Marketing usług zdrowotnych WT-DKS-DMMU
Omawiana na zajęciach problematyka koncentrować się będzie się wokół kilku zagadnień kluczowych, tzn.:
- Specyfika marketingu usług zdrowotnych w Polsce
- Usługa zdrowotna jako produkt marketingowy
- Teksty marketingowe, PR, handlowe a promocja zdrowia
- Typologia instytucji medycznych w Polsce (placówki zdrowia jako organizacje formalne oraz instytucje społeczne, dysfunkcjonalność instytucji medycznych a działania marketingowe)
- Metody analizy warunków działania placówek zdrowia na polskim rynku usług medycznych (analiza SWOT, formułowanie strategii marketingowej usług zdrowotnych, badania satysfakcji pacjentów)
- Systemy informacji marketingowej w placówkach zdrowia (informacja jako podstawa działania marketingowego, badania marketingowe)
- Marketing społeczny w kształtowaniu postaw zdrowotnych
- Pojęcie marketingu-mix w placówkach zdrowia
- Działania marketingowe a uwarunkowania relacji lekarz-pacjent
- Wpływ mediów na oczekiwania pacjentów/klientów względem polskich placówek zdrowia
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student posiądzie wiedzę na temat problematyki związanej z wykorzystaniem mechanizmów rynkowych i reguł marketingowych w polskiej opiece zdrowotnej. Zapozna się z różnymi metodami tworzenia strategii marketingowej w publicznej i niepublicznej placówce zdrowia, a także z problematyką możliwości, ograniczeń konsekwencji wprowadzenia określonych działań marketingowych w polskiej opiece zdrowotnej w kontekście zachodzących zmian a także marketingu relacji pomiędzy pacjentem a personelem placówki zdrowia.
WIEDZA
student zna i rozumie podstawową terminologię nauk medycznych dotyczących publicznych i komercyjnych usług medycznych
student posiada podstawową wiedzę o tworzeniu planów marketingowych, strategii, a także o metodach ich wdrażania. Dodatkow wykazuje się wiedzą na temat najnowszych badań z zakresu m.in.: promocji zdrowia, marketingu usług medycznych
student wykazje się świadomością złożoności problematyki marketingu i reklamy usług medycznych oraz istnienia norm językowych, a także norm prawnych i ich roli w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej związanej z promocją zdrowia i marketingowymi działaniami na rynku medycznym
UMIEJĘTNOŚCI
student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu marketingu, reklamy, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk marketingowych
student potrafi posługiwać się podstawowymi metodami tworzenia strategii marketingowych, potrafi przeprowadzić analizę SWOT, określić cele rozwoju marketingowego placówki zdrowia
student potrafi na podstawie wyszukanych informacji i badań napisać spełniający warunki formalne plan marketingowy. Posiada umiejetność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
student ma świadomość poziomu swej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi do tego inspirować inne osoby
student uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym odpowiednio korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych, ze świadomością wartości tradycji literackiej jako dobra wspólnego
student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi ze zrozumieniem czytać teksty ogólne i specjalistyczne oraz oceniać je krytycznie pod względem przydatnosci do swojej pracy akademickiej
Kryteria oceniania
Efekty w obszarze wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiągnięte zostaną takimi metodami jak: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, ćwiczeniami praktycznymi: grupowa realizacja projektu, studium przypadku, a weryfikowane zostaną podczas publicznej (przed innymi studentami uczęszczającymi na zajęcia) prezentacji projektu pracy grupy. Wyniki pracy grupy przedstawione podczas prezentacji poddane zostaną analizie i dyskusji seminaryjnej.
Warunki zaliczenia:
Oprócz obecności na zajęciach (dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) i zapoznania się z zalecaną, ustaloną na zajęciach literaturą - ocena końcowa jest wypadkową dwóch ocen cząstkowych: prezentacji publicznej grupowego projektu oraz kolokwium. Dodatkowo każdy uczestnik grupy może poprawić swoją ocenę (lub zaliczyć nadprogramową nieobecność) poprzez trzecią ocenę cząstkową – przygotowanie analizy językowej wybranego przez prowadzącego zagadnienia dotyczącego tekstu marketingowego.
Nakład pracy studenta:
30 godz. - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
15 godz. – przygotowanie do ćwiczeń (napisanie, redagowanie kilku tekstów marketingowych)
10 godz. – przygotowanie marketingowych projektów/strategii własnych do konkretnych zagadnień i prezentacji
15 godz. – przygotowanie się w grupie do publicznej prezentacji projektu marketingowego na zajęciach
Literatura
1. Nowotarska-Romaniak B, Marketing usług zdrowotnych, Kraków 2002
2. Dobska M, Dobski P, Marketing usług medycznych, Warszawa 1999
3. Kramer T, Marketing. Strategia, promocja, systemy informacyjne, Katowice 1992
4. Krot K, Jakość i marketing usług medycznych, Warszawa 2008,
5. Czerw A, Marketing w ochronie zdrowia, Warszawa 2010
6. Detyna B, Detyna J, Jakość usług medycznych. Ocena statystyczna, podstawy metodyczne, Warszawa 2011
7. Bukowska-Piestrzyńska A, Finansowanie marketinguwochronie zdrowia, Warszawa 2010
8. Rudawska I, Opieka zdrowotna. Aspekty rynkowe i marketingowe, Warszawa 2007
9. Głowacka M, Mojs E, Prawo i psychologia w ochronie zdrowia, Warszawa 2012
10. Kotler P, Shalowitz S, Marketing strategiczny w opiece zdrowotnej, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: