Research, selekcja i ocena jakości informacji WT-DKS-DMR
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=37946 (w cyklu 2022/23_L)
Student:
Rozpoznaje techniki pozyskiwania danych i informacji, objaśnia ich znaczenie oraz dokonuje ich selekcji w oparciu o ocenę jakości i prezentacji informacji.
Dobiera i analizuje różne źródła informacji i biegle posługuje się nimi w pracy w mediach oraz w komunikacji z mediami i komunikacji marketingowej.
Konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne).
Klasyfikuje zdobyte informacje pod kątem ich wagi i przydatności, weryfikuje je i wyprowadza wnioski dotyczące zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców
Ma świadomość konieczności odpowiedzialnego traktowania swojej pracy, jest zdolny do projektowania i wykonywania działań związanych z pracą w instytucjach medialnych (lub instytucjach sektora medycznego, zależnie od wybranej specjalności).
1. ANALIZA MEDIÓW POD KĄTEM POTENCJALNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI
2. WPROWADZENIE DO TECHNIK POZYSKIWANIA DANYCH I INFORMACJI
3. POZYSKIWANIE DANYCH I INFORMACJI A WERYFIKACJA ICH AUTENTYCZNOŚCI
4. ZASADY SELEKCJI DANYCH I INFORMACJI ORAZ OCENA ICH PRZYDATNOŚCI
5. KORZYSTANIE Z WIELU ŹRÓDEŁ INFORMACJI
6. WYKORZYSTANIE ZDOBYTYCH INFORMACJI I PRZEKAZANIE ICH W ODPOWIEDNIEJ FORMIE
7. PODSTAWY KOMUNIKACJI Z MEDIAMI, A PRZEPŁYW INFORMACJI
8. PODSTAWY KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ, A PRZEPŁYW INFORMACJI
9. WPŁYW INFORMACJI NA PROCESY SPOŁECZNE
10. PODSTAWOWE FORMY INFORMACYJNE - PISEMNE
11. PODSTAWOWE FORMY INFORMACYJNE - USTNE
12. NOWE TECHNOLOGIE W SŁUŻBIE WYSZUKIWANIA INFORMACJI
13-15. ANALIZA I TWORZENIE PRZEKAZÓW MEDIALNYCH
W cyklu 2021/22_L:
Student: Rozpoznaje techniki pozyskiwania danych i informacji, objaśnia ich znaczenie oraz dokonuje ich selekcji w oparciu o ocenę jakości i prezentacji informacji. Dobiera i analizuje różne źródła informacji i biegle posługuje się nimi w pracy w mediach oraz w komunikacji z mediami i komunikacji marketingowej. Konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne). Klasyfikuje zdobyte informacje pod kątem ich wagi i przydatności, weryfikuje je i wyprowadza wnioski dotyczące zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców Ma świadomość konieczności odpowiedzialnego traktowania swojej pracy, jest zdolny do projektowania i wykonywania działań związanych z pracą w instytucjach medialnych (lub instytucjach sektora medycznego, zależnie od wybranej specjalności). 1. ANALIZA MEDIÓW POD KĄTEM POTENCJALNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI |
W cyklu 2022/23_L:
Student: Rozpoznaje techniki pozyskiwania danych i informacji, objaśnia ich znaczenie oraz dokonuje ich selekcji w oparciu o ocenę jakości i prezentacji informacji. Dobiera i analizuje różne źródła informacji i biegle posługuje się nimi w pracy w mediach oraz w komunikacji z mediami i komunikacji marketingowej. Konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne). Klasyfikuje zdobyte informacje pod kątem ich wagi i przydatności, weryfikuje je i wyprowadza wnioski dotyczące zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców Ma świadomość konieczności odpowiedzialnego traktowania swojej pracy, jest zdolny do projektowania i wykonywania działań związanych z pracą w instytucjach medialnych (lub instytucjach sektora medycznego, zależnie od wybranej specjalności). 1. ANALIZA MEDIÓW POD KĄTEM POTENCJALNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI |
W cyklu 2023/24_L:
Student: Rozpoznaje techniki pozyskiwania danych i informacji, objaśnia ich znaczenie oraz dokonuje ich selekcji w oparciu o ocenę jakości i prezentacji informacji. Dobiera i analizuje różne źródła informacji i biegle posługuje się nimi w pracy w mediach oraz w komunikacji z mediami i komunikacji marketingowej. Konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne). Klasyfikuje zdobyte informacje pod kątem ich wagi i przydatności, weryfikuje je i wyprowadza wnioski dotyczące zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców Ma świadomość konieczności odpowiedzialnego traktowania swojej pracy, jest zdolny do projektowania i wykonywania działań związanych z pracą w instytucjach medialnych (lub instytucjach sektora medycznego, zależnie od wybranej specjalności). 1. ANALIZA MEDIÓW POD KĄTEM POTENCJALNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
K_W17
Zna w sposób pogłębiony techniki pozyskiwania danych i informacji oraz potencjalne źródła informacji; posiada dogłębną wiedzę na temat zasad selekcji, oceny jakości i prezentacji informacji
K_U02
Potrafi precyzyjnie określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, a także korzystać z różnych źródeł informacji; dokonuje biegle selekcji, oceny jakości i prezentacji informacji oraz swobodnie posługuje się nimi w pracy we wszystkich rodzajach mediów oraz w komunikacji z mediami i komunikacji marketingowej
K_U03
Biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców
K_K09
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych (lub instytucjach sektora medycznego, zależnie od wybranej specjalności).
nakład pracy studenta
30 godz. – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
5 godz. – konsultacje z prowadzącym ćwiczenia
15 godz. – przygotowanie do ćwiczeń
20 godz. – przygotowanie projektu – zadania badawczego
20 godz. – samodzielna lektura
90 godz. – razem
3 – ECTS
Kryteria oceniania
efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, a weryfikowane pisemnym egzaminem.
efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: klasyczna metoda problemowa oraz metoda sytuacyjna, a weryfikowane na zajęciach przy wykorzystaniu metody projektu.
efekty w obszarze kompetencji są osiągane takimi metodami jak: metoda symulacyjna oraz ćwiczeniowa oparta na wykorzystywaniu różnych źródeł wiedzy, a weryfikowane podobnie jak efekty umiejętności przy wykorzystaniu metody projektu.
EK nr 1 określony jako: rozpoznaje techniki pozyskiwania danych i informacji, objaśnia ich znaczenie oraz dokonuje ich selekcji w oparciu o ocenę jakości i prezentacji informacji.
Na ocenę 2: nie potrafi korzystać z technik pozyskiwania danych
Na ocenę 3: korzysta z technik pozyskiwania danych, ale nie potrafi dokonać ich odpowiedniej selekcji
Na ocenę 4: zna techniki pozyskiwania danych i informacji i korzysta z nich, potrafi dokonać selekcji zdobytych informacji, ale nie w sposób krytyczny, a emocjonalny
Na ocenę 5: zna techniki pozyskiwania danych i informacji i korzysta z nich, potrafi dokonać selekcji zdobytych informacji i wysuwa oryginalne wnioski
EK nr 2
określony jako: dobiera i analizuje różne źródła informacji i biegle posługuje się nimi w pracy w mediach oraz w komunikacji z mediami i komunikacji marketingowej.
Na ocenę 2: nie analizuje podstawowych źródeł informacji
Na ocenę 3: analizuje źródła informacji, a nie posługuje się nimi biegle
Na ocenę 4: analizuje źródła informacji i wykorzystuje je w pracy w mediach, ale nie w sposób płynny
Na ocenę 5: poddaje rzetelnej analizie źródła informacji, ma wypracowany sposób wykorzystywania ich w mediach oraz komunikacji marketingowej
EK nr 3
określony jako: konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne).
Na ocenę 2: nie konstruuje wszystkich form informacyjnych
Na ocenę 3: zna podstawowe formy informacyjne (pisemne i ustne), ale nie konstruuje ich biegle
Na ocenę 4: poprawnie konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne)
Na ocenę 5: konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), wykazuje się kreatywnością i zwraca uwagę na pomijane przez innych fakty i szczegóły
EK nr 4
określony jako: klasyfikuje zdobyte informacje pod kątem ich wagi i przydatności, weryfikuje je i wyprowadza wnioski dotyczące zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców
Na ocenę 2: nie potrafi sklasyfikować uzyskanych informacji pod kątem ich przydatności
Na ocenę 3: klasyfikuje zdobyte informacje pod kątem ich wagi i przydatności, ale nie krytycznie, a emocjonalnie
Na ocenę 4: analizuje i klasyfikuje zdobyte informacje pod kątem ich wagi i przydatności oraz weryfikuje ich autentyczność
Na ocenę 5: analizuje i klasyfikuje zdobyte informacje pod kątem ich wagi i przydatności, weryfikuje je, wyprowadza oryginalne wnioski dotyczące zależności między nimi oraz ich wpływu na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców.
EK nr 5
określony jako: ma świadomość konieczności odpowiedzialnego traktowania swojej pracy, jest zdolny do projektowania i wykonywania działań związanych z pracą w instytucjach medialnych (lub instytucjach sektora medycznego, zależnie od wybranej specjalności).
Na ocenę 2: nie traktuje swojej pracy odpowiedzialnie
Na ocenę 3: odpowiedzialnie traktuje swoja pracę, ale nie przejmuje inicjatywy i nie dąży do wykonywania działań związanych z pracą w instytucjach medialnych (lub instytucjach sektora medycznego, zależnie od wybranej specjalności).
Na ocenę 4: odpowiedzialnie traktuje swoja pracę, zdolny do projektowania i wykonywania działań związanych z pracą w instytucjach medialnych (lub instytucjach sektora medycznego, zależnie od wybranej specjalności).
Na ocenę 5: zachowuje się odpowiedzialnie i dąży do profesjonalizmu, jest kreatywny i zdolny zarówno do samodzielnego projektowania i wykonywania działań związanych z pracą w instytucjach medialnych (lub instytucjach sektora medycznego, zależnie od wybranej specjalności, jak i pracy w grupie.
Literatura
1. Chyliński M. (2015). Poszukiwanie informacji w dziennikarskich działaniach komunikacyjnych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
K. Rosińska, Fake news (Miękka). Geneza, istota, przeciwdziałanie. Warszawa 2021
SChyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2007.
Harcup T., Dziennikarstwo, Teoria i praktyk. Łódź 2009.
Mocek S. (red.), Dziennikarstwo-media-społeczeństwo, Warszawa 2005.
M. Palczewski, M. Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006.
Palczewski Marek, Teoria wartości informacyjnych Galtunga i Ruge i jej późniejsze modyfikacje, „Media. Kultura. Społeczeństwo”, 1(5)/2010, s. 201-205.
Palczewski Marek, Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN, „Studia Medioznawcze”, 1 (44)/2011, s. 31-41.
Literatura uzupełniająca:
Stross R., Planeta Google. Cel: Skatalogować wszystkie informacje świata, Warszawa 2009.
Płóciennik J., Dziennikarstwo w czasach postprawdy, Liberte, 25 lipca 2018, https://liberte.pl/dziennikarstwo-jakosc-i-etyka-w-dobie-wyzwan-kultury-cyfrowej/[dostęp: 20.06.2022]
Stopka Ks. A, Minionek i Dziennikarstwo Jakościowe, https://sdp.pl/ks-artur-stopka-minionek-i-dziennikarstwo-jakosciowe/[dostęp: 20.06.2022]
7. Opracowanie zbiorowe, Analiza Informacji. Teoria i praktyka, Warszawa 2012.
2. Szewc T., Publicznoprawna ochrona informacji, Warszawa 2007.
3. Poulet B., Śmierć Gazet i Przyszłość Informacji, Sękowa 2011.
3. Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, Kraków 2006.
W cyklu 2021/22_L:
1. Stross R., Planeta Google. Cel: Skatalogować wszystkie informacje świata, Warszawa 2009. 2. Szewc T., Publicznoprawna ochrona informacji, Warszawa 2007. 3. Poulet B., Śmierć Gazet i Przyszłość Informacji, Sękowa 2011. 4. Fischer B., Świerczyńska-Głownia W., Dostęp do informacji ustawowo chronionych, zarządzanie informacją, Kraków 2007. 5. Jabłoński W., Kreowanie informacji, Warszawa 2006. Malara Z., Rzęchowski J.,Zarządzanie informacją na rynku globalnym. Teoria i praktyka, Warszawa 2011. 6. Pfaff D., Badania Rynku. Jak Pozyskiwać Najistotniejsze dla Firmy Informacje, Warszawa 2010. 7. Opracowanie zbiorowe, Analiza Informacji. Teoria i praktyka, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 2. Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008. 3. Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, Kraków 2006. |
W cyklu 2022/23_L:
1.J. Kreft, Koniec dziennikarstwa w mediach, jakie znamy: agregacja w ediach, Kraków 2016 Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
1.J. Kreft, Koniec dziennikarstwa w mediach, jakie znamy: agregacja w ediach, Kraków 2016 Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: