Media w Polsce WT-DKS-MWP
Treści merytoryczne:
1. Normatywne doktryny działania mediów.
2. System prasowy
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (dziennik ustaw z 7 lutego 1984 r.)
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w konstytucji RP
Historia KRRiT
Kompetencje KRRiT
Skład KRRiT
Urząd komunikacji elektronicznej (UKE)
3. Przemiany w polskich mediach po 1989 r.
Transformacja systemu prasowego
Likwidacja RSW
4. Koncerny prasowe w Polsce
5. Segmentacja rynku prasowego
6. Rynek dzienników w Polsce
Dzienniki ogólnopolskie
Prasa ekonomiczna (dzienniki)
Prasa regionalna
Dzienniki bezpłatne
7. Tygodniki opinii
Sytuacja ogólna - nakłady i sprzedaż
Poszczególne tytuły
8. Inne segmenty prasy (kolorowa, specjalistyczna, tygodniki kobiece, dla dzieci, młodzieżowe).
9. Prasa lokalna i sublokalna.
10. Prasa katolicka i KAI
Tygodniki
Katolicka Agencja Informacyjna
11. Media publiczne - misja i abonament
12. Ogólna charakterystyka rynku radiowego
Radiofonia publiczna
Nadawcy radiowi koncesjonowani
Struktura własnościowa
13. Rynek telewizyjny w Polsce
Telewizja publiczna
Nadawcy telewizyjni koncesjonowani
Inne
Sieci telewizji kablowej
Satelitarne platformy cyfrowe
Cyfryzacja
14. Polski Internet
15. Drukarnie prasowe w Polsce
16. Firmy kolporterskie w Polsce
17. Organizacje badające wielkość nakładów prasowych oraz oglądalność; metodologia badań oglądalności
18. Agencje prasowe
19. Ekonomika mediów – źródła finansowania mediów. Media a reklama. Pakiety reklamowe.
20. Dziennikarstwo a PR.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1. Student zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym, instytucje kształtujące i nadzorujące rynek mediów.
EK 2. Posiada wiedzę na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów.
Umiejętności:
EK 3. Potrafi wskazać zależności i powiązania między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linie programowe najważniejszych polskich mediów.
EK 4. Potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejsze instytucje i akty prawne kształtujące ten rynek.
EK 5. Umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i stosuje posiadaną wiedzę w pracy dziennikarskiej.
30 godz. uczestnictwo w wykładzie
5 godz. konsultacje z prowadzącym
20 godz. przygotowanie do egzaminu
30 godz. - samodzielna lektura podanej literatury
30 godz. - bieżące śledzenie przemian na polskim rynku mediów
Razem 115 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
60% oceny to wynik kolokwium końcowego (składanego w formie pisemnej)
40% oceny to liczba punktów uzyskana podczas ćwiczeń
Łączna liczba punktów z kolokwium i ćwiczeń daje ocenę końcową wg przelicznika:
dst – 51-60%,
dst plus – 61-70%
db – 71-80%
db plus 81-90%,
bdb – 91-100%
Wiedza:
EK1. Student zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym, instytucje kształtujące i nadzorujące rynek mediów.
Na ocenę:
2 nie zna podstaw i funkcjonowania polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, nie rozróżnia najważniejszych podmiotów na polskim rynku medialnym,
3 dostatecznie zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym, instytucje kształtujące i nadzorujące rynek mediów
4 dobrze zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym, instytucje kształtujące i nadzorujące rynek mediów
5 bardzo dobrze zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym, instytucje kształtujące i nadzorujące rynek mediów
EK 2. Posiada wiedzę na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów.
Na ocenę:
2 nie ma wiedzy na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów
3 dostatecznie posiada wiedzę na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów
4 wie sporo na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów
5 Wie bardzo dużo na temat procesów konwergencji mediów, cyfryzacji, przemian zachodzących na polskim rynku mediów
Umiejętności:
EK 3. Potrafi wskazać zależności i powiązania między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linie programowe najważniejszych polskich mediów.
Na ocenę:
2 nie potrafi wskazać zależności i powiązań między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linii programowych najważniejszych polskich mediów.
3 dostatecznie potrafi wskazać zależności i powiązania między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linie programowe najważniejszych polskich mediów.
4 dobrze potrafi wskazać zależności i powiązania między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linie programowe najważniejszych polskich mediów.
5 bardzo dobrze potrafi wskazać zależności i powiązania między najważniejszymi podmiotami na polskim rynku medialnym oraz linie programowe najważniejszych polskich mediów.
EK 4. Potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejsze instytucje i akty prawne kształtujące ten rynek.
Na ocenę:
2 nie potrafi wyjaśnić zasad funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejszych instytucji i aktów prawnych kształtujących ten rynek.
3 dostatecznie potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejsze instytucje i akty prawne kształtujące ten rynek.
4 dobrze potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejsze instytucje i akty prawne kształtujące ten rynek.
5 bardzo dobrze potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania polskiego systemu medialnego, omówić najważniejsze instytucje i akty prawne kształtujące ten rynek.
EK 5. Umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i stosuje posiadaną wiedzę w pracy dziennikarskiej.
Na ocenę:
2 nie umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i nie stosuje posiadanej wiedzy w pracy dziennikarskiej.
3 dostatecznie umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i stosuje posiadaną wiedzę w pracy dziennikarskiej.
4 dobrze umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i stosuje posiadaną wiedzę w pracy dziennikarskiej.
5 bardzo dobrze umie wyjaśnić na czym polega konwergencja mediów i dokonująca się aktualnie cyfryzacja i stosuje posiadaną wiedzę w pracy dziennikarskiej.
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Adamski, Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012.
A. Adamski, Od konwergencji do dekonstrukcji? Obecne przemiany własnościowe w Grupie ITI a wcześniejsza strategia firmy, w: Kaczmarczyk M., Rott D. (red.), Media w gospodarce i społeczeństwie. Wyzwania ery konwergencji, Praga 2012, s. 121-130, ISBN 978-80-905177-7-6.
W. Sonczyk, Media w Polsce, Warszawa 1999.
Prawo prasowe, art. 7, 8, 20, 21.
Mielczarek T., Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007.
E. Ciborska, Transformacja prasy byłej PZPR, ZPr 1-2(1992), s. 88-101.
D. Grzelewska, Transformacja pism popołudniowych, ZPr 1-2(1992), s. 112-120.
Z. Bajka, Kapitał zagraniczny w polskiej prasie – lata 90., ZPr 1-2(1998), s. 21-36.
R. Filas, Rośnie dominacja mediów elektronicznych – nowa faza przemian polskiego rynku, ZPr 3-4(2003), s. 7-34 (a zwłaszcza 31-34).
E. Ciborska, Polska Agencja Prasowa – tradycje i współczesność, Roczniki Historii Prasy Polskiej 1-2(1998), s. 171-190.
Literatura uzupełniająca:
Barta J., Markiewicz R., Matlak A. (red.), Prawo mediów, Warszawa 2008.
Klimkiewicz B. (red.), Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, Kraków 2005.
Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.
Pokrzycka L., Romiszewska B., Oblicza polskich mediów po 1989 roku, Lublin 2008.
R. Filas, Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989-1999), Zeszyty Prasoznawcze 1-2(1999), s. 31-54.
Z. Bajka, Prasa codzienna w latach 1989-1999, w: Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999.
J. Mikułowski Pomorski, Media po 45 latach, ZPr 1-2(2006), s. 12-26.
D. Gdańska, Transformacja dzienników poczytelnikowskich (1989-1992), ZPr 1-2(1992), s. 102-111.
Ponadto bieżące informacje i newsy ze świata mediów na łamach miesięcznika „Press” oraz w serwisach internetowych (wirtualnemedia.pl; mediarun.pl).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: