Społeczeństwo informacyjne w aspekcie prawnym WT-DKS-DMSIP
1. Społeczeństwo informacyjne i administracja publiczna – pojęcie, ewolucja społeczeństwa informacyjnego, usługa społeczeństwa informacyjnego, implementacja społeczeństwa informacyjnego.
2. Elektroniczna administracja publiczna – pojęcie, rola w budowaniu społeczeństwa informacyjnego, źródła prawa, informatyzacja postępowania administracyjnego.
3. Usługi elektronicznej administracji publicznej – rys historyczny, e-PUAP, elektroniczna skrzynka podawcza, platformy świadczące e – usługi dla obywateli i przedsiębiorców, dokument elektroniczny, usługi uwierzytelnienia, elektroniczne zarządzanie dokumentacją, archiwum elektroniczne i rejestry publiczne.
4. Dostęp do informacji – pojęcie i zasady będące u podstaw prawa dostępu do informacji.
5. Dostęp do informacji w prawie międzynarodowym – zasady i uregulowania.
6. Dostęp do informacji publicznej w instytucjach UE : Europejski Kodeks Dobrej Administracji, regulamin urzędniczy instytucji UE, sprawozdania Ombudsmana odnośnie prawa do dobrej administracji, dostęp do dokumentów instytucji UE.
7. Gwarancja dostępu do informacji w prawie polskim – geneza, konstytucyjne podstawy, zakres podmiotowy i przedmiotowy, realizacja prawa, Biuletyn Informacji Publicznej, Centralne Repozytorium.
8. Ograniczenia dostępu do informacji – ochrona informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych, ochrona danych osobowych, tajemnica przedsiębiorcy.
9. Niektóre aspekty prawne usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego UE. Wprowadzenie do problematyki rynku wewnętrznego UE, rola procedur komitologicznych w ramach rynku wewnętrznego wraz z prawnymi regulacjami usług społeczeństwa informacyjnego, zwłaszcza w zakresie handlu elektronicznego.
10. Zaliczenie: Test
W cyklu 2021/22_L:
1. Społeczeństwo informacyjne i administracja publiczna – pojęcie, ewolucja społeczeństwa informacyjnego, usługa społeczeństwa informacyjnego, implementacja społeczeństwa informacyjnego (2 h) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna najnowsze teorie, interpretacje i narzędzia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego.
2.Student rozpoznaje i analizuje przesłanki społeczeństwa informacyjnego.
3. Student umiejętnie identyfikuje szanse i zagrożenia z zakresu funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie testu i obecności.
Literatura
Obowiązkowa:
1. Ganczar M., Sytek A., Informatyzacja administracji publicznej. Skuteczność regulacji, wyd. CeDeWu, Warszawa 2021.
2. Świątkiewicz J., Europejski Kodeks Dobrej Administracji, RPO, wydanie VI, Warszawa 2007.
3. E. Jurga – Wosik, Polityka informacyjna i dostęp do dokumentów instytucji Unii Europejskiej, w: Przegląd Politologiczny, nr 4, Poznań 2012, s. 153 - 170;
4. Jaskulski, A. Prawo dostępu do dokumentów Unii Europejskiej i propozycja jego reformy z perspektywy praktycznej dostępności dla obywateli UE. Rocznik Integracji Europejskiej, 2014 (8), 225-236. https://doi.org/10.14746/rie.2014.8.16
5. Ustawa o dostępie do informacji publicznej z 6 września 2001 r. ze zmianami - ttps://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/dostep-do-informacji-publicznej-16913107
6. DYREKTYWA 2000/31/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym), (Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2000 r.) - https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/dyrektywa-2000-31-we-w-sprawie-niektorych-aspektow-prawnych-uslug-67427585
Uzupełniająca:
1. Banasiński C., Rojszczak M., Cyberbezpieczeństwo, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2020.
2. Brodecki Z. (red.), Europa Urzędników, LexisNexis, Warszawa 2009.
3. Gardocka T. (red.), Obywatelskie prawo do informacji, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2008.
4. E. Jurga – Wosik, Służba cywilna w Polsce. Kierunki zmian, w: Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, T. 2, Poznań 2010, s. 93 – 108;
5. E. Jurga – Wosik, Analiza porównawcza służby cywilnej w Polsce i w instytucjach Unii Europejskiej (stan prawny – grudzień 2008 rok), w: Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, Poznań 2008, T.2, s. 315 – 336.
7. Papińska – Kacperek J. (red.), Społeczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
8. Rydlewski G., Modernizacja administracji. Studium polityk administracyjnych w Polsce, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2015.
9. Sadomski J., Konflikt zasad – ochrona dóbr osobistych a wolność prasy, wyd. Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2008.
10. Szewczyk A. (red.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, Difin, Warszawa 2007.
11. Sobczak J., Dostęp do informacji publicznej – zagadka i parawan, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, Poznań 2008 (1), s. 5-48.
12. Taczkowska – Olszewska J. , Dostęp do informacji publicznej w polskim systemie prawnym, Warszawa 2014.
13. Tosiek P. (red.) Unia Europejska po Traktacie z Lizbony. Pierwsze doświadczenia i nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2012.
14. Witkowska M., Cholawo – Sosnowska (red.), Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
W cyklu 2021/22_L:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: