Interpretacje materiałów wizualnych WT-DKS-DMSM
Żyjemy obecnie wszyscy w świecie obrazu, czyli ikonosfery, która coraz bardziej dominuje zajmującą w badaniach nad komunikacją prymarną przez całe wieki logosferę. Studia nad komunikacją społeczną obejmują dziś zarówno język, jak i obraz, choć ten drugi staje się coraz częściej przedmiotem badań czy naukowej refleksji. W naukach o komunikacji społecznej i mediach ważne miejsce od czasu „zwrotu obrazowego” (Mitchellowski „zwrot piktorialny” i Boehma „zwrot ikoniczny”) zajmuje komunikowanie wizualne. Zajęcia seminaryjne dedykowane interpretacji materiałów wizualnych pozwalają studentom poznać metody i techniki interpretacji materiałów wizualnych oraz zastosować je w pracach dyplomowych.
Zakres tematów zajęć, I semestr
1. Wprowadzenie do seminarium
2. Archiwum Prac Dyplomowych
3. Metody badań wizualnych -wprowadzenie
4. Interpretacje materiałów wizualnych wg. G. Rose
5. Analiza obrazów przy zastosowaniu interpretacji kompozycyjnej
6. Analiza treści wizualnych czyli opowieść o tym, co widzisz
7. Modalność kompozycyjna, technologiczna i społeczna w analizie materiałów wizualnych
8. Pytania badawcze w modalnościach kompozycyjnych, technologicznych i społecznych
9. Ramowanie wizualne (visual framing) jako metoda badawcza
10. Proces dyplomowania. Przygotowanie do wyboru tematu pracy własnej studenta
11. Korzystanie z baz elektronicznych w poszukiwaniu literatury przedmiotu
12. Sztuczna inteligencja w tworzeniu pracy dyplomowej
13. Etapy procesu badawczego
14. Wybór tematu i konstrukcja spisu treści oraz bibliografii
15. Elementy formalne wstępu i zakończenia
16. Przygotowanie i wybór tematu oraz spisu treści do zaliczenia I semestru
Zakres tematów zajęć, II semestr
1. Przegląd prac seminaryjnych
2. Struktura pracy dyplomowej
3. Perspektywa teoretyczna i przegląd literatury do rozdziału 1.
4. Struktura rozdziału 1 i jego bibliografia
5. Złożenie i ocena 1 rozdziału pracy dyplomowej, jako warunek zaliczenia semestru II
W cyklu 2021/22_L:
Zawarty w sylabusie niezależnie od cyklu zajęć. |
W cyklu 2022/23_L:
Seminarium magisterskie jest forma szczególnej pracy ze strony studenta pod kierownictwem promotora, który tak kieruje projektem badawczym studenta, by ten wykazał się zarówno wiedzą teoretyczną konieczną do realizacji zadania jak i metodami i technikami badawczymi. Istotą seminarium zogniskowanego na interpretacji materiałów wizualnych jest zapoznanie seminarzystów z metodami stosowanymi w badaniach obrazu, reklamy, fotografii itp. oraz wybranie takiej metody, która okaże się przydatną w badaniu własnym studenta, Wybór tematu pracy powinien być ściśle związany z charakterem seminarium. |
W cyklu 2023/24_L:
Żyjemy obecnie wszyscy w świecie obrazu, czyli ikonosfery, która coraz bardziej dominuje zajmującą w badaniach nad komunikacją prymarną przez całe wieki logosferę. Studia nad komunikacją społeczną obejmują dziś zarówno język, jak i obraz, choć ten drugi staje się coraz częściej przedmiotem badań czy naukowej refleksji. W naukach o komunikacji społecznej i mediach ważne miejsce od czasu „zwrotu obrazowego” (Mitchellowski „zwrot piktorialny” i Boehma „zwrot ikoniczny”) zajmuje komunikowanie wizualne. Zajęcia seminaryjne dedykowane interpretacji materiałów wizualnych pozwalają studentom poznać metody i techniki interpretacji materiałów wizualnych oraz zastosować je w pracach dyplomowych. Zakres tematów zajęć, I semestr |
W cyklu 2024/25_Z:
Żyjemy obecnie wszyscy w świecie obrazu, czyli ikonosfery, która coraz bardziej dominuje zajmującą w badaniach nad komunikacją prymarną przez całe wieki logosferę. Studia nad komunikacją społeczną obejmują dziś zarówno język, jak i obraz, choć ten drugi staje się coraz częściej przedmiotem badań czy naukowej refleksji. W naukach o komunikacji społecznej i mediach ważne miejsce od czasu „zwrotu obrazowego” (Mitchellowski „zwrot piktorialny” i Boehma „zwrot ikoniczny”) zajmuje komunikowanie wizualne. Zajęcia seminaryjne dedykowane interpretacji materiałów wizualnych pozwalają studentom poznać metody i techniki interpretacji materiałów wizualnych oraz zastosować je w pracach dyplomowych. Zakres tematów zajęć, I semestr |
W cyklu 2024/25_L:
Żyjemy obecnie wszyscy w świecie obrazu, czyli ikonosfery, która coraz bardziej dominuje zajmującą w badaniach nad komunikacją prymarną przez całe wieki logosferę. Studia nad komunikacją społeczną obejmują dziś zarówno język, jak i obraz, choć ten drugi staje się coraz częściej przedmiotem badań czy naukowej refleksji. W naukach o komunikacji społecznej i mediach ważne miejsce od czasu „zwrotu obrazowego” (Mitchellowski „zwrot piktorialny” i Boehma „zwrot ikoniczny”) zajmuje komunikowanie wizualne. Zajęcia seminaryjne dedykowane interpretacji materiałów wizualnych pozwalają studentom poznać metody i techniki interpretacji materiałów wizualnych oraz zastosować je w pracach dyplomowych. Zakres tematów zajęć, I semestr |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 – wiedza – w pogłębionym stopniu zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu komunikacji wizualnej
W2 – wiedza – w pogłębionym stopniu zna i rozumie metody badań materiałów wizualnych i potrafi je zastosować w swojej pracy
U1 – umiejętności – potrafi wyszukiwać literaturę przedmiotu, konstruować spis treści, dokonać sformułowania tytułu pracy dyplomowej, posiada umiejętności sporządzania przypisów
Kryteria oceniania
Etapy pracy studenta podczas całego cyklu zajęć:
1. Ustalenie tematu pracy, przegląd literatury i przygotowanie bibliografii.
2. Napisanie pierwszego rozdziału pracy, wybór metod i narzędzi badawczych, dobór materiału badawczego.
3. Analiza materiału badawczego i napisanie drugiego rozdziału pracy.
4. Napisanie trzeciego rozdziału pracy, wstępu i zakończenia; przygotowanie się do obrony.
Ocena końcowa – merytoryczna i formalna – dotyczy poszczególnych elementów pracy dyplomowej: określenia zainteresowań badawczych, obszaru badań, koncepcji badania, tematu pracy i planu rozdziałów, 1. podrozdziału 1. rozdziału, 1. rozdziału, 2. rozdziału, całości pracy. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną – w zaokrągleniu w górę co 0,5 stopnia – ocen z zaliczenia śródokresowego i zaliczenia końcowego.
Dla 1 roku: zaliczenie śródokresowe w I semestrze: określenie zainteresowań badawczych. Zaliczenie końcowe w I semestrze: obszar badań. Zaliczenie śródokresowe w II semestrze: koncepcja badania. Zaliczenie końcowe w II semestrze: temat pracy i plan rozdziałów.
Dla 2 roku: zaliczenie śródokresowe w I semestrze: 1. podrozdział 1. rozdziału. Zaliczenie końcowe w I semestrze: 1. rozdział. Zaliczenie śródokresowe w II semestrze: 2. rozdział. Zaliczenie końcowe w II semestrze: całość pracy.
W1, W2, U1
Poszczególne elementy pracy dyplomowej: określenie zainteresowań badawczych, obszaru badań, koncepcji badania, tematu pracy i planu rozdziałów, przygotowanie 1. podrozdziału 1. rozdziału, 1. rozdziału, 2. rozdziału, całości pracy.
na ocenę 2 – brak przedstawionego elementu pracy dyplomowej w wyznaczonym przez promotora terminie.
na ocenę 3 – przedstawiono element pracy dyplomowej w wyznaczonym przez promotora terminie, ale elementy te wymagają gruntownej poprawy merytorycznej i formalnej.
na ocenę 3,5 – przedstawiono element pracy dyplomowej w wyznaczonym przez promotora terminie, ale wymaga on wprowadzenia drobnych poprawek merytorycznych i formalnych.
na ocenę 4 – przedstawiono element pracy dyplomowej w wyznaczonym przez promotora terminie, elementy te merytorycznie poprawne, ale wymaga on gruntownej poprawy formalnej.
na ocenę 4,5 – przedstawiono element pracy dyplomowej w wyznaczonym przez promotora terminie, elementy te merytorycznie poprawne, ale wymaga on drobnych poprawek formalnych.
na ocenę 5 – przedstawiono element pracy dyplomowej w wyznaczonym przez promotora terminie, wyróżnia się on pod względem merytorycznym i formalnym.
Literatura
Literatura podstawowa
Szymańska A, Lisowska-Magdziarz M., Hess A., (red.) Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, Kraków 2018
Gackowski T., (red), Metodologie badań medioznawczych, Warszawa 2015
Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań na wizualnością, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006.
Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.
Stępniak K., Fenomen reklamy religijnej, Warszawa–Pułtusk 2017.
Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.
Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich. Poradnik, Warszawa 2018.
Zieliński J., Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podana jest w sylabusie ogólnym do przedmiotu niezależnie od cyklu |
W cyklu 2021/22_L:
Przedstawiona została w sylabusie ogólnym do zajęć seminaryjnych. |
W cyklu 2022/23_L:
Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012. Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004. Przybylska R., Przyczyna W., Pisownia słownictwa religijnego, Tarnów 2018. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań na wizualnością, Warszawa 2010. Stępniak K., Fenomen reklamy religijnej, Warszawa–Pułtusk 2017. Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich. Poradnik, Warszawa 2018. Zieliński J., Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012. |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura podstawowa |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Kod do zespołu - b9zxtiy |
W cyklu 2021/22_L:
Poza zajęciami stacjonarnymi seminarzyści mają możliwość korzystania z konsultacji na platformie MS Teams - Zespół "Seminarium - Interpretacja materiałów wizualnych". Wszyscy seminarzyści są już członkami tego zespołu. |
W cyklu 2022/23_L:
Student powinien zapoznać się z sylabusem zawierającym informacje ogólne niezależne od zajęć prowadzonych w cyklu 2022/23. Zawierają one metody i kryteria oceniania. |
W cyklu 2023/24_L:
W1 – wiedza – w pogłębionym stopniu zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu komunikacji wizualnej |
W cyklu 2024/25_Z:
W1 – wiedza – w pogłębionym stopniu zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu komunikacji wizualnej |
W cyklu 2024/25_L:
W1 – wiedza – w pogłębionym stopniu zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu komunikacji wizualnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: