Kinematografia PRL-u WT-DKS-DMKP
Prezentacja charakterystycznych dzieł kinematograficznych cechujących poszczególne etapy ewolucji polskiej kinematografii w okresie Polski Ludowej. Analiza wybranych obrazów z czasów socrealizmu, Polskiej Szkoły Filmowej, kina okresu małej stabilizacji, kina młodej kultury, Kina Moralnego Niepokoju. Przedstawienie sylwetek najwybitniejszych polskich filmowców, między innymi: Andrzeja Wajdy, Andrzeja Munka, Kazimierza Kutza, Krzysztofa Kieślowskiego, Stanisława Barei. Ukazanie filmu telewizyjnego jako odrębnego fenomenu kulturowego. Zaakcentowanie fundamentalnych tematów egzystencjalnych, moralnych i historycznych ukazywanych na ekranie przez polskich filmowców w epoce PRL.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zaznajomienie z historią polskiej kinematografii z okresu PRL-u (1944-1989). Wiedza na temat najwybitniejszych reżyserów filmowych i ich charakterystycznych dzieł zrealizowanych w Polsce Ludowej.
Nabycie umiejętności analizy fabularnych dzieł kinematograficznych na przykładzie filmu PRL-u. Rozpoznawanie znaków i symboli wizualnych jako nośników komunikatów egzystencjalnych, moralnych, historycznych.
Student nabywa kompetencji w rozpoznawaniu elementów kultury wyższej i popularnej z czasów PRL-u.
30 godzin - uczestnictwo w zajęciach
30 godzin - lektura własna
30 godzin - indywidualne oglądanie omawianych dzieł kinematograficznych
Razem: 90 godzin - 3 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Udział w dyskusjach. Śródsemestralna pisemna praca kontrolna na temat wybranego filmu. Końcowa praca pisemna na temat osiągnięć wybranego reżysera filmowego z epoki PRL-u.
Literatura
podstawowa
Lubelski T., Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015.
Hendrykowski M., Polska szkoła filmowa, Poznań 2019.
Wojtczak M., O Kinie Moralnego Niepokoju…i nie tylko, Warszawa 2009.
Łęcicki G., Widmo prawdy – projekcja fałszu. Ekranowa indoktrynacja, manipulacja i propaganda na przykładzie fabularnych oraz serialowych obrazów wojny, okupacji i stalinizmu w kinematografii polskiej 1944-2019, Warszawa 2020.
Wajda A., Kino i reszta świata. Autobiografia, Kraków 2013.
Kutz K., Będzie skandal. Autoportret, Kraków 2019.
Polska Szkoła Filmowa. Reinterpretacje i nawiązania, red. W. Otto, Poznań 2018.
-uzupełniająca
Hendrykowski M., Morgenstern, Poznań 2012.
Hendrykowski M., Andrzej Munk, Warszawa 2007.
Hendrykowski M., Popiół i diament, Poznań 2008.
Hendrykowski M., Eroica, Poznań 2011.
Zwierzchowski P., Zezowate szczęście, Poznań 2006.
Pryzwan M., Cześć, starenia! Cybulski we wspomnieniach, Warszawa 2014.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Konsultacje do przedmiotu odbywają się w czasie dyżuru stacjonarnego lub/i zdalnego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: