Translatorium w języku angielskim - poziom B2+ WT-DKS-DMTA
Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych zagadnień związanych z kwestiami konwergencji mediów w poszczególnych krajach ze szczególnym uwzględnieniem technologii MOJO (mobile journalism) oraz OSINT (open source intelligence). Analizowanie poszczególnych elementów – filarów konwergencji: bezpieczeństwo, gospodarka, polityka, geografia, mobilność. Ocena wpływu mediów i komunikacji na kwestie związane z bezpieczeństwem narodowym. Próba zdefiniowania najważniejszych wyzwań stojących przed wydawcami zakresie zapewnienia swoim odbiorcom dostępu do mediów. Próba wytyczenia schematu ewolucji mediów tradycyjnych i ich adaptacji do nowych warunków na rynku medialnym, zwłaszcza w kontekście nowych mediów i mediów społecznościowych.
Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (wykonywanie zleconych ćwiczeń, analiza mediów oraz przygotowywanie autorskich tekstów o tematyce politycznej, ocenianych na bieżąco – student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności) – ½ oraz praca indywidualna lub grupowa w formie projektu, a także przygotowywany indywidualnie esej akademicki w języku angielskim opracowany i złożony w wyznaczonym terminie – ½.
zakres tematów:
1. Understanding Media Convergence in the Digital Age
Defining media convergence
How traditional and digital media interact
The role of technology in shaping modern journalism
2. The Impact of Media Mobility on News Consumption
Mobile-first journalism and its advantages
How audiences consume news on mobile devices
Case studies: How major news organizations adapt to mobile trends
3. Social Media as a Journalistic Tool: Opportunities and Challenges
The role of social media in breaking news
Verification challenges in social media reporting
Ethical concerns of using user-generated content
4. Investigative Journalism in the Era of OSINT
What is OSINT and how is it used by journalists?
Key tools and techniques for open-source investigations
Case study: A real-world example of OSINT in journalism
5. The Rise of Mobile Journalism (MOJO): Tools and Best Practices
The essentials of mobile journalism
Comparison of MOJO vs. traditional reporting
Hands-on: Creating a news report using only a smartphone
6. The Role of Geolocation in Journalism and Crisis Reporting
How journalists use geolocation to verify news
Case studies: Using geolocation to uncover misinformation
Practical exercise: Identifying a location from a photo or video
7. Fact-Checking and the Fight Against Fake News
How to verify information from online sources
The role of AI in automated fact-checking
Hands-on: Identifying misinformation in news articles
8. Media Convergence and Government Censorship: A Global Perspective
How media control differs across countries
The role of VPNs and encrypted messaging in bypassing censorship
Case studies: China, Russia, and Poland
9. Ethics and Privacy in Digital Journalism
The balance between public interest and privacy
Doxxing, leaks, and ethical dilemmas
GDPR and media regulations in Europe
10. How AI and Machine Learning Are Changing Journalism
AI in news production: automation vs. human creativity
Deepfakes and their impact on trust in media
Hands-on: Identifying AI-generated content
11. The Economics of Media Convergence: Who Pays for the News?
The decline of traditional advertising revenue
Subscription models vs. ad-based journalism
The impact of social media algorithms on media funding
12. War Reporting and the Role of OSINT in Conflict Zones
How journalists use OSINT in war reporting
The risks of misinformation in conflict coverage
Case studies: Ukraine, Syria, and Afghanistan
13. Citizen Journalism vs. Professional Journalism: Where Is the Line?
The rise of citizen journalism and its credibility
How professional journalists verify user-generated content
Legal and ethical implications of using amateur footage
14. The Future of News: What’s Next for Media Convergence?
How new technologies like VR and AR impact journalism
Blockchain in media: Can it prevent misinformation?
Predicting the next decade of media convergence
15. Final Project: Investigating a Real-World Media Convergence Case Study
Students present a case study of a major media transformation
Analysis of media adaptation strategies
Discussion and peer review of projects
W cyklu 2021/22_L:
Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych zagadnień związanych z kwestiami konwergencji mediów w poszczególnych krajach ze szczególnym uwzględnieniem technologii MOJO (mobile journalism) oraz OSINT (open source intelligence). Analizowanie poszczególnych elementów – filarów konwergencji: bezpieczeństwo, gospodarka, polityka, geografia, mobilność. Ocena wpływu mediów i komunikacji na kwestie związane z bezpieczeństwem narodowym. Próba zdefiniowania najważniejszych wyzwań stojących przed wydawcami zakresie zapewnienia swoim odbiorcom dostępu do mediów. Próba wytyczenia schematu ewolucji mediów tradycyjnych i ich adaptacji do nowych warunków na rynku medialnym, zwłaszcza w kontekście nowych mediów i mediów społecznościowych. Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (wykonywanie zleconych ćwiczeń, analiza mediów oraz przygotowywanie autorskich tekstów o tematyce politycznej, ocenianych na bieżąco – student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności) – ½ oraz praca indywidualna lub grupowa w formie projektu, a także przygotowywany indywidualnie esej akademicki w języku angielskim opracowany i złożony w wyznaczonym terminie – ½. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Wprowadzenie do teorii przekładu. |
W cyklu 2024/25_L:
Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych zagadnień związanych z kwestiami konwergencji mediów w poszczególnych krajach ze szczególnym uwzględnieniem technologii MOJO (mobile journalism) oraz OSINT (open source intelligence). Analizowanie poszczególnych elementów – filarów konwergencji: bezpieczeństwo, gospodarka, polityka, geografia, mobilność. Ocena wpływu mediów i komunikacji na kwestie związane z bezpieczeństwem narodowym. Próba zdefiniowania najważniejszych wyzwań stojących przed wydawcami zakresie zapewnienia swoim odbiorcom dostępu do mediów. Próba wytyczenia schematu ewolucji mediów tradycyjnych i ich adaptacji do nowych warunków na rynku medialnym, zwłaszcza w kontekście nowych mediów i mediów społecznościowych. Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (wykonywanie zleconych ćwiczeń, analiza mediów oraz przygotowywanie autorskich tekstów o tematyce politycznej, ocenianych na bieżąco – student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności) – ½ oraz praca indywidualna lub grupowa w formie projektu, a także przygotowywany indywidualnie esej akademicki w języku angielskim opracowany i złożony w wyznaczonym terminie – ½. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
EK nr 1 realizowany poprzez metody problemowe, metody aktywizujące z wykorzystaniem technik kreatywnych
EK nr 2 realizowany poprzez metody problemowe, zespołowe metody aktywizujące z wykorzystaniem technik kreatywnych, samodzielne zadanie badawcze przygotowanie eseju akademickiego na zgłoszony wcześniej temat, a następnie jego ewaluacja.
EK nr 3 realizowany poprzez metody praktyczne, samodzielne poszukiwanie informacji
EK nr 4 realizowany poprzez metody praktyczne, samodzielną i zespołową pracę podczas zajęć
EK nr 5 realizowany poprzez metody problemowe, lekturę i refleksję własną
EK nr 1:
- na ocenę 3: potrafi wskazać na współczesne problemy i wyzwania w kontekście konwergencji mediów,
ale nie potrafi rzetelnie przedstawić związku mediów z kwestiami bezpieczeństwa, polityki, gospodarki i mobilności.
- na ocenę 4: potrafi omówić i przedstawić w rzetelny sposób problemy i wyzwania w kontekście konwergencji mediów oraz ich wpływ na kwestie bezpieczeństwa, polityki, gospodarki i mobilności.
- na ocenę 5: dostrzega i wyraża własne oryginalne spostrzeżenia dotyczące problemów i wyzwań w kontekście konwergencji mediów oraz wpływu mediów na te kwestie bezpieczeństwa, polityki, gospodarki i mobilności.
EK nr 2:
-na ocenę 3: proponuje wnioski o ogólnym charakterze, często nie doprecyzowując ich i nie wskazując powiązań z mediami.
- na ocenę 4: proponuje ważne i aktualne tematy związane z problemami i zagrożeniami związanymi z konwergencją mediów w poszczególnych krajach.
- na ocenę 5: przedstawia oryginalne i rzadko podejmowane w mediach tematy związane z problemami i zagrożeniami związanymi z konwergencją mediów.
EK nr 3:
związanego z kwestiami mobilności i konwergencji mediów.
- na ocenę 3: zebrane informacje są na zbyt dużym poziomie ogólności
- na ocenę 4: potrafi zebrać interesujące i ważne informacje na zadany temat dziennikarski związany z kwestiami mobilności i konwergencji mediów.
- na ocenę 5: przedstawia oryginalne materiały dotyczące podjętego zadanego tematu dziennikarskiego
związanego z kwestiami mobilności i konwergencji mediów.
EK nr 4:
- na ocenę 3: potrafi przygotować się do pracy dziennikarskiej, ale nie realizuje tego w wystarczającym stopniu, jest nierzetelny, nie przestrzega terminu
- na ocenę 4: przygotowuje się do pracy dziennikarskiej poprzez analizę informacji, analizę tematu dziennikarskiego, rzetelnie i z zachowaniem terminu
- na ocenę 5: ma stały wypracowany sposób organizacji własnej pracy dziennikarskiej
EK nr 5:
- na ocenę 3: potrafi znaleźć informacje na temat problemów i zagrożeń związanych z mobilnością i konwergencją mediów w kontekście różnych publikacji medialnych, które są podejmowane i omawiane wspólnie, ale nie potrafi ich ocenić.
- na ocenę 4: potrafi znaleźć i ocenić informacje dotyczące problemów i zagrożeń związanych z mobilnością i konwergencją mediów w kontekście różnych publikacji medialnych.
- na ocenę 5: wyraża i uzasadnia własny oryginalny pogląd dotyczący problemów i zagrożeń związanych z mobilnością i konwergencją mediów w kontekście różnych publikacji medialnych
30 godz. – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
5 godz. – konsultacje z prowadzącym ćwiczenia
15 godz. – przygotowanie do ćwiczeń
20 godz. – przygotowanie projektu – zadania badawczego
20 godz. – samodzielna lektura
90 godz. – razem
3 – ECTS
Kryteria oceniania
efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, a weryfikowane pisemnym egzaminem.
efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: klasyczna metoda problemowa oraz metoda sytuacyjna, a weryfikowane na zajęciach przy wykorzystaniu metody projektu.
efekty w obszarze kompetencji są osiągane takimi metodami jak: metoda symulacyjna oraz ćwiczeniowa oparta na wykorzystywaniu różnych źródeł wiedzy, a weryfikowane podobnie jak efekty umiejętności przy wykorzystaniu metody projektu.
Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (wykonywanie zleconych ćwiczeń, analiza mediów oraz przygotowywanie autorskich tekstów o tematyce politycznej, ocenianych na bieżąco – student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności) – ½ oraz praca indywidualna lub grupowa w formie projektu, a także przygotowywany indywidualnie esej akademicki w języku angielskim opracowany i złożony w wyznaczonym terminie – ½.
EK nr 1:
- na ocenę 3: potrafi wskazać na współczesne problemy i wyzwania w kontekście konwergencji mediów,
ale nie potrafi rzetelnie przedstawić związku mediów z kwestiami bezpieczeństwa, polityki, gospodarki i mobilności.
- na ocenę 4: potrafi omówić i przedstawić w rzetelny sposób problemy i wyzwania w kontekście konwergencji mediów oraz ich wpływ na kwestie bezpieczeństwa, polityki, gospodarki i mobilności.
- na ocenę 5: dostrzega i wyraża własne oryginalne spostrzeżenia dotyczące problemów i wyzwań w kontekście konwergencji mediów oraz wpływu mediów na te kwestie bezpieczeństwa, polityki, gospodarki i mobilności.
EK nr 2:
-na ocenę 3: proponuje wnioski o ogólnym charakterze, często nie doprecyzowując ich i nie wskazując powiązań z mediami.
- na ocenę 4: proponuje ważne i aktualne tematy związane z problemami i zagrożeniami związanymi z konwergencją mediów w poszczególnych krajach.
- na ocenę 5: przedstawia oryginalne i rzadko podejmowane w mediach tematy związane z problemami i zagrożeniami związanymi z konwergencją mediów.
EK nr 3:
związanego z kwestiami mobilności i konwergencji mediów.
- na ocenę 3: zebrane informacje są na zbyt dużym poziomie ogólności
- na ocenę 4: potrafi zebrać interesujące i ważne informacje na zadany temat dziennikarski związany z kwestiami mobilności i konwergencji mediów.
- na ocenę 5: przedstawia oryginalne materiały dotyczące podjętego zadanego tematu dziennikarskiego
związanego z kwestiami mobilności i konwergencji mediów.
EK nr 4:
- na ocenę 3: potrafi przygotować się do pracy dziennikarskiej, ale nie realizuje tego w wystarczającym stopniu, jest nierzetelny, nie przestrzega terminu
- na ocenę 4: przygotowuje się do pracy dziennikarskiej poprzez analizę informacji, analizę tematu dziennikarskiego, rzetelnie i z zachowaniem terminu
- na ocenę 5: ma stały wypracowany sposób organizacji własnej pracy dziennikarskiej
EK nr 5:
- na ocenę 3: potrafi znaleźć informacje na temat problemów i zagrożeń związanych z mobilnością i konwergencją mediów w kontekście różnych publikacji medialnych, które są podejmowane i omawiane wspólnie, ale nie potrafi ich ocenić.
- na ocenę 4: potrafi znaleźć i ocenić informacje dotyczące problemów i zagrożeń związanych z mobilnością i konwergencją mediów w kontekście różnych publikacji medialnych.
- na ocenę 5: wyraża i uzasadnia własny oryginalny pogląd dotyczący problemów i zagrożeń związanych z mobilnością i konwergencją mediów w kontekście różnych publikacji medialnych
30 godz. – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
5 godz. – konsultacje z prowadzącym ćwiczenia
15 godz. – przygotowanie do ćwiczeń
20 godz. – przygotowanie projektu – zadania badawczego
20 godz. – samodzielna lektura
90 godz. – razem
3 – ECTS
Literatura
1. Agrawal P., Famolari D., Mobile Computing (1999) in Next Generation Wireless Networks, DIAL M 99, Seattle.
2. Aikat. D., News on the Web - usage trends of an Online newspaper. Journal of Research into New Media Technologies. 4(4). pp. 94-110.
3. Birkmaier C., Limited vision: the technopolitical war to control the future of digital mass media, netWorker: The Craft of Network Computing, Volume 1, Issue
4. Godwin M., From Washington: net to worry, Communications of the ACM Volume 42 , Issue 12.
5. Grusin. R., Location, Location, Location. Journal of Research into New Media Technologies. 6(1). pp.48-61.
6. Hargittai. E., Radio’s Lessons for the Internet. Communications of the ACM. 43(1). pp.50-57.
7. Oswell. D. (1999). The Dark Side of Cyberspace - Internet Content Regulation and Child Protection. Journal of Research into New Media Technologies. 5(4). pp. 42-62.
8. Searls D, Linux for Suits: Now What: Are We Going to Let AOL Turn the Net into TV 2.0..., Linux Journal, Volume 2000 , Issue 72es (2000), Article No. 29.
9. Springel, S. (1999), The New Media Paradigm: Users as Creators of Content, in Personal Technologies 3:153-159.
10. A. De Tocqueville, Democracy in America, 2004.
11. C.S. Browning, International Security
12. D. McQuail ,McQuail's Mass Communication Theory, 2010.
13. F. George, Flashpoints
14. H. Kissinger, World Order
W cyklu 2021/22_L:
1. Agrawal P., Famolari D., Mobile Computing (1999) in Next Generation Wireless Networks, DIAL M 99, Seattle. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Tabakowska Elżbieta, O przekładzie na przykładzie. Rozprawa tłumacza z "Europą" Normana Daviesa, Warszawa 2008. |
W cyklu 2024/25_L:
1. Agrawal P., Famolari D., Mobile Computing (1999) in Next Generation Wireless Networks, DIAL M 99, Seattle. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Efektem zajęć będzie przekład książki Nicka Couldry'ego "Media Rituals. A Critical Approach", wydanej w 2003 roku w Londynie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: