Promocja zdrowia i profilaktyka zdrowotna WT-DKS-DMPZ
K_W14- Ma rozszerzona wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji z sektora medycznego, ich elementach, współdziałaniu, oddziaływaniu na społeczeństwo w różnych wymiarach i aspektach oraz posiada dogłębną orientację we współczesnych metodach i strategiach edukacji zdrowotnej a także na temat pojęć związanych z profilaktyką i promocją zdrowia.
K_W16- posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć związanych z komunikacją, marketingiem i public relations w kontekście wykorzystania jej w sektorze medycznym, a także rozszerzona wiedzę o zarządzaniu wizerunkiem firmy medycznej,instytucji o charakterze medycznym, projektami związanymi z promowaniem zdrowia i profilaktyką zdrowotną, produktami i usługami medycznymi.
K_U09- posiada dogłębną umiejętność rozróżniania narzędzi marketingu w profilaktyce i promocji zdrowia oraz reklamy produktów i usług medycznych, posiada wiedzę na temat sposobów i narzędzi do przygotowania kampanii edukacyjnych (społecznych)
K_U10- opanowuje rozszerzone umiejętności z zakresu poruszania się w mediach społecznościowych związanych z tematyką medyczna, internecie, biegle konstruuje formy informacyjne.
K_K08- Jest dobrze przygotowany do aktywnego uczestniczenia w kontaktach z grupami, specjalistami związanymi z medycyną, potrafi wykorzystać media do kontaktów z instytucjami sektora medycznego, biegle porozumiewa się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami z danej dziedziny.
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: 1. Organizacja opieki zdrowotnej w Polsce. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: 0v4bpgr
WIEDZA-
EK 1 zna podstawowe pojęcia zdrowia, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
EK 2 dysponuje podstawową wiedzą na temat strategii i teorii podejmowanych w promocji zdrowia, a także zna źródła i zasady finansowania promocji zdrowia
EK 3 wykazuje wiedzę z zakresu pozyskiwania środków na realizację zadań w promocji zdrowia
UMIEJĘTNOŚCI
EK 4 potrafi umiejętnie posługiwać się fachowa terminologią z zakresu promocji i profilaktyki zdrowotnej
EK 5 posiada umiejętności samodzielnego opracowania planu wdrożenia okreslonego programu promocji zdrowia
EK 6 wykazuje się umiejętnością planowania, realizacji oraz krytycznej oceny podjętych działań w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
KOMPETENCJE
EK 7 wykazuje postawę promująca zdrowie i aktywność fizyczną
EK 8 rozumie potrzebę pogłębiania swoich umiejętności
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.
Praca własna studenta: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu, konsultacje i egzamin: 30 godzin
Razem: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK 1 zna podstawowe pojęcia zdrowia, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej. Osiągany metodą: wykład problemowy, giełda pomysłów weryfikowany podczas przedstawienia projekty indywidualnego lub grupy.
ocena 2- nie zna podstawowych pojęć dotyczących tematyki
ocena 3- zna podstawowe pojęcia dotyczące promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
ocena 4- zna większość pojęć i zagadnień dotyczących tematyki promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
ocena 5- swobodnie porusza się w szerokiej tematyce związanej z promocją i edukacją zdrowotną
EK 2 dysponuje podstawową wiedzą na temat strategii i teorii podejmowanych w promocji zdrowia, a także zna źródła finansowania.
Osiągany metodą: wykład problemowy, weryfikowany podczas przedstawienia projekty indywidualnego lub grupy.
ocena 2- nie dysponuje podstawowa wiedzą na temat strategii i teorii podejmowanych w promocji zdrowia, a także źródeł i zasad finansowania promocji zdrowia
ocena 3- zna podstawowe zagadnienia na temat strategii i teorii podejmowanych w promocji zdrowia, a także źródeł i zasad finansowania promocji zdrowia
ocena 4- zna większość pojęć i zagadnień dotyczących strategii i teorii podejmowanych w promocji zdrowia, a także źródeł i zasad finansowania promocji zdrowia
ocena 5- swobodnie porusza się w szerokiej tematyce związanej z wiedzą na temat strategii i teorii podejmowanych w promocji zdrowia, a także źródeł i zasad finansowania promocji zdrowia
EK 3 wykazuje wiedzę z zakresu pozyskiwania środków na realizację zadań w promocji zdrowia. Osiągany metodą: wykład problemowy, giełda pomysłów weryfikowany podczas przedstawienia projekty indywidualnego lub grupy.
ocena 2- nie wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu pozyskiwania środków na realizacje zadań w promocji zdrowia
ocena 3- wykazuje podstawową wiedzę z zakresu pozyskiwania środków na realizacje zadań w promocji zdrowia
ocena 4- wykazuje się rozszerzoną wiedzą z zakresu pozyskiwania środków na realizacje zadań w promocji zdrowia
ocena 5- wykazuje się szeroką wiedzą z zakresu pozyskiwania środków na realizacje zadań w promocji zdrowia potrafi ta wiedze wykorzystać w samodzielnej pracy
EK 4 potrafi umiejętnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu promocji i edukacji zdrowotnej. Osiągany metodą: wykład problemowy, giełda pomysłów weryfikowany podczas przedstawienia projekty indywidualnego lub grupy.
ocena 2- nie potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu promocji i edukacji zdrowotnej
ocena 3- potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu promocji i edukacji zdrowotnej
ocena 4- potrafi posługiwać się fachową terminologią z zakresu promocji i edukacji zdrowotnej
ocena 5- potrafi posługiwać się fachową terminologią z zakresu promocji i edukacji zdrowotnej i wykorzystywać ją w praktyce
EK 5 posiada umiejętności samodzielnego opracowywania planu wdrożenia określonego programu promocji zdrowia. Osiągany metodą: wykład problemowy, giełda pomysłów weryfikowany podczas przedstawienia projekty indywidualnego lub grupy.
ocena 2- nie posiada umiejętności samodzielnego opracowania planu wdrożenia określonego programu promocji zdrowia
ocena 3- potrafi z pomocą opracować podstawy planu wdrożenia określonego programu promocji zdrowia
ocena 4- posiada umiejętności samodzielnego opracowania planu wdrożenia określonego programu promocji zdrowia
ocena 5- swobodnie potrafi samodzielnie opracować plan wdrożenia określonego programu promocji zdrowia
EK 6 wykazuje się umiejętnością planowania, realizacji oraz krytycznej oceny podjętych działań w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej. Osiągany metodą: wykład problemowy, giełda pomysłów weryfikowany podczas przedstawienia projekty indywidualnego lub grupy.
ocena 2- nie wykazuje się podstawowa umiejętnością planowania, realizacji oraz krytycznej oceny podjętych działań w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
ocena 3- wykazuje się podstawowa umiejętnością planowania, realizacji oraz krytycznej oceny podjętych działań w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
ocena 4- potrafi planować, realizować oraz przeprowadzić krytyczną ocenę podjętych działań w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
ocena 5- wykazuje się umiejętnością samodzielnego planowania, realizacji oraz przeprowadzenia krytycznej oceny podjętych działań w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
EK 7 wykazuje postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną. Osiągany metodą: wykład problemowy, giełda pomysłów weryfikowany podczas przedstawienia projekty indywidualnego lub grupy.
ocena 2- nie wykazuje postawy promującej zdrowie i aktywność fizyczną
ocena 3- wykazuje się postawą promującą zdrowie i aktywność fizyczną
ocena 4- wykazuje ogólną postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną na określonych płaszczyznach i potrafi przekonać do niej innych
ocena 5- wykazuje się całokształtem postaw promujących zdrowie i aktywność fizyczną na określonych płaszczyznach i potrafi swoją postawą przekonać do innych do zachowań prozdrowotnych.
EK 8 rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne źródła. Osiągany metodą: wykład problemowy, giełda pomysłów weryfikowany podczas przedstawienia projekty indywidualnego lub grupy.
ocena 2- nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych źródeł.
ocena 3- rozumie potrzebę pogłębiania swoich umiejętności ale nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych mu źródeł
ocena 4- rozumie potrzebę pogłębiania swoich umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła
ocena 5- rozumie potrzebę pogłębiania swoich umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła, wyszukuje je samodzielnie i czyta ze zrozumieniem
Literatura
Literatura podstawowa (wybrane fragmenty):
French, J., Blair-Stevens, C., McVey, D., Merritt, R. (red.). (2010) Social marketing and public health. Oxford – NewYork: Oxford University Press.
French, J., Merritt, R., Reynolds, L. (2011). Social marketing casebook. London, UK: Sage.
Goban-Klas, T. (red.) (2014). Komunikowanie w ochronie zdrowia – interpersonalne, organizacyjne i medialne. Warszawa: Wolters Kluwer.
Jacennik, B. (2008). Strategie dla zdrowia. Kształtowanie zachowań zdrowotnych poprzez środowisko. Warszawa: Vizja Press&IT.
Karski, J.B. (2003). Praktyka i teoria promocji zdrowia. Warszawa: CeDeWu.
Woynarowska, B. (red.) (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty):
Griffin, E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Jacennik, B. (2010). (red.) Komunikowanie społeczne w promocji i ochronie zdrowia. Warszawa: Vizja Press&IT.
Jacennik, B., Hulewska, A., Piasecka, A. (2010). (red.) Komunikowanie o zdrowiu, chorobie i leczeniu. Między psychologią a medycyną. Warszawa: Vizja Press&IT.
Jaczewski, A., Komosińska, K. (2004). Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej. Płock: Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku.
Łuszczyńska, A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Miotk, A. (2013). Skuteczne social media. Gliwice: Helion.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: Holistyczna koncepcja człowieka chorego. D. Pater. Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. ISBN 978-838090-334-0 Uzupełniająca: Artykuły, polecane w trakcie zajęć przez prowadzącego. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wiedza z zakresu biologii, etyki oraz wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: