Rola i znaczenie mediów w społeczeństwie WT-DKS-DMRZ
Cele przedmiotu:
1. Przygotowanie studenta do pracy dziennikarza, posiadającego znajomość społecznej roli mediów.
2. Przygotowanie przyszłych dziennikarzy do przekładania teorii nauk o komunikacji społecznej i mediach na praktykę.
3. Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu społecznego znaczenia mediów w interpretacji klasyków medioznawstwa.
4. Przekaz wiedzy na temat "natury" mediów (zob. teoria ekologii mediów).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DK2_W04 - student wymienia, zna, diagnozuje, omawia fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i
międzykulturowego.
DK2_W07 - student zna rozmaite struktury, instytucje i systemy polityczne na
świecie oraz ma poszerzoną wiedzę o relacjach i zależnościach
między nimi, a także o różnych rodzajach struktur i instytucji
społecznych, narzędziach badania procesów społecznych, badań
opinii publicznej i czynników, które jej kształtują.
DK2_W08 - student dogłębnie zna pojęcia (wymienia je, omawia) z zakresu ekonomii, prawa rządzące rynkami kapitałowymi, jak również z ekonomiki mediów i zarządzania mediami.
DK2_U06 - student dobrze potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk
ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki.
DK2_K03 - student docenia znaczenie nauk o komunikacji społecznej i mediach dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach
społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań
zawodowych, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne
swojej działalności.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- ocena z końcowego egzaminu - 90%
- aktywny udział w przygotowaniu do zajęć - 10%
Na ocenę bardzo dobrą – student definiuje samodzielnie wszystkie pojęcia z zakresu roli społecznej mediów, analizuje je oraz porównuje.
- objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu społecznej roli mediów i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich,
- wymienia i charakteryzuje wszystkie fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki.
- opracowuje wszystkie zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;
Na ocenę dobrą – student definiuje większość pojęć z zakresu roli społecznej mediów, analizuje je oraz porównuje.
- objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu społecznej roli mediów i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich, i podaje przykłady,
- wymienia i charakteryzuje większość faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki.
- opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;
Na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre pojęcia z obszaru społecznej roli mediów z pomocą i podpowiedzią nauczyciela
- objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z zakresu społecznej roli mediów i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich, i podaje przykłady, i podaje kilka przykładów,
- wymienia i charakteryzuje podstawowe fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzących w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki.
- opracowuje podstawowe zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu.
Literatura
Castells M., Galaktyka Internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
Castells M., Siła tożsamości, przeł. Sebastian Szymański, Warszawa 2008.
Innis H., The bias of communication, University of Toronto Press Toronto, Ontario 1951.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa-Kraków 2000.
Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010.
McLuhan M., Wybór pism, Warszawa 1975.
McLuhan M., Wybór tekstów – Marshall McLuhan, Poznań 2001.
McLuhan M., Zrozumieć media: Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004.
McQuail D., Teoria komunikacji masowej, Warszawa 2019.
Mumford L., Technics and civilization, Harcourt Brace, New York 1934.
Laskowska M., Marcyński K., Media ecology – (un)necessary research perspective in media studies „Mediatization Studies” 2019.
Laskowska M., Marcyński K., Perspektywa badawcza ekologii mediów w teologii mediów i komunikacji, w: 25-lecie studiów dziennikarskich na UKSW, red. J. Olędzki, Warszawa 2018, s. 137-155.
Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.
"Kultura - Media - Teologia"
"Studia Medioznawcze"
"Zeszyty Prasoznawcze"
Media Ecology Association
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: