jest normatywna
10. Konflikt: nauka – humanizm
11. Czy podmiot ma prawo do swojej części prawdy?
12. Prawda a sens i wolność
13. Komunikacja: rzeczywistość a język
14. Nie-logiczność i pytania otwarte
15. Czym jest kognitywistyka komunikacji?
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK nr 1 - zna podstawowe zależności pomiędzy poznaniem i komunikacją
EK nr 2 – rozumie konieczność interdyscyplinarnego podejścia do opisu człowieka w jego egzystencji
Umiejętności:
EK nr 3 potrafi wykorzystywać źródła interdyscyplinarne w przygotowaniu tekstu dziennikarskiego
EK nr 3 samodzielnie analizuje i ocenia jakość informacji pozyskiwanych na drodze interdyscyplinarnej
EK nr 4 zna i potrafi aktywnie korzystać z różnych typów i form poznania – homo sapiens jest jednocześnie homo communicans
EK nr 5 zna podstawowe pojęcia funkcjonujące w kognistywistyce komunikacji i umie je komunikować w sposób prosty i rzetelny
Kompetencje społeczne:
EK nr 6 posiada umiejętność komunikowania na różnych poziomach abstrakcji
EK nr 8 wykazuje dużą odpowiedzialność za wyrażane opinie i przygotowywane komunikaty – poszanowanie dla odbiorcy komunikatu w kontekście prawdy i wolności
EK nr 9 rozumie co oznacza ewolucja myślenia w kontekście zmieniającej się mediosfery
EK nr 10 rozumie co oznacza komunikacja w kontekście „komunikatywność a prawdziwość”
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
ocena z testu kompetencyjnego - 50 proc.
aktywny udział w przygotowaniu do zajęć - 30 proc.
Obecności (dopuszczalne dwie nieobecności) - 20 proc.
Literatura
Bostrom Nick, Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Helion, Gliwice 2016.
Brożek B., Myślenie. Podręcznik użytkownika, Copernicus Center Press, Kraków 2016.
Hansen A., Wyloguj swój mózg, Znak, Kraków 2020.
Heilman Kenneth M., Dodna Russell S., Duchowe życie mózgu, PWN, Warszawa 2019.
Kahneman D, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina Sp. z o.o., Poznań 2012.
Kaplan J., Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, PWN, Warszawa 2019.
Twenge J.M., iGen. Dlaczego dzieciaki…, Smak Słowa, Sopot 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: