Strategiczne zarządzanie marką WT-DKS-DMSZ
1. Podstawowe pojęcia. Marka: geneza pojęcia, definicja, funkcje i obszary.
2. Czym jest silna marka. Atrybuty, wyznaczniki i zależności.
3. Tożsamość, wizerunek i kapitał marki.
4. Wprowadzenie do zarządzania marką.
5. Analiza rynku i konkurencji w kontekście zarządzania marką.
6. Strategia marki jako podstawa jej kreowania w praktyce.
7. Strategia marki, a strategia komunikacji.
8. Proces tworzenia strategii marki.
9. Promocja jako narzędzie upowszechniania marki.
10. Zarządzanie marką w sytuacjach kryzysowych.
11. Rebranding.
12. Rola i znaczenie Internetu w procesie kreowania marki.
13. Narzędzia i technologie w zarządzaniu marką.
14. Studia przypadku.
W cyklu 2022/23_L:
1. Podstawowe pojęcia. Geneza pojęcia, definicja, funkcje i obszary marki. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK nr 1 - posiada pogłębioną wiedzę na temat marki: tworzenia, opracowywania czytelnego obrazu, komunikowania korzyści, wypracowywania relacji i więzi z konsumentem.
UMIEJĘTNOŚCI
EK nr 2 - rozumie wpływ komunikacji marki na decyzje konsumentów, potrafi przygotować projekt komunikacji zachęcającej do skorzystania z oferty.
EK nr 3 - posiada umiejętności niezbędne do efektywnego zarządzania tożsamością marki i jej elementami.
EK nr 4 - potrafi dopasować komunikację marki do odpowiedniej (lub założonej) grupy docelowej, w tym celu umiejętnie wykorzystuje ogólnodostępne badania.
EK nr 5 - biegle wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla Internetu, nowych mediów i mediów społecznościowych, potrafi wskazać lub wykreować dla marki wartości, istotne dla internautów (traktowanych jako grupa docelowa)
KOMPETENCJE
EK nr 6 - jasno dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne związane z sytuacją rynkową i komunikacyjną marki, potrafi wskazać etyczne rozwiązania biznesowe
EK nr 7 - jest świadomy wyzwań etycznych, z którymi muszą się zmierzyć marketerzy, poszukuje optymalnych postaw, prezentuje je w trakcie pracy w grupie.
Nakład pracy studenta:
30 godzin: aktywne uczestnictwo w zajęciach
20 godzin: praca w grupach, przygotowanie projektu
10 godzin: praca własna studenta, research, analizy
Razem: 60 godzin
2 ECTS
Kryteria oceniania
Student jest zobowiązany do aktywnego udziału w ćwiczeniach, dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach wynosi 3. Przy ocenie końcowej brana będzie również aktywność w trakcie zadań wykonywanych na zajęciach, zabieranie głosu w dyskusji, poziom merytoryczny wypowiedzi.
Kolokwium końcowe przybierze formę zadania praktycznego, a przy jego ocenie będzie brana pod uwagę adekwatność zastosowanych rozwiązań do zadanego problemu, a także pomysłowość, oryginalność i poziom merytoryczny odpowiedzi.
EK nr 1 określony jako „posiada pogłębioną wiedzę na temat marki: tworzenia, opracowywania czytelnego obrazu, komunikowania korzyści, wypracowywania relacji i więzi z konsumentem”.
Osiągany dzięki prowadzeniu analiz w oparciu o studium przypadku, metodom warsztatowym, pracy w grupach oraz indywidualnej pracy studentów.
Weryfikowany na podstawie zadania praktycznego realizowanego przez studentów w ramach kolokwium końcowego.
EK nr 2 określony jako „rozumie wpływ komunikacji marki na decyzje konsumentów, potrafi przygotować projekt komunikacji zachęcającej do skorzystania z oferty”.
Osiągany poprzez metody problemowe i pracę w grupach
Weryfikowany na podstawie zadania praktycznego realizowanego w ramach kolokwium końcowego.
EK nr 3 określony jako „posiada umiejętności niezbędne do efektywnego zarządzania tożsamością marki i jej elementami”.
Osiągany metodami warsztatowymi, pracą samodzielną studenta oraz pracą w grupie.
Weryfikowany na podstawie zadania praktycznego w ramach kolokwium końcowego..
EK nr 4 określony jako „potrafi dopasować komunikację marki do odpowiedniej (lub założonej) grupy docelowej, w tym celu umiejętnie wykorzystuje ogólnodostępne badania”.
Osiągany metodami problemowymi, analizą danych statystycznych, moderowaną dyskusją.
Weryfikowany na podstawie zadania praktycznego w ramach kolokwium końcowego.
EK nr 5 określony jako „ biegle wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla Internetu, nowych mediów i mediów społecznościowych, potrafi wskazać lub wykreować dla marki wartości, istotne dla internautów (traktowanych jako grupa docelowa)”
Osiągany przy pomocy metod warsztatowych, wprawek pisarskich, metod problemowych.
Weryfikowany na podstawie zadania praktycznego w ramach kolokwium końcowego.
EK nr 6 określony jako „jasno dostrzega i precyzyjnie formułuje problemy moralne związane z sytuacją rynkową i komunikacyjną marki, potrafi wskazać etyczne rozwiązania biznesowe”
Osiągany przy pomocy dyskusji moderowanych i metod problemowych.
Weryfikowany na podstawie zadania praktycznego w ramach kolokwium końcowego.
EK nr 7 określony jako „jest świadomy wyzwań etycznych, z którymi muszą się zmierzyć marketerzy, poszukuje optymalnych postaw, które prezentuje w trakcie prac w grupie”
Osiągany przez pracę w grupie oraz pracę samodzielną studenta. Weryfikowany na podstawie zadania praktycznego w ramach kolokwium końcowego.
Literatura
Podstawowe:
• Witek-Hajduk Marzanna K. ( red.), Zarządzanie silna marką, Wydawnictwo Nieoczywiste 2019
• Kotler Philip, Keller Kevin Lane, Marketing, REBIS 2019
• Mazurek G. (red.), E-marketing. Planowanie, narzędzia, praktyka, Wydawnictwo Poltext 2022.
• Keller Kevin Lane, Strategiczne zarządzanie marką. Kapitał marki – budowanie, mierzenie i zarządzanie, Wydawnictwo Nieoczywiste 2016
• Kall Jacek, Kłeczek Ryszard, Sagan Adam, Zarządzanie Marką, Wolters Kluwer 2013
Uzupełniające:
• Kotarbiński Jacek, Marka 5.0, Wydawnictwo Naukowe PWN 2021
• Domański Tomasz,( red.) Strategie budowania marki i rozwoju handlu. Nowe trendy i wyzwania dla marketingu, PWE 2020.
• Neumeier Marty, Odwracanie marki, Wydawnictwo Studio Emka 2017.
• Tkaczyk Paweł, Zakamarki marki, OnePress 2011.
W cyklu 2022/23_L:
Obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: