Gatunki dziennikarskie WT-DKS-GD
1. Podstawowe pojęcia oraz problemy dotyczące rodzajów i gatunków dziennikarskich.
2. Gatunki informacyjne – geneza, charakterystyka, rozwój.
3. Gatunki publicystyczne – geneza, charakterystyka, rozwój.
4. Gatunki pograniczne – geneza, charakterystyka, rozwój.
5. Komentarz `– cechy charakterystyczne, klasycy gatunku.
6. Reportaż – cechy i odmiany gatunku, znani reportażyści.
7. Wywiad - sztuka prowadzenia wywiadu; klasycy gatunku.
8. Recenzja - jej rodzaje.
9. Felieton - sztuka pisania, znani felietoniści.
10. Fotograficzne gatunki dziennikarskie
11. Odmiany rodzajowe – radiowe i telewziyjne..
12. Specyfika dziennikarstwa internetowego.
13. Sztuka pisania bloga.
14. Infotainment – charakterystyka i rozwój.
15. Kolokwium.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Nakład pracy studenta:
1. Uczestnictwo w wykładzie - 30 godz.
2. Samodzielna lektura - 15 godz.
3. Samodzielne przygotowanie do kolokwium - 15 godz.
60 godzin = 2 ECTS
Przedmiotowe efekty kształcenia:
1. Student zna specyfikę twórczości dziennikarskiej i współczesne gatunki dziennikarskie oraz rozumie pełnione przez nie funkcje. (W.)
2. Student potrafi rozpoznawać poszczególne formy dziennikarskie obecne we współczesnych mediach oceniać ich zgodność z normami gatunkowymi. (U)
3. Student umie samodzielnie przygotować różnorodne teksty spełniające podstawowe wymagania gatunkowe różnorodnych form dziennikarskich. (U)
4. Student organizuje pracę dziennikarską tak, aby optymalizować działania pod kątem przygotowania określonej publikacji. (U)
5. Student zachowuje krytycyzm w ocenie współczesnych publikacji dziennikarskich. (K)
Kryteria oceniania
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe lub realizacja projektu (prezentacja) zleconego w czasie trwania semestru.
EK nr 1:
- na ocenę 2 - student nie zna specyfiki twórczości dziennikarskiej i współczesnych gatunków dziennikarskich oraz nie rozumie pełnionych przez nie funkcje;
- na ocenę 3 - student potrafi w stopniu podstawowym scharakteryzować specyfikę twórczości dziennikarskiej i wymienić współczesne gatunki dziennikarskie, ale nie potrafi wskazać ich funkcji;
- na ocenę 4 - student opisuje specyfikę twórczości dziennikarskiej i gatunków dziennikarskich oraz ich funkcje, ale nie robi tego płynnie;
- na ocenę 5 - student płynnie i z wykorzystaniem praktycznych przykładów opisuje specyfikę twórczości dziennikarskiej i gatunki dziennikarskie ich funkcje.
EK nr 2:
- na ocenę 2 - student nie rozpoznaje form dziennikarskich obecnych we współczesnych mediach i nie potrafi ocenić ich zgodności z normami gatunkowymi;
- na ocenę 3 - student rozpoznaje formy dziennikarskie obecnew we współczesnych mediach, ale nie potrafi ocenić ich zgodności z normami gatunkowymi;
- na ocenę 4 - student rozpoznaje formy dziennikarskie obecne we współczesnych mediach i ocenia ich zgodność z normami gatunkowymi, ale jego bywają niekompletne; wybiórcze i niewyczerpujące;
- na ocenę 5 - student nie ma żadnych trudności z właściwą klasyfikacją form obecnych we współczesnych mediach; potrafi rzetelnie i w kompletny sposób ocenić ich zgodność z normami gatunkowymi.
EK 3:
- na ocenę 2 - student nie potrafi samodzielnie przygotować żadnych tekstów spełniających podstawowe wymagania gatunkowe różnorodnych form dziennikarskich;
- na ocenę 3 - student potrafi zrealizować tylko najprostsze formy wypowiedzi dziennikarskiej spełniające kryteria publikacji dziennikarskich (news, notatka prasowa, zapowiedź wydarzenia);
- na ocenę 4 - student potrafi przygotować teksty o różnorodnych właściwościach gatunkowych, ale jego prace nie wyróżniają się oryginalnością;
- na ocenę 5 - student potrafi przygotować tekst o dowolnie wskazanych cechach gatunkowych, a jego prace charakteryzuje oryginalność (pod względem ujęcia tematu, użytego języka i kompozycji tekstu).
EK nr 4:
- na ocenę 2 - student nie potrafi zorganizować pracy dziennikarskiej tak, aby optymalizować działania pod kątem określonej publikacji;
- na ocenę 3 - student podejmuje próby zoptymalizowania pracy pod kątem sprawnego przygotowania publikacji, ale realizacja celów przychodzi mu z trudnością: ma problemy z dyscypliną czasową, ograniczeniami co do długości tekstu i jego sprawną kompozycją;
- na ocenę 4 - student potrafi dobrze zorganizować swoją pracę, ale w tzw. sprzyjających warunkach; jego efektywność jest zmienna;
- na ocenę 5 - student doskonale radzi sobie z organizacją pracy, czego efektem są oryginalne teksty spełniające wymagania stawiane różnorodnym publikacjom dziennikarskim.
EK nr 5:
- na ocenę 2 - student nie potrafi poddać analizie publikacji dziennikarskich;
- na ocenę 3 - student potrafi rozróżnić publikacje dziennikarskie, ale nie umie ocenić ich ewentualnych braków, niezgodności z normami gatunkowymi i wskazać możliwości poprawy ich jakości;
- na ocenę 4 - student rozróżnia publikacje dziennikarskie i wskazuje ich ewentualne "mocne i słabe strony", ale nie zawsze potrafi zasugerować pożądane w tekstach zmiany;
- na ocenę 5 - student bezbłędnie rozróżnia i ocenia publikacje dziennikarskie oraz sugeruje rozwiązania mające na celu polepszenie ich jakości.
Metody dydaktyczne:
EK nr 1: wykład informacyjny i konwersatoryjny, studium przypadku, lektura.
EK nr 2: wykład konwersatoryjny, studium przypadku; dyskusja problemowa z wykorzystaniem metod aktywizujących.
EK nr 3: wykład konwersatoryjny, dyskusja problemowa i oceniająca.
EK nr 4: wykład konwersatoryjny, dyskusja problemowa.
EK nr 5: wykład konwersatoryjny, dyskusja problemowa z wykorzystaniem metod aktywizujących, refleksja własna.
Literatura
1. Bauer Z., Chudziński E., (red.), "Dziennikarstwo i świat mediów", Kraków 2000.
2. Fras J., "Dziennikarski warsztat językowy", Wrocław 1999.
3. Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., "Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania", Rzeszów 2001.
4. Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., "Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język", Kraków 2007.
5. Kożdoń–Dębicka M., Łuka W. i in., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012.
6. Olszański L., "Dziennikarstwo internetowe", Warszawa 2006.
7. Wojtak M., "Gatunki dziennikarskie", Lublin 2005.
8. Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Snopek J., Furman W., „Prasowe gatunki dziennikarskieģ, Warszawa 2014.
9.Wolny-Zmorzyński K., "Fotograficzne gatunki dziennikarskie", Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: