Grafika komputerowa i multimedialna WT-DKS-GKM
Treści merytoryczne:
Formaty grafiki bitmapowej i wektorowej. Grafika – malowanie, tworzenie, efekty. Obróbka zdjęć – obracanie, kadrowanie, skalowanie. Retusz fotografii. Korekcja nasycenia i barw. Szparowanie. Grafika animowana. Różne techniki fotomontażu. Grafika prezentacyjna. Tworzenie kształtów przy użyciu grafiki wektorowej. Projektowanie wektorowych znaków graficznych i logotypów. Łączenie zdjęć z grafikom wektorową. Montaż dźwięku – korekta, efekty, kompresja. Podstawy montażu wideo.
Metody oceny:
Test: retuszowanie fotografii i fotomontaż
Projekt (do wyboru 2 z 3): projekt znaku graficznego, publikacji drukowanej, spotu radiowego
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
30h – uczestnictwo w ćwiczeniach
20h – realizacja projektu / prac domowych
10h – przygotowanie do kolokwium z fotoretuszu
razem: 60h – 2 punkty ECTS
Wiedz:
Identyfikuje i przedstawia cechy rozszerz plików graficznych
Wybiera odpowiednie narzędzia do przekształcania grafiki bitmapowej
Umiejętności:
Dobiera odpowiednie narzędzia do ustawienia kolorów w obrazie
Posługuje się wiedzą z grafiki bitmapowej i wektorowej
Kompetencje:
Wykazuje umiejętności w tworzeni plików audio.
Kryteria oceniania
W realizacji efektów kształcenia zostaną zastosowane metody: wykład informacyjny, ćwiczenia praktyczne, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu.
EK1 - Identyfikuje i przedstawia cechy rozszerz plików graficznych:
(5) - student zna typy plików graficznych, przytacza podstawowe właściwości i rozpiętość palety kolorów charakterystyczną dla formatu. Potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystywać cechy danego pliku graficznego
(4) - posiada wiedzę w stopniu dobrym dotyczącą plików graficznych wykorzystuje poznane właściwości plików
(3) - w stopniu dostatecznym jest w stanie wymienić podstawowe właściwości plików graficznych
(2) - nie potrafi przytoczyć żadnych właściwości, nie zna przykładów użycia danych plików w kontekście zawartości.
EK2 - Wybiera odpowiednie narzędzia do przekształcania grafiki bitmapowej:
(5) - umie bezbłędnie wypunktować działania narzędzi przybornika (minimum 25) występujących w programie Gimp. Potrafi podać przykłady zastosowań, zna różnicę między rozsmarowaniem, a rozmywaniem pikseli
(4) - student w stopniu dobrym zna podstawowe narzędzia przybornika oraz podaje ich przykłady użycia
(3) - student zna 15 narzędzi i w sposób dostateczny przedstawia ich zastosowanie
(2) - student nie umie wymienić minimum 15 narzędzi, nie przytacza ich zastosowania
EK3 - Dobiera odpowiednie narzędzia do ustawienia kolorów w obrazie:
(5) - na ocenę bardzo dobrą wymienia i jest w stanie bezbłędnie zastosować narzędzia: balans kolorów, barwy i nasycenie, barwienie, jasność i kontrast, poziomy oraz desaturacja. Potrafi poprawić histogram w poziomach
(4) - zna podstawy niektórych narzędzi, umie w stopniu dobrym zastosować je w przykładach
(3) - student zna kilka narzędzi i w stopniu zadowalającym przeprowadza przekształcenie odcieni w poziomach
(2) - uczeń nie radzi sobie z narzędziami do modyfikacji kolorów, Nie osiąga zadowalających efektów w poziomach.
EK4 - Posługuje się wiedzą z grafiki bitmapowej i wektorowej:
(5) - zna różnice między oba typami grafiki. Jest w stanie wykonać złożone zadanie na przekształcenie obrazów w obu typach grafik
(4) - posługuje się grafiką bitmapową i wektorową w stopniu dobrym, umie podać różnice między typami tych grafik
(3) - dostatecznie wie czym różnią się dane grafiki. Jest w stanie zaprojektować i wykonać elektroniczny obraz
(2) - student nie posiada elementarnej wiedzy z dziedziny zastosowania i rozróżniania grafiki
EK5 - Wykazuje umiejętności w tworzeni plików audio:
(5) - potrafi bardzo dobrze przygotować, obrobić i wyeksportować pliki audio z dowolnym materiałem. Zna przykłady rozszerzeń i ich zastosowanie
(4) - w stopniu dobrym modyfikuje dostarczone materiał dźwiękowy, swobodnie porusza się w programie do edycji dźwięków Audacity
(3) - dostatecznie przygotowuje pliki dźwiękowe, zna różne typy zapisów dźwiękowych
(2) - nie posiada elementarnej wiedzy o plikach dźwiękowych, nie potrafi określić użycia narzędzi i nie jest w stanie samodzielnie przygotować gotowego, przetworzonego przez siebie pliku dźwiękowego
Ocena podsumowująca: na ocenę końcową składa się średnia z ocen zdobytych w czasie ćwiczeń oraz dodatkowo ocena z kolokwium i innych zadanych prac.
Literatura
Gajda Włodzimierz, GIMP. Praktyczne projekty. Wydanie II, Gliwice 2011
Tomaszewska Aleksandra, Inkscape. Ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2009
Austin Tricia, Doust Richard, Projektowanie dla nowych mediów, Warszawa 2008
Gajda Włodzimierz, GIMP. Praktyczne projekty, Gliwice 2006
Evamy Michael, Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008
The GIMP Documentation, http://manual.gimp.org/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: