Edukacja i profesjonalizacja medialna WT-DKS-DMSEP
Seminarium obejmuje współczesne zagadnienia związane z edukacją i profesjonalizacją medialną - wyodrębnianiem się nowych zawodów medialnych. Jego cechą charakterystyczną jest stosowanie metodologii jakościowej w pracach dyplomowych, zwłaszcza metody wywiadu pogłębionego. Jest zorientowane na badanie grup audytoryjnych i profesjonalnych. Szczególnym obszarem zainteresowań seminarzystów są zagadnienia związane ze współczesnym medioznawstwem i filmem sportowym.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1 - wiedza - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach
EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska
EK nr 3 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych
EK nr 4 - umiejętności - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych
Nakład pracy studenta/studentki
30 godz. - aktywne uczestnictwo w seminarium
15 godz. - konsultacje z prowadzącym seminarium
5 godz. - bezpośrednie przygotowanie studenta do seminarium
70 godz. - lektury, kwerenda
90 godz. - badania naukowe, pisanie pracy
210 godz. – razem
7 punktów ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 realizowane metodą wykładu problemowego, a weryfikowane uczestnictwem w seminarium i wynikami własnej pracy dyplomowej.
EK nr 1
na ocenę 2 - nie wie czym zajmują się nauki społeczne
na ocenę 3 - wie, czym zajmują się nauki społeczne, ale ma trudności ze wskazywaniem specyfiki nauk o komunikacji społecznej i mediach
na ocenę 4 - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach
EK nr 2
na ocenę 2 - nie ma wiedzy o współczesnej kulturze i społeczeństwie
na ocenę 3 - ma wiedzę o współczesnej kulturze i społeczeństwie, nie dostrzega zjawiska mediatyzacji
na ocenę 4 - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, oryginalnie wskazuje na nowe i niezbadane jeszcze zjawiska
EK nr 3
na ocenę 2 - nie ma wiedzy o współczesnych mediach
na ocenę 3 - ma wiedzę o mediach, ale ma trudności ze wskazywaniem grup audytoryjnych i profesjonalnych
na ocenę 4 - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą o współczesnych mediach, ich audytoriach i grupach profesjonalnych
EK nr 4
na ocenę 2 - nie potrafi komunikować się naukowo
na ocenę 3 - potrafi komunikować się naukowo, ma jednak trudności w nawiązywaniu kontaktów ze specjalistami i respondentami
na ocenę 4 - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych
na ocenę 5 - wyróżnia się umiejętnościami komunikacji naukowej i prowadzenia badań jakościowych
Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie tematu, fragmentu lub całości pracy dyplomowej.
Literatura
Cisek S., 2010, Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznawstwie w XXI wieku, „Przegląd Biblioteczny” 78, nr 3: 273-284.
Drzewiecki P., 2021, Medioznawstwo sportowe, Warszawa.
Drzewiecki P., 2022, Film sportowy. Metoda i praktyka badań medioznawczych, Warszawa.
Łęcicki G., 2017, Analiza filmu jako przekazu medialnego w świetle teologii środków społecznego przekazu, w: G. Łęcicki, M. Butkiewicz, P. Drzewiecki, D. Jaszewska, Film w perspektywie teologii mediów i edukacji medialnej, Warszawa: 9-48.
Taylor L., Willis A., 2006, Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, M. Król (tłum.), Kraków.
Wimmer R. D., Dominick J. R., 2008, Mass media. Metody badań, T. Karłowicz (tłum.), Kraków.
Zarządzenie nr 2/2020 Dziekana Wydziału Teologicznego UKSW z dnia 22 stycznia 2020 roku w sprawie przebiegu studiów i studiów specjalistycznych, https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/12/2023/01/Obwieszczenie-nr-6-2020_0.pdf (dostęp: 13 lipca 2023).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: