Współczesne wyzwania etyki mediów WT-DKS-DMWWE
1. Etyka mediów, etyka dziennikarska, etyka nowych mediów, etyka social media – wyjaśnienie pojęć
2. Dziennikarskie kodeksy etyczne, regulacje prawne w odniesieniu do mediów. Weryfikacja ich treści w odniesieniu do Internetu, mediów sieciowych, społecznościowych
3. Etyka jako fundament zawodowego profesjonalizmu
(w odniesieniu do pracy w mediach)
4. Etyka w Internecie (3 godz.)
5. Etyka cyberspołeczności
6. Zawód dziennikarza w dobie nowych mediów (dziennikarstwo internetowe, obywatelskie). Ujęcie etyczne
7. Serwisy społecznościowe w zawodzie dziennikarza. Ujęcie etyczne
8. Źródła informacji dziennikarskiej (w tym przede wszystkim internetowe źródła, w tym Facebook, Twitter) – ujęcie etyczne (2 godz.)
9. Informacja i komentarz w dobie nowych mediów
10. Manipulacje we współczesnych mediach (2 godz.)
11. Wolność słowa, wolność wypowiedzi
12. Etyka komunikacji
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK nr 1 - ma poszerzoną i specjalistyczną wiedzę o normach i regulacjach prawnych (w tym dotyczących ochrony własności intelektualnej i aktualnej kodyfikacji prawa autorskiego, prawa mediów oraz aktów prawnych regulujących dostęp do informacji publicznej), a także o zasadach i branżowych kodeksach etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów, normach oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur społecznych, a szczególnie instytucji medialnych oraz instytucji kultury, rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania (K_W03);
EK nr 2 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych (K_W13)
w zakresie umiejętności:
EK nr 3 - biegle stosuje zasady etyczne i prawne, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej i prawa mediów oraz własności intelektualnej (K_U13);
kompetencji społecznych:
EK nr 4 - jasno dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej (K_K06)
EK nr 5 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych oraz pracy w mediach i na rzecz mediów (K_K07)
Opis ECTS:
- udział w wykładzie - 30 godz.
- udział w dyskusji - 10 godz.
- przygotowanie do egzaminu - 20 godz.
W sumie - 60 godz. = 2 pkt. ECTS.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "ma poszerzoną i specjalistyczną wiedzę o normach i regulacjach prawnych (w tym dotyczących ochrony własności intelektualnej i aktualnej kodyfikacji prawa autorskiego, prawa mediów oraz aktów prawnych regulujących dostęp do informacji publicznej), a także o zasadach i branżowych kodeksach etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów, normach oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur społecznych, a szczególnie instytucji medialnych oraz instytucji kultury, rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania"
na 2 - nie zna żadnych uregulowań prawnych, kodeksów etycznych dotyczących mediów
na 3 - zna w stopniu dostatecznym uregulowania prawne na temat mediów
na 4 - zna dobrze uregulowania prawne na temat mediów
na 5 - bardzo dobrze zna uregulowania prawne na temat mediów
EK nr 2 określany jako "ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych"
na 2 - nie zna żadnych zasad i norm etycznych
na 3 - dostatecznie zna normy etyczne
na 4 - zna dobrze normy etyczne
na 5 - zna bardzo dobrze normy etyczne
EK nr 3 określany jako "biegle stosuje zasady etyczne i prawne, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej i prawa mediów oraz własności intelektualnej"
na 2 - nie stosuje żadnych zasad etycznych w przestrzeni zawodowej
na 3 - stosuje dostatecznie zasady etyczne w przestrzeni zawodowej
na 4 - wystarczająco, dobrze stosuje dostatecznie zasady etyczne w przestrzeni zawodowej
na 5 - zna i bardzo dobrze stosuje dostatecznie zasady etyczne w przestrzeni zawodowej
EK nr 4 - jasno dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej
na 2 - nie rozumie problematyki moralnej we własnej pracy
na 3 - dostatecznie dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą
na 4 - poprawnie dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań
na 5 - biegle, poprawnie dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej
EK nr 5 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych oraz pracy w mediach i na rzecz mediów
na 2 - nie ma świadomości etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych
na 3 - posiada dostateczną świadomość etycznego wymiaru w działalności instytucji medialnych
na 4 - dobrze zna, rozumie, czym jest etyczny wymiar działalności instytucji medialnych
na 5 - posiada bardzo świadomość etycznego wymiaru w działalności instytucji medialnych
Literatura
Literatura podstawowa:
Bertrand C., Deontologia mediów, przekł. T. Szymanski, Warszawa 2007.
Dobosz I., Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Warszawa 2008.
Pleszczynski J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.
Lister M., Dovey J., Giddings, Nowe media. Wprowadzenie, tł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Kraków 2009.
Literatura uzupełniająca:
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa 1996.
Eicher J., Sztuka komunikowania się, Łódź 1995.
Etyka międzyludzkiej komunikacji, red. J. Puzynina, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: