Dziennikarstwo prasowe i agencyjne - podstawy warsztatu dziennikarskiego WT-DKS-DPA
Celem zajęć jest wykształcenie w słuchaczach umiejętności rozróżniania depesz od tekstów informacyjnych. W czasie zajęć studenci nauczą się specyfiki pracy agencyjnej oraz redakcyjnej, także praktycznych umiejętności zastosowania w tekstach zasad właściwych dla poszczególnych gatunków dziennikarskich. Nauczą się także sprawnego sporządzania obróbki tekstu, stosowania różnych rodzajów otwarć tekstu w danym gatunku dziennikarskim (od newsa, od bohatera, od pytania retorycznego, od metafory) oraz stosownego zakończenia tekstu, właściwego dla depeszy oraz dla informacji w prasie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Nakład pracy studenta
30 godz. - aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach
15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń
10 godz. - czas na napisanie prac-informacji
5 godz. - przygotowanie się do kolokwium końcowego
Razem 60 godz.
ECTS: 2
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w ćwiczeniach, wykonywanie zadanych ćwiczeń, napisanie kilku depesz oraz kilku artykułów informacyjnych z uwzględnieniem różnych gatunków dziennikarskich, umiejętność posługiwania się serwisami agencyjnymi. Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bieżące tytuły prasowe, dzienniki, tygodniki, miesięczniki.
Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010.
Bralczyk J., Mówi się. Porady językowe, Warszawa 2001.
Eco U. Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015.
Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009.
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999.
Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009.
Katolicka Agencja Informacyjna (serwis ekai).
Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1989
Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012.
Polska Agencja Prasowa (serwis PAP).
Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: