Psychologia mediów WT-DKS-DMPME
"Nie potrzebujemy już tylko dostępu do informacji i wiedzy, nowe media i technologie przestały nam służyć jedynie do komunikowania się z innymi, lecz stały się ważnym elementem naszego życiowego doświadczenia, którego istotą jest stworzenie silnej, emocjonalnej więzi człowieka z różnymi produktami kultury masowej, w tym przekazami medialnymi czy urządzeniami" - pisze Agnieszka Ogonowska. Zajęcia z psychologii mediów mają na celu uświadomić słuchaczom, że procesy komunikacji oraz zdobywania informacji są bardzo złożone i napotkają na wielorakie przeszkody, a także wiążą się z konkretnymi umiejętnościami, jakie człowiek współczesny rzadko posiada.
Na zajęciach zmierzymy się z następującymi zagadnieniami:
1. Komunikacja - informacja - psychologia.
2. Perspektywa psychologiczna życia codziennego.
3. Medialny obraz rzeczywistości.
4. Przeciążenie informacyjne -przyczyny i skutki zjawiska.
5. Media i emocje.
6. Media i poznanie.
7. Media a stres.
8. Edukacyjny i rozwojowy kontekst psychologii mediów.
9. Media w promocji zdrowia psychicznego.
10. Kryzys psychiczny w nowoczesnym świecie.
11. Uzależnienia behawioralne.
12. Media i osobowość.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
EW 1 - student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii mediów
EW 2 - student zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania mechanizmów percepcji (zwłaszcza uwagi), procesów afektywnych oraz kognitywnych związanych z odbiorem mediów.
EW 3 - student potrafi scharakteryzować rodzaj manipulacji stosowany w mediach
Umiejętności
EU 4 - student potrafi rozpoznać wpływ sytuacji społecznej na jednostkę,
EU 5 - student stosuje zasady aktywnego słuchania w rozmowie z innymi
Kompetencje
EK 6 - student posługuje się terminami z zakresu psychologii mediów w rozmowie z innymi lub w prezentowanym monologu
Kryteria oceniania
5 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii mediów (realizacja EW 1-3) oraz biegle posługuje się nimi w dłuższej wypowiedzi opisującej rzeczywistość społeczną (EU 4-5 + EK 6).
4 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii mediów (realizacja EW 1-3) oraz potrafi wykorzystać je w dłuższej wypowiedzi opisującej rzeczywistość społeczną (EU 4 + EK 6)
3 - student pobieżnie zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii mediów (realizacja EW 1-3) oraz podejmuje próbę wykorzystania ich w swobodnej wypowiedzi na temat obserwowanej rzeczywistości społecznej (realizacja EU 4 + EK 6)
Literatura
P. Francuz, Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Lublin 2004.
A. Ogonowska; G. Ptaszek (red), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Kraków 2017.
A. Ogonowska, Psychologia mediów i komunikowania; Warszawa 2018.
A. Ogonowska, Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania, Warszawa 2002.
R. Cialdini; Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 2004.
P. Winterhoff-Spurk, Psychologia mediów, Kraków 2007.
W cyklu 2022/23_Z:
A. Ogonowska; G. Ptaszek (red), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Kraków 2017. |
W cyklu 2023/24_Z:
P. Francuz, Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Lublin 2004. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: