Cyberkultura - ćwiczenia dla dziennikarzy WT-DKS-P-CKD
Cele przedmiotu: praktyczne możliwości korzystania z nowych mediów w działalności edukacyjnej i medialnej; wiąże się z tym poznanie nowych mediów - uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturę - jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego, -ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych, - umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów;
Zakres tematów:
1. Społeczeństwo przyszłości?
2. Internet jako fenomen socjologiczny
3. Teoria globalnej wioski i komunikacja elektroniczna według Marshalla Mc Luhana
4. cyberkultura i jej związki z kulturą popularną
5. Nowe cechy przekazywania informacji: a) hipertekstualność, b) interaktywność, c) wirtualność, d) aktywizm (teoria Lva Manovicha)
6. społeczeństwo ekranów,
7. Funkcja słowa w cyberkulturze
8. cechy Ery Web 1.0, 2.0, 3.0
9. nowe cyber formy literackie
10. net art. - nowy sposób komunikacji i odbioru sztuki (Ryszard Kluszczyński)
11. Wirtualna rzeczywistość i jej zastosowanie w innych dziedzinach wiedzy
12. Sieć komputerowa a etyka i przestępstwa komputerowe.
13. Bezpieczeństwo a nowe technologie informacyjne
14. Człowiek 2.0 - transhumanizm i bioniczne ciała
15. Cyberkultura jako nowy paradygmat kultury medialnej
W cyklu 2023/24_L:
Cele przedmiotu: praktyczne możliwości korzystania z nowych mediów w działalności edukacyjnej i medialnej; wiąże się z tym poznanie nowych mediów - uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturę - jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego, -ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych, - umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów; |
W cyklu 2024/25_L:
Cele przedmiotu: praktyczne możliwości korzystania z nowych mediów w działalności edukacyjnej i medialnej; wiąże się z tym poznanie nowych mediów - uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturę - jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego, -ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych, - umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów; |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 - zna i rozumie podstawowe zasady i metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów
EK 2 - umie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
EK 3 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dziennikarskich w cyber środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie dziennikarstwa w świecie nowych mediów.
nakład pracy studenta
Nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie
15 godz. – przygotowanie do wykładu i wykonanie zaleconych lektur domowych
10 godz. – przygotowanie analizy wybranego zagadnienia z cyberkultury
5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia
60 godz. – razem
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: Test zaliczeniowy. Formularz z testem dostępny w godzinach przewidzianych w planie zajęć. Po upływie tego czasu, brak możliwości przesyłania odpowiedzi.
Brak podejścia do testu w wyznaczonych godzinach będzie równoznaczny z niezaliczeniem testu końcowego, a w konsekwencji brakiem podstaw do zaliczenia przedmiotu.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
EK nr 1 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna
EK nr 2 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna
EK nr 3 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna wykład problemowy i konwersatoryjny, elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna
EK 1 – zna i rozumie podstawowe zasady i metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów
Na ocenę 3 – posiada podstawową wiedzę na temat analizy i interpretacji wytworów kultury w nowych mediach; rozpoznaje podstawowe metody badawcze, ale ma trudności z ich zastosowaniem w praktyce.
Na ocenę 4 – posiada dobrze rozwiniętą wiedzę dotyczącą zasad analizy i interpretacji wytworów kultury w nowych mediach; umie wskazać odpowiednie metody badawcze i w większości przypadków poprawnie je zastosować.
Na ocenę 5 – wyróżnia się pogłębioną znajomością metod analizy i interpretacji wytworów kultury w nowych mediach; potrafi krytycznie ocenić skuteczność różnych metod badawczych i dobrać najlepszą w zależności od kontekstu.
EK 2 – umie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
Na ocenę 3 – potrafi w podstawowym stopniu rozpoznać wytwory kultury w nowych mediach oraz przeprowadzić ich ogólną analizę; identyfikuje podstawowe znaczenia, ale ma trudności z umiejscowieniem ich w szerszym kontekście społecznym i historycznym.
Na ocenę 4 – posiada dobrze rozwinięte umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury w nowych mediach; potrafi wskazać ich znaczenie i wpływ społeczny oraz w większości przypadków poprawnie osadzić je w kontekście historyczno-kulturowym.
Na ocenę 5 – wyróżnia się umiejętnością przeprowadzania pogłębionej analizy i interpretacji wytworów kultury w nowych mediach; potrafi dostrzegać wielowymiarowe znaczenia, konteksty społeczne oraz złożone procesy historyczno-kulturowe wpływające na ich kształtowanie.
EK 3 – ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dziennikarskich w cyberśrodowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie dziennikarstwa w świecie nowych mediów
Na ocenę 3 – wykazuje podstawowe zaangażowanie w działania dziennikarskie w środowisku cyfrowym; podejmuje proste zadania indywidualne i zespołowe, lecz nie zawsze wykazuje wytrwałość i inicjatywę.
Na ocenę 4 – wykazuje wysoką aktywność i gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych; angażuje się w działania dziennikarskie zarówno indywidualnie, jak i zespołowo, wykazując inicjatywę i odpowiedzialność.
Na ocenę 5 – wyróżnia się dużą determinacją, zaangażowaniem i wytrwałością w realizacji projektów dziennikarskich w środowisku cyfrowym; potrafi inspirować innych, skutecznie zarządzać zadaniami i podejmować ambitne wyzwania zawodowe.
Literatura
Baudrillard J., "Symulakry i symulacja", Warszawa 2005.
"Humanista w ceberprzestrzeni", red. W. Godzic, Kraków 2001.
"Intermedialność w kulturze końca XX wieku", red. A. Gwóźdź, Białystok 1998.
Kluszczyński R., "Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów",
Kraków 2001.
"Liternet.pl", red. P. Marecki, Kraków 2003.
Mc Luhan M., "Wybór tekstów", Poznań 2001.
Wójtowicz E., "Net art", Kraków 2008.
Manovich L., "Język nowych mediów", Warszawa 2006.
Bober W. J., "Powinność w świecie cyfrowym", Warszawa 2008.
Benkler Y., "Bogactwo sieci", Warszawa 2008.
Lessig L., Remiks. "Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce", Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Łuczuk Piotr, Maj Szymon, Influencer’s era – the role of experts in the digital world. Do we still need their forecasts and advice?, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2023, vol. 56, nr 4, s.147-156. Przejdź do dokumentu po identyfikatorze cyfrowymDOI:10.34766/fetr.v56i4.1222
Łuczuk Piotr, Być albo nie być… – czy grozi nam robokalipsa? Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji człowieka będzie coraz łatwiej oszukać, a maszynę coraz trudniej, W: Tyrania Postępu / Sosnowski Leszek (red.), 2023, Kraków, Wydawnictwo Biały Kruk, s.308-340, ISBN 9788375533736
Łuczuk Piotr, Problem barier informacyjnych, W: Młodzież w infosferze / Wojtkowiak Monika (red.), Współczesne Problemy Wychowania, 2024, nr 10, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych, s.45-62, ISBN 9788368313000
Łuczuk Piotr, Cyberwojna. Wojna bez amunicji?, 2017, Kraków, Wydawnictwo Biały Kruk, 192 s., ISBN 9788375532333
W cyklu 2023/24_L:
Baudrillard J., "Symulakry i symulacja", Warszawa 2005. |
W cyklu 2024/25_L:
Baudrillard J., "Symulakry i symulacja", Warszawa 2005. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: