Prezentacje i wypowiedzi publiczne - retoryka i erystyka dziennikarska WT-DKS-DMPWR
Celem szczegółowym zajęć jest:
- przygotowanie studentów do tworzenia i przedstawiania prezentacji na wybrany temat, w sposób profesjonalny i uwzględniający zasady wystąpień publicznych,
- pogłębienie u studentów umiejętności autoprezentacji, wygłaszania mowy publicznej i czynnego udziału w dyskusjach,
- przygotowanie studentów do prezentowania swoich przekonań i prac w sposób błyskotliwy, atrakcyjny werbalnie i niewerbalnie.
W cyklu 2021/22_L:
Celem szczegółowym zajęć jest: |
W cyklu 2022/23_L:
Celem szczegółowym zajęć jest: |
W cyklu 2023/24_L:
1. Wprowadzenie w zajęcia, zasady i ustalenie kontraktu ćwiczeń |
W cyklu 2024/25_L:
Podstawowym założeniem zajęć jest przygotowanie studentów do skutecznego tworzenia, przygotowywania i wygłaszania prezentacji oraz wystąpień publicznych. Podczas ćwiczeń studenci zdobędą nie tylko niezbędną wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności z zakresu budowania klarownego przekazu, dostosowywania treści do odbiorców oraz efektywnego zarządzania stresem towarzyszącym publicznym wystąpieniom. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
EK 1 - definiuje, określa dane dotyczące prezentacji i wystąpień publicznych, zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach, sytuacjach komunikacji publicznej;
EK 2 - w pogłębionym stopniu zna zasady języka polskiego, środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, mowę ciała w sytuacjach komunikacji publicznej, prezentacjach oraz wystąpieniach publicznych, zna zasady prowadzenia debat publicznych;
EK 3 - formułuje wypowiedzi ustne w języku polskim publicznie, w trakcie prezentacji oraz wystąpieniach publicznych, uwzględniając zasady komunikacji medialnej;
EK 4 - kompetentnie, efektywnie, stosownie, swobodnie i profesjonalnie wypowiada się publicznie jako reprezentant instytucji i organizacji w mowie i na piśmie w różnych rodzajach mediów
EK 5 - komunikuje się kompetentnie publicznie, także myśli, działa w sposób przedsiębiorczy w zakresie prezentacji publicznej oraz przedsięwzięć medialnych i dziennikarskich
Kryteria oceniania
EK nr 1 - na ocenę:
Dst (3): zna niektóre pojęcia i zasady związane z prezentacjami i wystąpieniami publicznymi, zna kilka procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego;
Db (4): zna większość pojęć i zasad związanych z prezentacjami i wystąpieniami publicznymi, zna dobrze kilka procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego;
Bdb (5): posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego.
EK nr 2 - na ocenę:
Dst (3): potrafi wymienić niektóre pojęcia z zakresu pragmatyki językowej i teorii aktów mowy, nie potrafi ich wyjaśnić i opisać dokładnie; pobieżnie potrafi przedstawić zasady budowania zamierzonych wypowiedzi językowych w prezentacjach i wystąpieniach publicznych;
Db (4): zna podstawowe pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej oraz zasady budowania celowych wypowiedzi językowych ale nie robi tego płynnie; definicje, które podaje nie są kompletne;
Bdb (5): doskonale zna pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej i potrafi je w pełni definiować w odniesieniu do prezentacji i wystąpień publicznych; z dużą swobodą wskazuje i opisuje zasady budowania zamierzonych wypowiedzi językowych w prezentacjach i wystąpieniach publicznych.
EK nr 3 - na ocenę:
Dst (3): potrafi rozpoznać tylko niektóre aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego w odniesieniu do prezentacji oraz wystąpień publicznych;
Db (4): potrafi rozpoznać większość aspektów aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego do prezentacji oraz wystąpień publicznych;
Bdb (5): potrafi rozpoznać wszystkie aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego do prezentacji oraz wystąpień publicznych.
EK nr 4 - na ocenę:
Dst (3): potrafi czasami, tylko w niektórych sytuacjach, wypowiadać się jako reprezentant instytucjii organizacji w mowie i na piśmie w różnych rodzajach mediów;
Db (4): potrafi dosyć dobrze wypowiadać się jako reprezentant instytucji organizacji w mowie i na piśmie w różnych rodzajach mediów;
Bdb (5): potrafi biegle i skutecznie wypowiadać się jako reprezentant instytucji organizacji w mowie i na piśmie w różnych rodzajach mediów.
EK nr 5 - na ocenę:
Dst (3): niekiedy jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie przedsięwzięć medialnych i dziennikarskich, ale nie potrafi efektywnie wdrożyć to w działania komunikacyjnego;
Db (4): dosyć często jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie przedsięwzięć medialnych i dziennikarskich i potrafi to dobrze wdrażać w działania komunikacyjnego;
Bdb (5): jest zawsze gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie przedsięwzięć medialnych i dziennikarskich.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą, Gliwice 2011.
Donovan J., TED Jak wygłosić mowę życia, Gliwice 2016.
Rzędowscy, Mistrzowskie prezentacje. Slajdowy poradnik mówcy doskonałego, Gliwice 2018.
Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988.
Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. 11.
Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001.
Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: