Artykuł i wywiad prasowy WT-DKS-P-AWP
Na zajęciach studenci nabędą praktyczne umiejętności pisania tekstów dziennikarskich: wywiadu oraz innych wybranych gatunków prasowych. Szczególny nacisk położony zostanie na pisanie uwzględniające wszystkie cechy danego gatunku, a także na sprawne posługiwanie sie językiem polskim. Studenci nabędą umiejętność pisania perswazyjnego (teksty z rodzaju publicystycznego ), analizy gatunków, a także doboru odpowiedniej formy tekstu (gatunku) do przedstawianego tematu. Udział w dyskusjach podniesie kompetencje w zakresie wyrażania opinii na temat tekstów prasowych oraz kreacji tematów dziennikarskich.
Zakres tematów:
1. Omówienie programu i organizacji zajęć. 25 zasad dobrego dziennikarstwa prasowego.
2. Wywiad jako gatunek z rodzaju pogranicznego (mieszanego); cechy gatunkowe wywiadu. Analiza struktury i treści wybranych wywiadów.
3. Jak przygotować się do przeprowadzenia wywiadu i jak go opracować.
4. Wspólne omawianie prac-wywiadów przygotowanych przez studentów.
5. Felieton jako gatunek publicystyczny. Cechy felietonu (temat, budowa, język).
6. Mistrzowie felietonu. Słynni felietoniści i ich teksty.
7. Wspólne omawianie felietonów napisanych przez studentów.
8. Komentarz jako gatunek z rodzaju publicystycznego. Cechy gatunkowe komentarza. Przykłady.
9. Artykuł publicystyczny - cechy gatunkowe. Co odróżnia publicystykę od informacji. Porównanie cech obu rodzajów.
10. Współczesna publicystyka prasowa. Analiza tekstów.
11. Wspólne omawianie prac: komentarzy i art. publicystycznych napisanych przez studentów.
12. Jak wyrazić opinię w recenzji. Cechy gatunkowe recenzji.
13. Znani recenzenci i ich recenzje kulturalne (film, teatr, muzyka, wystawy) .
14. Wspólne omawianie recenzji napisanych przez studentów.
15. Podsumowanie zajęć.
W cyklu 2021/22_L:
Na zajęciach studenci nabędą praktyczne umiejętności pisania tekstów dziennikarskich: wywiadu oraz innych wybranych gatunków prasowych. Szczególny nacisk położony zostanie na pisanie uwzględniające wszystkie cechy danego gatunku, a także na sprawne posługiwanie sie językiem polskim. Studenci nabędą umiejętności pisania perswazyjnego ( teksty z rodzaju publicystycznego. Uwaga: umiejętność pisania tekstów informacyjnych nabywają na I roku, na innym przedmiocie ). Studenci nabędą umiejętność analizy gatunkowej,a także doboru odpowiedniej formy tekstu (gatunku) do przedstawianego tematu. W zakresie podnoszenia kompetencji udział w dyskusjach i analizach tekstów na ćwiczeniach pomoże nauczyć się pracować w zespole, a także zobaczyć swoją rolę i miejsce, jako wyraziciela opinii, w przyszłej grupie zawodowej. |
W cyklu 2022/23_L:
Na zajęciach studenci nabędą praktyczne umiejętności pisania tekstów dziennikarskich: wywiadu oraz innych wybranych gatunków prasowych. Szczególny nacisk położony zostanie na pisanie uwzględniające wszystkie cechy danego gatunku, a także na sprawne posługiwanie sie językiem polskim. Studenci nabędą umiejętności pisania perswazyjnego ( teksty z rodzaju publicystycznego. Uwaga: umiejętność pisania tekstów informacyjnych nabywają na I roku, na innym przedmiocie ). Studenci nabędą umiejętność analizy gatunkowej,a także doboru odpowiedniej formy tekstu (gatunku) do przedstawianego tematu. W zakresie podnoszenia kompetencji udział w dyskusjach i analizach tekstów na ćwiczeniach pomoże nauczyć się pracować w zespole, a także zobaczyć swoją rolę i miejsce, jako wyraziciela opinii, w przyszłej grupie zawodowej. |
W cyklu 2023/24_L:
Na zajęciach studenci nabędą praktyczne umiejętności pisania tekstów dziennikarskich: wywiadu oraz innych wybranych gatunków prasowych. Szczególny nacisk położony zostanie na pisanie uwzględniające wszystkie cechy danego gatunku, a także na sprawne posługiwanie sie językiem polskim. Studenci nabędą umiejętności pisania perswazyjnego ( teksty z rodzaju publicystyczneg). Studenci nabędą umiejętność analizy gatunkowej,a także doboru odpowiedniej formy tekstu (gatunku) do przedstawianego tematu. W zakresie podnoszenia kompetencji udział w dyskusjach i analizach tekstów na ćwiczeniach pomoże nauczyć się pracować w zespole, a także zobaczyć swoją rolę i miejsce, jako wyraziciela opinii, w przyszłej grupie zawodowej. Udział w dyskusjach podniesie kompetencje w zakresie wyrażania opinii na temat omawianych tekstów. |
W cyklu 2024/25_L:
Na zajęciach studenci nabędą praktyczne umiejętności pisania tekstów dziennikarskich: wywiadu oraz innych wybranych gatunków prasowych. Szczególny nacisk położony zostanie na pisanie uwzględniające wszystkie cechy danego gatunku, a także na sprawne posługiwanie sie językiem polskim. Studenci nabędą umiejętność pisania perswazyjnego (teksty z rodzaju publicystycznego ), analizy gatunków, a także doboru odpowiedniej formy tekstu (gatunku) do przedstawianego tematu. Udział w dyskusjach podniesie kompetencje w zakresie wyrażania opinii na temat omawianych tekstów. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Nakład pracy studenta:
30 godz. - aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach
10 godz. - przygotowanie prac domowych
10 godz. - przygotowanie dwóch tekstów - wywiadu i felietonu
5 godz. - konsultacje z prowadzącym
Razem 55 godz. = 2 ECTS | W cyklu 2022/23_L: Nakład pracy studenta:
30 godz. - aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach
10 godz. - przygotowanie prac domowych
10 godz. - przygotowanie dwóch tekstów - wywiadu i felietonu
5 godz. - konsultacje z prowadzącym
Razem 55 godz. = 2 ECTS | W cyklu 2024/25_L: Nakład pracy studenta:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie i napisanie pięciu tekstów - 20 godz.
wykonanie zadań zleconych (domowych) - lektura tekstów - 8 godz.
konsultacje z prowadzącym zajęcia - 2 godz.
razem 60 godz. = 2 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy studenta:
30 godz. - aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach
10 godz. - przygotowanie do ćwiczeń
10 godz. - przygotowanie dwóch tekstów - wywiadu i felietonu
5 godz. - konsultacje z prowadzącym
Razem 55 godz. = 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DL_U13 Poprawnie klasyfikuje i odróżnia rodzaje i gatunki dziennikarskie według ich specyficznych cech, w szczególności rodzaju informacyjnego i publicystycznego.
DL_U15 Potrafi przeprowadzić i opracować wywiad prasowy, uzwględniając cechy gatunku oraz napisać inne artykuły prasowe z rodzaju publicystycznego z uwzględnieniem ich cech gatunkowych.
DL_K02 Zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii na temat tekstów podczas dyskusji w zespole
Nakład pracy studenta:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie i napisanie pięciu tekstów - 20 godz.
wykonanie zadań zleconych na zajęcia - 8 godz.
konsultacje z prowadzącym zajęcia - 2 godz.
razem 60 godz. = 2 ECTS
Razem 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
ad DL_U13
na ocenę dost. (3) klasyfikuje i odróżnia podstawowe rodzaje i gatunki dziennikarskie według ich podstawowych specyficznych cech, w szeczgólności rodzaju informacyjnego i publicystycznego.
na ocenę db (4) klasyfikuje i odróżnia większość rodzajów i gatunków dziennikarskiech według większości ich specyficznych cech, w szczególności rodzaju informacyjnego i publicystycznego.
na ocenę bdb (5) klasyfikuje i odróżnia wszystkie rodzaje i gatunki dziennikarskie według ich wszystkich specyficznych cech, w szczególności rodzaju informacyjnego i publicystycznego
ad DL_U15
na ocenę dost. (3) potrafi przeprowadzić i opracować wywiad prasowy oraz napisać inne artykuły prasowe z rodzaju publicystycznego z uwzględnieniem części cech gatunkowych.
na ocenę db (4) potrafi przeprowadzić i opracować wywiad prasowy,oraz napisać inne artykuły prasowe z rodzaju publicystycznego z uwzględnieniem większości cech gatunkowych.
na ocenę bdb (5) potrafi przeprowadzić i opracować wywiad prasowy oraz napisać inne artykuły prasowe z rodzaju publicystycznego z uwzględnieniem wszystkich cech gatunkowych.
DL_K02
na ocenę dost. (3) zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii na temat tekstów podczas dyskusji w zespole w stopniu dostatecznym
na ocenę db (4) zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii na temat tekstów podczas dyskusji w zespole w stopniu dobrym
na ocenę bdb (5) zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii na temat omawianych tekstów podczas dyskusji w zespole w stopniu bardzo dobrym
Na ocenę końcową składa się:
70 proc. - przygotowanie tekstów
20 proc. - aktywne uczestnictwo w zajęciach
10 proc. - obecność na zajęciach
Student ma prawo do dwóch nieobecności. Nieobecności spowodowane dłuższymi zwolnienianiami lekarskimi bedą rozpatrywane indywidualnie.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Gatunki dziennikarskie w dobie cyfryzacji. Teoria-Etyka-Prawo-Praktyka, red. nauk. K.Wolny Zmorzyński, Toruń 2021.
Baczyński J., Janicki M., Publicystyka w prasie w: Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010, s. 599-611.
Bielas K., Wywiad prasowy w: Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010, s. 479-489.
Chaciński B, Recenzja filmowa w: Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010,s. 536-547.
Grobel L., Sztuka wywiadu. Lekcje Mistrza, Warszawa 2006.
Stomma L., Felieton w: Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010, s. 640-645.
Jarniewicz J., Recenzja literacka w: Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010, s. 547-555.
Pilch J., Felieton, w: Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010, s 632-639.
Wojtak M. Analiza gatunków prasowych, Lublin 2010.
Zaremba P., Komentarz prasowy, w: Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010, s.579-586.
Uwaga: na zajęciach analizujemy przykłady róznych tekstów-gatunków prasowych z bieżących wydań opiniotwórczych tygodników
Lektura uzupełniająca:
Fallaci O., Wywiad z władzą, Warszawa 2012.
Kisielewski S., Głową w mur. Felietony wybrane, Warszawa 2009.
Mrożek S., Dziennik powrotu, Paryż 2007.
Wywiady prasowe wszech czasów. Antologia, Warszawa 2005.
Czaczkowska E., As z rękawa. Felietony, Gość Niedzielny 2024-2025.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: