Krytyczny odbiór przekazów medialnych WT-DKS-KOP
Alfabetyzacja medialna - trening umiejętności komunikacyjnych i medialnych (dokonywanie wyborów, krytyczne i kreatywne myślenie). The medium is the message. Logosfera a ikonosfera. Czytanie i jego uwarunkowania. Specyfika komiksu jako formy komunikacji. Podstawy języka filmu. Specyfika telewizji jako środka przekazu. W świecie dźwięków – czyli rzecz o radiu. Gry komputerowe i ich wpływ na ludzką psychikę. Globalna Sieć a nasz sposób myślenia. Język i sposoby ekspresji w reklamie.
Specyfika poszczególnych technik manipulowania odbiorcą przez media. Manipulacja tytułami i leadami, metoda tzw. przykrycia (red herring), przemilczanie informacji niewygodnych, nagłaśnianie informacji niesprawdzonych, świadome insynuacje, inwektywy i określenia-utrwalacze, metoda autorytetów pozornych, lansowanie amnezji historycznej, operowanie lękiem, agresją i seksem, symulacja obiektywizmu i neutralności, mieszanie postulatów politycznych z obiektywizacją rzeczywistości, technika schlebiania.
Metody oceny: aktywność w czasie ćwiczeń - analizowanie tekstów, audycji publicystycznych, reportaży (pliki multimedialne), ćwiczenia w domu - wyszukiwanie i analiza bieżących materiałów dziennikarskich ilustrujących zagadnienia omawiane na zajęciach, źródła:prasa, radio, tv, Internet; praca indywidualna lub grupowa w formie projektu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
- rozpoznaje podstawowe techniki manipulacji oraz ich przyczyny
- analizuje przykłady zmanipulowanego przekazu w poszczególnych rodzajach mediów
EK nr 1 :
- na ocenę 2 – nie ma elementarnej wiedzy dotyczącej procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
- na ocenę 3 – posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
- na ocenę 4 – umie dobrze interpretować procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz wskazywać ich prawidłowości i zakłócenia
- na ocenę 5 - umie bardzo dobrze interpretować procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz wskazywać ich prawidłowości i zakłócenia, a także skutecznie przeciwdziałać manipulacji
EK nr 2:
- na ocenę 2 – nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie zasad i norm etycznych. Jest podatny na działanie manipulacji
- na ocenę 3 – ma podstawową wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych oraz świadomość mechanizmów manipulacji.
- na ocenę 4 – ma dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych oraz dobre rozeznanie w mechanizmach manipulacji oraz metodach zapobiegania ich działaniu
- na ocenę 5 – ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych oraz bardzo dobre rozeznanie w mechanizmach manipulacji oraz metodach zapobiegania ich działaniu.
EK nr 3:
- na ocenę 2 – nie potrafi prawidłowo interpretować przekazów medialnych, ani rozpoznawać prób manipulacji i propagandy oraz bronić się przed nimi
- na ocenę 3 – umie interpretować przekazy medialne, ale potrafi rozpoznawać jedynie podstawowe próby manipulacji i propagandy
- na ocenę 4 – umie dobrze interpretować przekazy medialne oraz potrafi rozpoznawać próby manipulacji i propagandy, a także bronić się przed większością z nich
- na ocenę 5 – umie bardzo dobrze interpretować przekazy medialne oraz potrafi rozpoznawać wszelkie próby manipulacji i propagandy, a także skutecznie się przed nimi bronić
EK nr 4:
- na ocenę 2 – nie potrafi przygotować typowych tekstów dziennikarskich i publicystycznych z zachowaniem podstawowych zasad obiektywizmu
- na ocenę 3 – potrafi przygotować typowe teksty dziennikarskie i publicystyczne z zachowaniem podstawowych zasad obiektywizmu
- na ocenę 4 – potrafi dobrze przygotować typowe teksty dziennikarskie i publicystyczne z zachowaniem zasad obiektywizmu, unikając sięgania po podstawowe metody manipulacji i propagandy
- na ocenę 5 – potrafi bardzo dobrze przygotować typowe teksty dziennikarskie i publicystyczne z zachowaniem wszelkich zasad obiektywizmu, unikając zarazem sięgania po metody manipulacji i propagandy
EK nr 5:
- na ocenę 2 – nie potrafi określić i wykorzystywać podstawowych źródeł informacji dziennikarskich
- na ocenę 3 – potrafi określić i wykorzystać jedynie podstawowe źródła informacji dziennikarskich
- na ocenę 4 – potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich i posługiwać się nimi w pracy, w celu weryfikacji i unikania podstawowych metod manipulacji
- na ocenę 5 – potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich i swobodnie posługiwać się nimi w pracy w celu weryfikacji i unikania wszelkich metod manipulacji i propagandy
EK nr 6:
- na ocenę 2 – nie stosuje poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej; w pracy stosuje metody manipulacji
- na ocenę 3 – często stosuje się do poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej, jednak w pracy czasem stosuje typowe metody manipulacji i propagandy
- na ocenę 4 - stosuje się do poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej, a w pracy nie posługuje się metodami manipulacji i propagandy
- na ocenę 5 – zawsze stosuje się do poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej, a w pracy nigdy nie posługuje się metodami manipulacji i propagandy posiadając umiejętności ich skutecznego zwalczania
EK nr 7:
- na ocenę 2 – nie dostrzega problemów moralnych i dylematów etycznych; jest podatny na metody manipulacji i jest skłonny samemu je stosować dla osiągnięcia korzyści
- na ocenę 3 – dostrzega problemy moralne i dylematy etyczne; jest podatny na metody manipulacji, lecz nie sam używa ich w swojej pracy
- na ocenę 4 – dostrzega problemy moralne i dylemat etyczne; jest w stanie dostrzegać metody manipulacji i postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej
- na ocenę 5 – zawsze dostrzega problemy moralne i dylemat etyczne; jest w stanie skutecznie eliminować przykłady manipulacji i propagandy w swojej pracy i środowisku, a także zawsze kierować się zasadami etyki zawodowej.
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
30 godz. aktywne uczestnictwo w zajęciach
30 godz. research i opracowanie w domu krótkich materiałów na zajęcia
30 godz. przygotowanie się do egzaminu
RAZEM: 90 godz.
ECTS: 3
Kryteria oceniania
Metody oceny: aktywność w czasie ćwiczeń - analizowanie tekstów, audycji publicystycznych, reportaży (pliki multimedialne), ćwiczenia w domu - wyszukiwanie i analiza bieżących materiałów dziennikarskich ilustrujących zagadnienia omawiane na zajęciach, źródła:prasa, radio, tv, Internet; praca indywidualna lub grupowa w formie projektu.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
- prace pisemne
- prezentacje
- ćwiczenia praktyczne - w grupach
- ocenianie ciągle
Metody kształcenia
1. Wykład informacyjny (ok. 10-15 min. wprowadzający do zagadnień poruszanych na ćwiczeniach)
2. Klasyczna metoda problemowa, sytuacyjna
3. Burza mózgów
4. Metoda ćwiczeniowa (z wykorzystaniem filmu, prasy codziennej, Internetu)
5. Studium przypadku
6. Dyskusja Okrągłego stołu, Oxfordzka
Literatura
Albin K., Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja, Warszawa-Wrocław 2002.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2007.
Dajan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa 2008.
Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.
Falkowski A., Praktyczna psychologia poznawcza: marketing i reklama, Gdańsk 2002.
Francuz P. (red.), Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Lublin 1999.
Grand Press 2007. Dziennikarskie hity, Poznań 2008.
Grand Press 2008. Dziennikarskie hity, Poznań 2009.
Grand Press 2009. Dziennikarskie hity, Poznań 2010.
Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 20092.
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
Legutko P., Rodziewicz D., Gra w media. Między informacją a deformacją, Warszawa 2007.
Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2000.
Lepa A., Świat manipulacji, Częstochowa 1997.
Lepa A., Świat propagandy, Czestochowa 2006.
Manipulacja, zło stosowane, Fronda nr 57/2010
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes. Warszawa 2001
Najfeld J., Terlikowski T. P., Agata. Anatomia manipulacji, Warszawa – Karków 2008.
Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1997.
Siemieniecki B. (red.), Manipulacja, media, edukacja, Toruń 2007.
Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, Kraków 2006.
Toffler A., Trzecia fala, Poznań 2006.
Zielińska-Pękal D., Iluzje, interpretacje, iluminacje. O przekazie telewizyjnym badacze i gimnazjaliści, Kraków 2007.
Zwoliński A., Dźwięk w relacjach społecznych, Kraków 2004.
Zwoliński A., Obraz w relacjach społecznych, Kraków 2004.
Zwoliński A., Słowo w relacjach społecznych, Kraków 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: