Cyberkultura - ćwiczenia dla dziennikarzy WT-DKS-P-CKD
Cele przedmiotu: praktyczne możliwości korzystania z nowych mediów w działalności edukacyjnej i medialnej; wiąże się z tym poznanie nowych mediów - uzyskanie informacji w jaki sposób nowe media kształtują kulturę - jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego, -ukazanie Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych, - umiejętność posługiwania się językiem nowych mediów;
Zakres tematów:
1. Społeczeństwo przyszłości?
2. Internet jako fenomen socjologiczny
3. Teoria globalnej wioski i komunikacja elektroniczna według Marshalla Mc Luhana
4. cyberkultura i jej związki z kulturą popularną
5. Nowe cechy przekazywania informacji: a) hipertekstualność, b) interaktywność, c) wirtualność, d) aktywizm (teoria Lva Manovicha)
6. społeczeństwo ekranów,
7. Funkcja słowa w cyberkulturze
8. cechy Ery Web 1.0, 2.0, 3.0
9. nowe cyber formy literackie
10. net art. - nowy sposób komunikacji i odbioru sztuki (Ryszard Kluszczyński)
11. Wirtualna rzeczywistość i jej zastosowanie w innych dziedzinach wiedzy
12. Sieć komputerowa a etyka i przestępstwa komputerowe.
13. Bezpieczeństwo a nowe technologie informacyjne
14. Człowiek 2.0 - transhumanizm i bioniczne ciała
15. Cyberkultura jako nowy paradygmat kultury medialnej
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 - zna i rozumie podstawowe zasady i metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów
EK 2 - umie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
EK 3 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dziennikarskich w cyber środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie dziennikarstwa w świecie nowych mediów.
nakład pracy studenta
Nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie
15 godz. – przygotowanie do wykładu i wykonanie zaleconych lektur domowych
10 godz. – przygotowanie analizy wybranego zagadnienia z cyberkultury
5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia
60 godz. – razem
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: Test zaliczeniowy. Formularz z testem dostępny w godzinach przewidzianych w planie zajęć (9:45-11:15). Po upływie tego czasu, brak możliwości przesyłania odpowiedzi.
Brak podejścia do testu w wyznaczonych godzinach będzie równoznaczny z niezaliczeniem testu końcowego, a w konsekwencji brakiem podstaw do zaliczenia przedmiotu.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
EK nr 1 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna
EK nr 2 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna
EK nr 3 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna wykład problemowy i konwersatoryjny, elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna
Literatura
Baudrillard J., "Symulakry i symulacja", Warszawa 2005.
"Humanista w ceberprzestrzeni", red. W. Godzic, Kraków 2001.
"Intermedialność w kulturze końca XX wieku", red. A. Gwóźdź, Białystok 1998.
Kluszczyński R., "Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów",
Kraków 2001.
"Liternet.pl", red. P. Marecki, Kraków 2003.
Mc Luhan M., "Wybór tekstów", Poznań 2001.
Wójtowicz E., "Net art", Kraków 2008.
Manovich L., "Język nowych mediów", Warszawa 2006.
Bober W. J., "Powinność w świecie cyfrowym", Warszawa 2008.
Benkler Y., "Bogactwo sieci", Warszawa 2008.
Lessig L., Remiks. "Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce", Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: