Wykład do wyboru z zakresu rzecznictwa prasowego i e-public relations WT-DKS-DMRP
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3AWGmf7HXj2m-oWUTVgLQ-tk474pKt4xcEZewhW_9PE841%40thread.tacv2/General?groupId=b35c77f5-3290-47ac-b28d-866f15f4a9e8 (w cyklu 2024/25_L)
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze specyfiką komunikowania publicznego organizacji biznesowych, administracyjnych, organizacji pozarządowych, klubów i związków sportowych, kościołów i związków wyznaniowych jaką jest rzecznictwo prasowe (media relations), w tym rzecznictwo prasowe realizowane w warunkach dominacji komunikowania sieciowego (e-public relations). W trakcie zajęć student dowiaduje się na temat relacji pomiędzy media relations a komunikacją public relations, komunikacją marketingową, komunikacją korporacyjną (instytucjonalną). Ważnym celem przedmiotu jest uświadomienie studentom specyfiki rzecznictwa prasowego w warunkach dominacji komunikowania sieciowego, konwergencji mediów i instytucjonalnych praktyk komunikacyjnych oraz rekonfiguracjom zawodu dziennikarza.
Student zapoznaje się ze specyfiką funkcjonowania media relations w różnych typach organizacji, z organizacją biura prasowego, zasadami współpracy rzecznika prasowego z interesariuszami wewnątrz organizacji oraz dziennikarzami i innymi interesariuszami zewnętrznymi.
Celem przedmiotu jest także zapoznanie studentów z prawnymi aspektami rzecznictwa prasowego, regulowanymi Ustawą prawo prasowe oraz innymi przepisami. Osobny blok zajęć z przedmiotu dotyczy etyki zawodu rzecznika prasowego, student zdobywa wiedzę z zakresu kodeksów i regulacji etycznych, przyjętych w środowisku specjalistów public relations.
Celem przedmiotu jest zapoznanie oraz nabycie przez studenta umiejętności korzystania z narzędzi pracy rzecznika prasowego: listy mailingowej, informacji prasowej, listy najczęstszych pytań, wykorzystywania mediów społecznościowych do komunikacji medialnej, organizowania briefingów i konferencji prasowych. Celem przedmiotu jest także zapoznanie z podstawami zarządzania kryzysowego organizacji z punktu widzenia media relations oraz nabycie umiejętności tworzenia planów kryzysowych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - student tłumaczy specyfikę rzecznictwa prasowego (media relations) w odniesieniu do komunikacji public relations, komunikacji marketingowej, komunikacji korporacyjnej/instytucjonalnej.
W2 - student charakteryzuje rzecznictwo prasowe w warunkach dominacji mediów sieciowych, w tym możliwość komunikowania się przy użyciu mediów społecznościowych z interesariuszami zewnętrznymi bez pośrednictwa dziennikarzy, konwergencji mediów i praktyk komunikacyjnych, refiguracji zawodu dziennikarza.
W3 - student rozpoznaje różnice pomiędzy specyfiką działalności media relations w różnych organizacjach publicznych.
W4 - student opisuje właściwe relacje pomiędzy rzecznikiem prasowych a innymi podmiotami zarządczymi w strukturze organizacji
W5 - student opisuje efektywny sposób organizacji biura prasowego
W6 - student identyfikuje najważniejsze elementy planu działań komunikacyjnych w sytuacji kryzysowej
U1 - student proponuje właściwy dobór narzędzi pracy rzecznika prasowego, adekwatny do aktualnych potrzeb komunikacyjnych organizacji
U2 - student organizuje briefing prasowy, konferencję prasową
K1- student wykazuje kreatywność w zakresie doboru narzędzi komunikacji
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. Rzecznik prasowy: oczekiwania i możliwości. Perspektywa teoretyczna i praktyczna, B. Czechowska-Derkacz (red.), Marek Zimniak (red.), Difin. Warszawa 2015.
2. Tekst dokumentu „Standardy profesjonalnego public relations”, J. Barlik, E. Hope, J. Olędzki, K. Wojcik /w:/ Standardy profesjonalnego public relations”, red. naukowa J. Olędzki, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2020.
Lektury uzupełniające:
1. Wojciech Budzyński, Public Relations. Wizerunek-reputacja-tożsamość, Poltex, Warszawa 2018.
2. Robert Nęcek, Rafał Kowalski, Rzecznik prasowy w instytucji kościelnej. Teoria i praktyka, WUJ, Kraków 2020
3. Monika Przybysz, Rzecznictwo prasowe w instytucjach kościelnych w Polsce w kontekście mediów społecznościowych, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2013.
4. Rzecznik prasowy policji. Etyka-prawo-praktyka, red. K. Wolny-Zmorzyński, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020.
5. Dariusz Tworzydło, Zarządzanie w kryzysie wizerunkowym. Metody, procedury, reagowanie, Diflin, Warszawa 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: