Warsztaty z mikrofonem i kamerą WT-DKS-DMWM
Zakres tematyczny obejmuje:
1. Poznanie terminologii używanej przez dziennikarzy telewizyjnych a także zapoznanie się z gatunkami dziennikarskimi
2. Mikrofon – mój sprzymierzeniec, czyli jak mówić, by mnie zrozumiano i bym nie stracił głosu – czyli technika mówienia do mikrofonu.
3. Kamera – jak patrzeć, jak do niej mówić, jak oswoić z myślą, że szklane oko patrzy. Techniki radzenia sobie ze stresem przed kamerą.
4. Trening wystąpień publicznych – rzecznik prasowy musi występować nie tylko w programach i materiałach dziennikarskich ale także na żywo np. podczas konferencji prasowych
5. Podstawy retoryki, erystyki i etyki
6. Zasady ubierania się do wystąpień publicznych jak i przed kamerę – wg zasady jak Cię widzą tak Cię piszą
7. Wystąpienia przed kamerą i z mikrofonem w sytuacjach nagłych, kryzysowych i stresujących także ze względu na otoczenie
Ćwiczenia poświęcone są praktycznym zadaniom związanym z pracą przed kamerą i z mikrofonem. Liczba wszystkich godzin to 30 zajęć na uczelni. Rekomenduję uczestnictwo w minimum 28 godzinach. Po zajęciach warto śledzić telewizję i internet, by podglądać rzeczników prasowych, w jaki sposób się prezentują. Korzystając z ich pracy student także nabywa niezbędnej wiedzy. Nie da się jednoznacznie ocenić liczby godzin, jaką student powinien poświęcić na samodzielną pracę by uzyskać satysfakcjonujące efekty. Każdy student ma inne predyspozycje i inne umiejętności. Z pewnością im więcej czasu poświęci na pracę nad sobą, tym efekty pojawią się szybciej i będą bardziej zadowalające.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ZESPÓŁ W MS TEAMS: WARSZTAT_Z_MIKROF_I_KAMERA_20/21_R.ROMANOWSKI
KOD DOSTĘPU: ded1ro4
LINK:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0280977c679143d5b2e0b6eeb26515a7%40thread.tacv2/conversations?groupId=90cfeaca-5728-456d-9a8b-b987c72c3fcf&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
WIEDZA
EK nr 1 - posiada poszerzoną wiedzę z zakresu form telewizyjnych, radiowych, prasowych oraz internetowych Rozróżnia wywiad od wypowiedzi, reportaż od materiału reporterskiego, vblog od bloga.
EK nr 2 – zna elementarne zasady wypowiadania się w mediach każdego rodzaju, potrafi konstruować informacje prasowe dla każdego rodzaju mediów
EK nr 3 zna podstawowe zasady prezencji przed kamerą, zarówno w przekazach telewizyjnych jak i internetowych
UMIEJĘTNOŚCI
EK nr 4 – potrafi zastosować wiedzę merytoryczną w praktyce. Wypracowuje metody zmniejszające stres wypowiadania się przed kamerą i mówienia do mikrofonu, dzięki temu mówi płynnie i swobodnie
EK nr 5 – potrafi przedstawiać interes reprezentowanej firmy, w tym swój w sposób zamierzony i przemyślany, zgodnie z zasadami dziennikarstwa ale i marketingu
EK nr 6 – przyszły rzecznik prasowy potrafi dobrać odpowiednio do sytuacji strój, barwę głosu, wyraz twarzy , jest świadomy mowy ciała i stosuje ją w praktyce
KOMPETENCJE
EK nr 7 - potrafi dyskutować na temat wszystkich form dziennikarskich niezbędnych rzecznikowi prasowemu i potrafi je odpowiednio stosować
EK nr 8 - potrafi określić wpływ informacji prasowych na wizerunek firmy, na relacje zachodzące między widzem a danym przekazem
EK nr 9 – potrafi zainteresować media działalnością firmy, potrafi sprawnie tworzyć informacje prasowe, potrafi wpływać na działania dziennikarskie, które przekładają się na liczbę materiałów dziennikarskich w mediach
Kryteria oceniania
EK nr 1 - posiada poszerzoną wiedzę z zakresu następującej terminologii: setka, wywiad, reportaż, dokument, blog, vblog, informacja prasowa
- na ocenę 2 - nie potrafi operować podstawową terminologią związaną z formami dziennikarskimi, w tym blogów i vblogów
- na ocenę 3 - w stopniu podstawowym potrafi operować terminologią związaną z formami dziennikarskimi , w tym blogiem i vblogiem
- na ocenę 4 - w stopniu rozbudowanym potrafi operować terminologią związaną z formami dziennikarskimi oraz blogiem i vblogiem
- na ocenę 5 - w stopniu bardzo rozbudowanym potrafi operować terminologią związaną z formami dziennikarskimi oaz blogiem i vblogiem
EK nr 2 - potrafi konstruować wypowiedzi pisemne adresowane do dziennikarzy – informacja prasowa, notka, oświadczenie; potrafi przygotować konferencję prasową a także briefing.
- na ocenę 2 - nie potrafi konstruować wypowiedzi pisemnych adresowanych do dziennikarzy – informacja prasowa, notka, oświadczenie; nie potrafi przygotować konferencji prasowej ani briefingu.
- na ocenę 3 - w stopniu podstawowym potrafi konstruować wypowiedzi pisemne adresowane do dziennikarzy – informacja prasowa, notka, oświadczenie; potrafi przygotować konferencję prasową a także briefing;
- na ocenę 4 - w stopniu rozbudowanym potrafi konstruować wypowiedzi pisemne adresowane do dziennikarzy – informacja prasowa, notka, oświadczenie; potrafi przygotować konferencję prasową a także briefing.
- na ocenę 5 - w stopniu bardzo rozbudowanym potrafi konstruować wypowiedzi pisemne adresowane do dziennikarzy – informacja prasowa, notka, oświadczenie; potrafi przygotować konferencję prasową a także briefing.
EK nr 3 – posiada umiejętności płynnego i swobodnego wypowiadania się przed kamerą i do mikrofonu
- na ocenę 2 - nie potrafi płynnie i swobodnie wypowiadać się przed kamerą i do mikrofonu
- na ocenę 3 - w stopniu podstawowym potrafi płynnie
i swobodnie wypowiadać się przed kamerą i do mikrofonu
- na ocenę 4 - w stopniu rozbudowanym potrafi płynnie
i swobodnie wypowiadać się przed kamerą i do mikrofonu
- na ocenę 5 - w stopniu bardzo rozbudowanym, w sposób wyróżniający, potrafi płynnie i swobodnie, wypowiadać się przed kamerą i do mikrofonu
EK nr 4 - posiada wiedzę erystyczną i retoryczną, rozróżnia oba pojęcia, wie jak wykorzystywać wiedzę w pracy przed kamerą
- na ocenę 2 - nie posiada wiedzy erystycznej i retoryczną, nie rozróżnia obu pojęć i nie wie jak wykorzystywać wiedzę w pracy przed kamerą
- na ocenę 3 - w stopniu podstawowym posiada wiedzę erystyczną i retoryczną, w stopniu podstawowym potrafi odróżnić obie formy, na podstawowym poziomie potrafi wykorzystać wiedzę w pracy przed kamerą
- na ocenę 4 - w stopniu rozbudowanym posiada wiedzę erystyczną i retoryczną, potrafi odróżnić obie formy, a także w stopniu rozbudowanym potrafi wykorzystać wiedzę w pracy przed kamerą
- na ocenę 5 - w stopniu bardzo rozbudowanym posiada wiedzę erystyczną i retoryczną, potrafi odróżnić obie formy, a także w sposób wyróżniający potrafi wykorzystać wiedzę w pracy przed kamerą
.
EK nr 5 - posiada wiedzę na temat PR i marketingu mediów, potrafi korzystać z narzędzi marketingowych i stosuje je w praktyce;
- na ocenę 2 - nie posiada wiedzy na temat PR i marketingu mediów i nie potrafi korzystać z narzędzi marketingowych w praktyce;
- na ocenę 3 - posiada podstawową wiedzę na temat PR i marketingu mediów, potrafi w podstawowym zakresie korzystać z narzędzi marketingowych w praktyce.
- na ocenę 4 – posiada rozbudowaną wiedzę na temat PR i marketingu mediów, potrafi korzystać z narzędzi marketingowych i stosuje je w praktyce.
- na ocenę 5 – posiada bardzo rozbudowaną wiedzę na temat PR i marketingu mediów i potrafi bez problemu korzystać z narzędzi marketingowych i stosuje je w praktyce
Ocena końcowa:
Na 1/4 oceny końcowej składają się zadania praktyczne na zajęciach
Na 2/4 oceny końcowej składa się złożony i obroniony teoretyczno – praktyczny projekt końcowy
Na 1/4 oceny końcowej składa się obecność na zajęciach
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Rzecznik Prasowy. Teoria i praktyka Joanna Barbara Hałaj, Henryk Pietrzak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, 2003
2. Rzecznik Prasowy w otoczeniu mediów. Teoria i praktyka Krzysztof Gajdka, Wydawnictwo TAiWPN Universitas Kraków 2013
3. Marketing medialny Anna Jupowicz – Ginalska, Wydanictwo Difin S.A., Warszawa 2010
4. Język w mediach. Atropologia pod red. nauk. M. Kity i I. Loewe, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012
5. Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzem Adam Łaszyn, Wydawnictwo Message House, Warszawa 2015
6. Autoprezentacja w zakresie pracy głosem Katarzyna Łabuś, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011
7. Jak występować publicznie… nie tylko w telewizji Tomasz Kammel, Wydawnictwo Burda Ksiązki, Warszawa 2011
8. Sztuka budowania wizerunku w mediach. Podręcznik menedżera, polityka i trenera public relations Hanna Bednarek, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Kupieckiej, Łódź 2005
Literatura pomocnicza:
1. Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach Maciej Iłowiecki Lublin 2003, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”
2. Jak występować i zabłysnąć Maciej Orłoś, Wydawnictwo RM, Warszawa 2015
3. Jak zostać zwierzem telewizyjnym? Dorota Wellman, Wydawnictwo Pascal, Warszawa 2015
Strony internetowe:
wirtualnemedia.pl
proto.pl
press.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: