Zarządzanie informacją i prezentacja informacji WT-DKS-DMZI
Zajęcia pozwolą uczestnikom udoskonalić sposób korzystania z informacji dostępnych w źródłach tradycyjnych i internetowych. Podstawową formą pracy kursanta będzie zdobywanie informacji z dostępnych źródeł, a także samodzielna i grupowa praca, weryfikowana na podstawie ćwiczeń. Studenci zapoznają się metodami pracy z tekstem właściwym dla różnych rodzajów mediów (prasa, radio, telewizja, Internet). Na podstawie zdobytych z dostępnych źródeł informacji, udoskonalą sposób klasyfikacji źródeł, oceny i selekcji informacji, weryfikacji faktów oraz wykorzystania ich w tworzeniu tekstów informacyjnych dla konkretnie wskazanych rodzajów mediów. Studenci zapoznają się również z różnicami, jakie wynikają z tworzeniu informacji dla mediów tradycyjnych i internetowych. Zdobędą i pogłębią wiedzę, dotyczącą pracy z nowymi mediami, poznają zasady i wskazówki tworzenia tekstów publikowanych w Internecie. Kończąc kurs, studenci będą posiadali wiedzę do fachowej oceny źródeł informacji dziennikarskiej. Będą w stanie bezbłędnie ocenić i zweryfikować dostępne informacje, które wykorzystane zostaną w ich późniejszej pracy zawodowej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK nr 1 zna różnice pomiędzy poszczególnymi mediami oraz rozróżnia formy komunikatów specyficzne dla danego medium
Umiejętności:
EK nr 2 biegle przygotowuje pisemne i ustne formy informacyjne
EK nr 3 samodzielnie analizuje i ocenia jakość zgromadzonych informacji dokonując ich krytycznej selekcji
EK nr 4 zna i wykorzystuje wiele źródeł (tradycyjnych i elektronicznych) informacji
EK nr 5 biegle obsługuje programy i aplikacje służące do edycji tekstów i budowy baz danych oraz rozwiązuje podstawowe problemy techniczne związane z działalnością sprzętu multimedialnego
EK nr 6 organizuje własny warsztat pracy dziennikarza zajmującego się zarządzaniem i przedstawianiem informacji
Kompetencje społeczne:
EK nr 7 posiada umiejętność pracy w zespole i kierowania pracą zespołu
EK nr 8 wykazuje dużą odpowiedzialność za wyrażane opinie i przygotowywane komunikaty zarówno przygotowywane osobiście, jak i te powstałe podczas pracy w zespole
EK nr 9 dostrzega relacje pomiędzy przekazywanymi informacjami a procesami społecznymi, jakie one wywołują
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: u5vaby7
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową przedmiotu składają się:
- aktywny udział w zajęciach - 25%
- wykonane ćwiczenie - 25%
- kolokwium końcowe - 50%
Literatura
1. Bujko A.,Polityka otwartości i repozytoria naukowe, "Zarządzanie Biblioteką", 1(10)2018, s. 95-106.
2. Janiak M., Próchnicka M., Otwarte repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego jako element systemu zarządzania informacją instytucjonalną: wyniki badań przeprowadzonych wśród przedstawicieli środowiska akademickiego uczelni, Kraków 2017.
3. Król A., "Broker informacji - powstanie nowego zawodu", Zagadnienia Naukoznawstwa 2004, nr 1, s. 63-76.
4. Olszański L., "Media i dziennikarstwo internetowe", Warszawa 2012
5. Piekarska M.K., "Kurs dziennikarstwa dla samouków", Warszawa 2014.
6. Pisarek W., "Wstęp do nauki o komunikowaniu", Warszawa 2008.
7. Wolny - Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Pokorna - Ignatowicz K., "Źródła informacji dla dziennikarza", Warszawa 2008.
8. Wolny - Zmorzyński K., "Gatunki dziennikarskie: teoria, praktyka, język", Warszawa 2006.
9. Wrycza - Bekier J., "Web writing" - Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu", Gliwice 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: