Podstawy i funkcjonowanie systemów medialnych WT-DKS-DMPF
Przekazanie wiedzy o kluczowych elementach wybranych systemów medialnych oraz o źródłach podobieństw i różnic pomiędzy systemami medialnymi wybranych krajów.
Przekazanie wiedzy o zależnościach istniejących pomiędzy czynnikami historycznymi, kulturowymi, społecznymi, politycznymi i ekonomicznymi a kształtem współczesnego systemu medialnego.
Przekazanie wiedzy o kierunkach zmian zachodzących w wybranych systemach medialnych.
Wyuczenie umiejętności analizowania cech poszczególnych systemów medialnych oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy dotyczącej wybranych systemów medialnych do wyjaśnienia zachodzących w nich zjawisk.
Wyuczenie umiejętności formułowania wniosków dotyczących konsekwencji rozwiązań systemowych i prawnych zastosowanych w poszczególnych systemach medialnych.
Wyuczenie kompetencji postrzegania złożoności procesów i zjawisk społecznych oraz związków istniejących pomiędzy elementami składającymi się na większą całość (w tym przypadku system medialny).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DK2_W08 - w pogłębionym stopniu zna pojęcia z zakresu ekonomiki mediów i
zarządzania mediami;
DK2_U06 - potrafi dokonywać obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk społeczno-
ekonomicznych na rynku medialnym;
DK2_U12 -potrafi w pogłębionym stopniu nazwać i wskazać procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany społeczno-ekonomiczne na rynku medialnym ;
DK2_K03 - jest gotów do budowania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i zawodowych, doceniając znaczenie nauk o komunikacji społecznej i mediach dla utrzymania i rozwoju tychże więzi.
Student:
Rozpoznaje czynniki społeczne, kulturowe, polityczne i ekonomiczne wpływające na kształt systemu medialnego.
Charakteryzuje specyfikę środowiska dziennikarskiego oraz współczesny rynek prasy drukowanej i mediów elektronicznych w wybranych krajach.
Rozpoznaje podobieństwa i różnice pomiędzy systemami medialnymi.
Wykorzystuje posiadaną wiedzę dotyczącą wybranych systemów medialnych do wyjaśnienia zachodzących w nim zjawisk.
Formułuje wnioski dotyczące konsekwencji rozwiązań systemowych i prawnych zastosowanych w poszczególnych systemach medialnych.
Analizuje wpływ poszczególnych czynników historycznych, kulturowych, społecznych, politycznych i ekonomicznych na kształt współczesnego systemu medialnego
Postrzega związki istniejące pomiędzy elementami składającymi się na system medialny.
Uświadamia sobie złożoność zjawisk i procesów.
Dba o uwzględnienie szeregu czynników podczas analizy zjawiska lub procesu społecznego.
Kryteria oceniania
Podczas zajęć prowadzący prezentuje wykaz literatury, odpowiadający specjalności podejmowanej problematyki przez studenta.
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione) i eseju medioznawczego, przesłanego na adres poczty elektronicznej e.jurga-wosik@uksw.edu.pl w formacie PDF. Esej powinien zawierać wstęp, tezę, popartą literaturą przedmiotu argumentację, zakończenie z wnioskami oraz wykorzystaną w pracy bibliografię z przynajmniej trzema pozycjami naukowymi. Praca ma liczyć co najmniej 7000 znaków ze spacjami. Ustawienie w edytorze tekstów: Times New Roman, 12 pkt, podwójny odstęp, śródtytuły, wstęp i zakończenie.
na ocenę 2 - nie złożono pracy w terminie,
na ocenę 3 - esej złożony w terminie, praca niespełniająca wymogu - przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, praca nie ma struktury (wstęp, rozdziały, wnioski, bibliografia i przypisy), w pracy nie postawiono tezy, nie przedstawiono argumentacji, nie odniesiono się do literatury naukowej, praca niestaranna od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.
na ocenę 3,5 - esej złożony w terminie, praca spełniająca wymóg objętości przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, ale nie posłużono się literaturą naukową, przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, choć wykazano ją w bibliografii, jak również praca niestarannie wykonana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.
na ocenę 4 - esej złożony w terminie , praca przygotowana samodzielnie , postawiono tezę , przedstawiono argumentację, nie wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.
na ocenę 5 - wyróżniający się samodzielnością myślenia oraz stylem wypowiedzi esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielnie, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Biernacka – Ligięza I., Lokalna prasa norweska w dobie globalizacji, Lublin 2012.
Golka B., System medialny Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004.
Golka B., System medialny Francji, Warszawa 2001.
Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007.
Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, Warszawa 2006.
Kaczmarczyk M., System medialny Irlandii. Zarys problematyki, Sosnowiec 2009.
Konarska K., System mediów elektronicznych w Wielkiej Brytanii, Toruń 2007.
Mało znane systemy medialne, pod red. Z. Oniszczuka i M. Gieruli, Sosnowiec 2007.
Media masowe w demokratyzujących się systemach politycznych. W drodze do wolności słowa i mediów, pod red. B. Dobek – Ostrowskiej, Wrocław 2006.
Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, pod redakcją B. Dobek – Ostrowskiej, Wrocław 2007.
Ociepka B., Ratajczak M., Media i komunikowanie polityczne. Niemcy, Austria, Szwajcaria, Wrocław 2000.
Pokrzycka L., System medialny Islandii, Lublin 2014.
Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo – Wschodniej po 1989 roku, pod red. B. Dobek – Ostrowskiej, Wrocław 2002.
Trolese A., System medialny Włoch. Prasa – radio – telewizja – internet, Wrocław 2016.
Zmiana w dziennikarstwie w Polsce, Rosji i Szwecji. Analiza porównawcza, pod red. B. Dobek – Ostrowskiej i P. Barczyszyn, Wrocław 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: