Media i pandemia WT-DKS-FMP
Fakultatywne konwersatorium online (15 godz.) dla osób chcących uczestniczyć w dyskusji na temat roli mediów oraz etyki społecznej odpowiedzialności w okresie pandemii COVID-19. Rozpoczniemy od rekapitulacji naszej wiedzy o społecznym znaczeniu środków przekazu, funkcjach mediów, mediatyzacji polityki, komercjonalizacji środków przekazu i znaczenia profesjonalizmu w dziennikarstwie, by szukać odpowiedzi na pytania:
co zawdzięczamy mediom, o co możemy je oskarżać w dobie pandemii. Jak odróżniać prawdę od fałszu i kłamstw?
Główne tematy zajęć:
- Funkcje mediów
- Media i biznes
- Fake-newsy
- Media społecznościowe w czasie zarazy
- Antymaseczkowcy i antyszczepionkowcy: zamach na wolność i swobody
obywatelskie
- Zrozumieć COVID-19 (etyka społecznej odpowiedzialności)
- Po pandemii - świat według Orwella i Huxleya ?
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS:
9jxve4k
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK nr 1 - ma poszerzoną i specjalistyczną wiedzę o współczesnych funkcjach mediów społecznego przekazu ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów, normach oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur społecznych, a szczególnie instytucji medialnych oraz instytucji politycznych i gospodarczych, rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania (K_W03);
EK nr 2 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych obecnych w medialnej rzeczywistości współczesnego świata(K_W13)
w zakresie umiejętności:
EK nr 3 - biegle stosuje zasady etyczne, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej w mediach oraz własności intelektualnej (K_U13);
w zakresie kompetencji:
EK nr 4 - w pracy stosuje się do poznanych i przyswojonych zasad etyki ogólnej i zawodowej (K_K01)
EK nr 5 - ma głębokie i utrwalone przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K05).
Opis punktów ECTS:
- udział w zajęciach (15 godz.)
- przygotowanie do dyskusji podczas zajęć (15 godz.). Razem 30 godz. - 1 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
Zajęcia online obowiązkowe. Prowadzone zgodnie z zasadami wymienionymi w:
Decyzji nr 15/2020 Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 21września 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz opracowywania materiałów dydaktycznych i użytkowania tych materiałów.
UWAGA: Trzykrotna nieobecność wymaga ustnego zaliczenia (online) z tematyki niewysłuchanych wykładów. Brak zaliczenia nieobecności skutkuje skreśleniem z listy słuchaczy przedmiotu.
Studenci obecni na zajęciach, którzy przygotują pracę (w .ppt z komentarzem słownym) na temat: „Różne oblicza udziału mediów w czasie pandemii COVID-19” są zwolnieni z egzaminu końcowego. Pozostałe osoby mogą zaliczyć przedmiot w formie pisemnej wypowiedzi dotyczącej wiedzy z omawianej na zajęciach tematyki.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bajka Z., Historia mediów. Kraków 2008
Huxley A., Nowy wspaniały świat (dowolne wydanie)
Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego. Warszawa 2020
Orwell G., Rok 1984 (dowolne wydanie)
oraz (przykładowo):
https://socialpress.pl/2020/08/jak-pandemia-zmienila-nasze-podejscie-do-mediow-spolecznosciowych
https://brief.pl/wplyw-covid-19-na-reklame-i-media/
https://www.msn.com/pl-pl/zdrowie/nasze-zdrowie/powstaje-centralna-baza-wiedzy-o-covid-19/ar-BB18o9RY?ocid=spartan-dhp-feeds
https://www.msn.com/pl-pl/news/other/praca-dla-antymaseczkowc%C3%B3w-znajdzie-si%C4%99-chocia%C5%BCby-w-domach-pomocy-spo%C5%82ecznej-tylko-czy-faktycznie-powinni-j%C4%85-podejmowa%C4%87/ar-BB18qOOI?ocid=msedgdhp
https://www.rp.pl/opinie/200829504-ShowShow.html
https://www.rp.pl/Wywiady-i-rozmowy/308129905-Jacek-Wasilewski-Jak-plotki-staly-sie-grozne.html
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/ivan-komarenko-nagra%C5%82-now%C4%85-piosenk%C4%99-przekonuje-%C5%BCe-koronawirusa-nie-ma-i-uderza-w-szumowskiego-to-b%C4%99dzie-hit-jesiennych-wesel/ar-BB18vLmf?ocid=msedgdhp
https://www.msn.com/pl-pl/news/other/cyberprzest%C4%99pcy-wykorzystali-pandemi%C4%99-covid-19-gdzie-najcz%C4%99%C5%9Bciej-atakowano-raport/ar-BB18uUks?ocid=msedgdhp
https://www.msn.com/pl-pl/news/other/zesp%C3%B3%C5%82-przy-prezesie-pan-opracowa%C5%82-dokument-zrozumie%C4%87-covid-19/ar-BB1961xP?ocid=msedgdhp
https://tygodnik.polsatnews.pl/news/2020-09-25/instagram-jako-zrodlo-cierpien/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: