Chrześcijaństwo - rzeczywistość i obraz medialny WT-DKS-P-CH
- http://122zucu (w cyklu 2021/22_L)
1. Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem geograficznym i cechami demograficznymi poszczególnych odłamów chrześcijaństwa i ich niechrześcijańskich „sąsiadów”
2. Uwrażliwienie studentów na manipulacyjną stronę świata mediów
3. Nabycie przez studentów umiejętności:
rozpoznawania i analizowania mechanizmów medialnego obrazowania rzeczywistości
krytycznego korzystania z mediów i identyfikowania technik manipulacyjnych stosowanych w praktyce medialnej
rozumienia pojęcia i konsekwencji mediatyzacji religii
rozumienia zasad budowy wizerunku religii/chrześcijaństwa/Kościoła katolickiego w mediach
dokonywania analizy porównawczej tekstów medialnych dotyczących współczesnego świata i chrześcijaństwa
diagnozowania rozbieżności między wizerunkiem pożądanym a rzeczywistym Kościołów chrześcijańskich
oceniania możliwości zmian w relacjach z otoczeniem instytucji religijnej w warunkach kryzysu
W cyklu 2021/22_L:
1. Zagadnienia wstępne. Prezentacja celu zajęć, sposobu pracy w trakcie wykładu, omówienie literatury i materiałów audiowizualnych, z którymi studenci muszą się zapoznać |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności na zajęciach oraz pracy pisemnej, której tematykę na podstawie omawianego zakresu materiału określa wykładowca. Praca ma charakter eseju
Literatura
Adamski A., Refleksja teologiczna nad naturą Kościoła rzymskokatolickiego a jego wizerunek medialny, [w:] B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.), Dialog wiary z nauką i kulturą, Łódź 2013, s. 41–60.
Bełkot A., „Model kodowania i dekodowania” Stuarta Halla w teoriach komunikacji, „Sensus Historiae” 2016, nr 3, s. 57–79.
Bertrand C.-J., Deontologia mediów, przeł. T. Szymański, Warszawa 2007.
Guzek D., Mediatyzacja religii: analiza pojęcia, [w:] E. Borkowska, A. Pogorzelska-Kliks, B. Wojewoda (red.), Przestrzenie komunikacji. Technika, język, kultura, Gliwice 2015, s. 69–78.
Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.
Iwanicki J., Mediatyzacja treści religijnych w kulturze internetowej i popularnej, „Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2017, nr 2, s. 17–28.
Kościelniak K., Chrześcijaństwo w spotkaniu z religiami świata. Podstawy religiologii, prezentacja najważniejszych religii świata, wyraźnie ukazane różnice, uniwersalizm i wyjątkowy charakter chrześcijaństwa, problem sekt, wybór tekstów źródłowych z komentarzami, Kraków 2002.
Leśniczak R., Mediatyzacja komunikacji instytucjonalnej Kościoła katolickiego. Refleksje na marginesie kryzysu migracyjnego, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 3, s. 237–246.
Łódzki B., Medialny obraz rzeczywistości, „Studia Socialia Cracoviensia” 2017, nr 1, s. 121–136.
Michalczyk S., Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009, s. 17–33.
Noelle-Neumann E., Spirala milczenia. Opinia publiczna – nasza skóra społeczna, przeł. J. Gilewicz, Poznań 2004.
Przybysz M., Kreowanie wizerunku Kościoła w mediach za pomocą public relations i reklamy, [w:] M. Przybysz, J. Kloch (red.), Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations z zastosowaniem technologii Web 2.0 w Kościele w Polsce, Katowice 2012, s. 11–50.
Przywara P., News a fakt – wokół relacji między medialnym obrazem świata a rzeczywistością, „Komunikacja Społeczna” 2012, nr 1, www.komunikacjaspoleczna.edu.pl.
Religie świata, „Polityka” 2019, dod. „Niezbędnik Inteligenta” nr 3, s. 1–130.
Skreczko A., Rola Kościoła w przeciwdziałaniu manipulacji w mediach, „Studia Teologiczne” 28 (2010), s. 237–254.
Stachowska E., Mediatyzacja religii w Polsce. Wybrane aspekty w kontekście koncepcji S. Hjarvarda, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 2017, nr 4, s. 41–55.
Szulich-Kałuża J., Kreowanie wizerunku Kościoła katolickiego w dyskursie polskiej prasy, „Biuletyn Edukacji Medialnej” 2018, nr 2, s. 69–81.
Toeplitz K.T., Dokąd prowadzą nas media, Warszawa 2006.
Uniwersalizm chrześcijaństwa wobec alternatywnych propozycji współczesności, red. R.T. Ptaszek, M. Piwowarczyk, Lublin 2012.
Weiler J.H.H., Chrześcijańska Europa. Konstytucyjny imperializm czy wielokulturowość?, przeł. W. Michera, Poznań 2003.
Zakrzewski D., Medialny obraz świata i środki go tworzące, „Człowiek w Kulturze” Nr 25 (2015), s. 357–379.
W cyklu 2021/22_L:
Publikacje książkowe i w czasopismach --> Aktualne oraz archiwalne wydania gazet oraz czasopism, w których znajdują się materiały dziennikarskie - artykuły, wywiady itd. - związane tematycznie z poruszanymi zagadnieniami. Lista artykułów będzie podsyłana na bieżąco, z tygodniowym wyprzedzeniam, aby studenci mieli czas dotrzeć do wskazanych pozycji oraz się z nimi zapoznać. Jeśli będzie taka możliwość, teksty będą udostępniane w zakładce z materiałami z zajęć. Filmy: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
kod do zespołu: 122zucu Na ostatnich zajęciach w semestrze zostanie przeprowadzony test (wielokrotnego wyboru). Aktywność w czasie zajęć będzie nagradzana dodatkowymi punktami, które później zostaną doliczone do punktacji uzyskanej z testu – suma punktów za test oraz aktywność w czasie zajęć będzie decydować o ocenie końcowej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: