Komunikacja w mediach społecznościowych WT-DKS-DMK
1. Geneza Internetu jako medium.
2. Powstanie mediów społecznościowych.
3. Technologie marketingowe związane z mediami społecznościowymi.
4. Typy mediów społecznościowych, charakterystyka największych serwisów w Polsce i serwisów najczęściej wykorzystywanych w komunikacji biznesowej.
5. Influencerzy - blogerzy i vlogerzy. Charakterystyka zjawiska, metody współpracy, organizacja współpracy.
5.Media społecznościowe w biznesie. Różne poziomy dojrzałości firm do mediów społecznościowych. Przygotowanie firmy do wejścia do mediów społecznościowych.
6. Strategia komunikacji w mediach społecznościowych: analiza sytuacji wyjściowej, mierzalne cele, główna idea, kluczowe przekazy, narzędzia oraz proponowany sposób oceny efektów. Harmonogram i budżet.
8. Ocena efektów działań w mediach społecznościowych.
9. Narzędzia wspierające komunikację w mediach społecznościowych.
10. Polski rynek usług wspierających działania w mediach społecznościowych. Rodzaje podmiotów. Sposoby organizacji działań w mediach społecznościowych.
11. Wyzwania mediów społecznościowych - Rzetelność i wiarygodność informacji
12. Kryzysy w mediach społecznościowych
13. Relacje mediów społecznościowych z tradycyjnym marketingiem/PR. Różnice między mediami społecznościowymi a tradycyjnymi mediami.
14. Przyszłość mediów społecznościowych.
15. Zajęcia zaliczeniowe
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W12
Zna dobrze specyfikę i podstawowe różnice między poszczególnymi mediami (prasa, radio i telewizja) oraz cechy gatunkowe właściwe dla tych mediów, jak również dla nowych mediów i mediów społecznościowych.
K_U01
Biegle zna, dobrze rozpoznaje i znakomicie umie posługiwać się wszystkimi gatunkami dziennikarskimi, adekwatnymi do potrzeb komunikacji medialnej, a także rozpoznaje i biegle wykorzystuje specyfikę komunikacji w nowych mediach oraz w mediach społecznościowych
K_U02
Potrafi precyzyjnie określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, a także korzystać z różnych źródeł informacji; dokonuje biegle selekcji, oceny jakości i prezentacji informacji oraz swobodnie posługuje się nimi w pracy we wszystkich rodzajach mediów oraz w komunikacji z mediami i komunikacji marketingowej
K_U03
Biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców
K_U04
Posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania pisemnych tekstów w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami ortografii, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej i słownictwem specjalistycznym z wymaganej dziedziny
K_U07
Potrafi w stopniu zaawansowanym prawidłowo interpretować przekazy medialne, badać różne rodzaje mediów i interpretować wyniki tych badań, analizować dyskurs medialny, dokonywać monitoringu mediów oraz badać i kształtować opinię publiczną, rozpoznawać próby manipulacji i propagandy i bronić się przed nimi, a także mechanizmy psychologiczne występujące w procesach komunikacyjnych i społecznych
K_U08
Potrafi swobodnie i profesjonalnie wypowiadać się jako reprezentant instytucji i organizacji w mowie i na piśmie w różnych rodzajach mediów, w tym także w mediach społecznościowych
K_U10
Opanowuje rozszerzone umiejętności z zakresu warsztatu mediów audiowizualnych i Internetu, nowych mediów i mediów społecznościowych oraz tworzenia i odbioru przekazu medialnego
K_U16
Biegle wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla Internetu, nowych mediów i mediów społecznościowych
K_K03
Docenia znaczenie nauk o mediach i komunikowaniu oraz nauk o zarządzaniu dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projek-towania działań zawodowych, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
Nakład pracy studenta
30 godz. - aktywne uczestnictwo w zajęciach
5 godz. - konsultacje z prowadzącym zajęcia
25 godz. - samodzielna lektura, przygotowanie do stworzenia pracy końcowej
60 godz. - razem
2 - ECTS
Kryteria oceniania
WIEDZA
EK nr 1 – charakteryzuje i zna polskie i zagraniczne kanały social media
EK nr 2 – wyjaśnia różnicę pomiędzy tradycyjnymi kanałami komunikacji a komunikacją social media
EK nr 3 – prezentuje i zna narzędzia, z których może korzystać w komunikacji internetowej
UMIEJĘTNOŚCI
EK nr 4 – potrafi zaplanować strategię komunikacji w social media
EK nr 5 – umie dobrać kanały i narzędzia komunikacji social media adekwatne do grupy docelowej
KOMPETENCJE
EK nr 6 – ma świadomość wagi mediów społecznościach w komunikacji zarówno prywatnej, jak i służbowej, firmowej
EK nr 1 określony jako „charakteryzuje i zna polskie i zagraniczne kanały social media” realizowany przez wykład konwersatoryjny, weryfikowany na podstawie prezentacji przygotowywanej przez grupy.
EK nr 2 określony jako „wyjaśnia różnicę pomiędzy tradycyjnymi kanałami komunikacji a komunikacją social media” realizowany przez wykład konwersatoryjny i dyskusję dydaktyczną, weryfikowany na podstawie prezentacji przygotowywanej przez grupy.
EK nr 3 określony jako „prezentuje i zna narzędzia, z których może korzystać w komunikacji internetowej” realizowany przez metodę burzy mózgów w grupach, a weryfikowany na podstawie prezentacji przygotowywanej przez grupy.
EK nr 4 określony jako „potrafi zaplanować strategię komunikacji w social media, poprowadzić ją” realizowany przez metodę ćwiczeń praktycznych i dyskusji dydaktycznej, weryfikowany na podstawie prezentacji przygotowywanej przez grupy.
EK nr 5 określony jako „umie dobrać odpowiednie kanały i narzędzia komunikacji social media do sytuacji i tworzyć angażujące treści” realizowany przez realizowany przez metodę burzy mózgów w grupach, a weryfikowany na podstawie prezentacji przygotowywanych przez grupy.
EK nr 6 określony jako „ma świadomość wagi mediów społecznościach w komunikacji zarówno prywatnej, jak i służbowej, firmowej” realizowany przez metodę sytuacyjną w grupach a weryfikowany na podstawie prezentacji przygotowywanych przez grupy.
EK nr 1 określony jako „charakteryzuje i zna polskie i zagraniczne kanały social media”
Na ocenę 2 – nie potrafi scharakteryzować poszczególnych kanałów social media, nie potrafi ich podzielić na polskie i zagraniczne, nie wie czym się charakteryzują poszczególne media społecznościowe
Na ocenę 3 – potrafi wymienić nazwy mediów społecznościowych, myli jednak ich zastosowanie i specyfikę,
Na ocenę 4 – potrafi nazwać poszczególne media społecznościowe, potrafi podzielić je na polskie i zagraniczne, wiem, czym się charakteryzują poszczególne kanały społecznościowe,
Na ocenę 5 – biegle charakteryzuje media społecznościowe, polskie i zagraniczne, potrafi dokonać ich specyfikacji, wykazuje dodatkową aktywność w obszarze Internetu i social media
EK nr 2 określony jako „wyjaśnia różnicę pomiędzy tradycyjnymi kanałami komunikacji a komunikacją social media”
Na ocenę 2 – nie potrafi scharakteryzować komunikacji tradycyjnej ani komunikacji w social media,
Na ocenę 3 – wie, że istnieje podział na tradycyjną komunikację i komunikację social media, ma trudności ze wskazaniem różnic,
Na ocenę 4 – potrafi rozróżnić komunikację tradycyjną od komunikacji za pomocą social media, potrafi także odpowiednio dobrać te narzędzia w zależności od strategii komunikacji
Na ocenę 5 – biegle wskazuje różnice w typach komunikacji, dobiera je do strategii, potrafi zanalizować i porównać skuteczność obu typów komunikacji
EK nr 3 określony jako „prezentuje i zna narzędzia, z których może korzystać w komunikacji internetowej”
Na ocenę 2 – nie zna narzędzi, których może użyć do komunikacji w Internecie. Ma trudności w zrozumieniu istoty takiej komunikacji
Na ocenę 3 – zna niektóre narzędzia komunikacji internetowej, wybiórczo potrafi się niemi posługiwać
Na ocenę 4 – potrafi zarządzać treściami i stosować odpowiednie narzędzia komunikacji internetowej (zwłaszcza social media), tworzy odpowiednie treści za pomocą odpowiednich narzędzi.
Na ocenę 5 – biegle potrafi dobrać i posługiwać się odpowiednimi narzędziami komunikacji social media.
EK4 określony jako „potrafi zaplanować strategię komunikacji w social media, poprowadzić ją”
Na ocenę 2 – nie widzi potrzeby tworzenia strategii komunikacji w social media, nie potrafi jej przygotować, nie zna „schematu” i modelu takiej strategii
Na ocenę 3 – wie czy powinna być strategia komunikacji, nie potrafi jej jednak przygotować i zaplanować kompetentnie,
Na ocenę 4 – zna model tworzenia strategii komunikacji w social media, podejmuje próby przygotowania takiej strategii w działań personal brandingu oraz firmowego marketingu internetowego
Na ocenę 5 – biegle potrafi zaplanować strategię komunikacji internetowej, dobrać odpowiednie narzędzia internetowej komunikacji, zna odpowiednie modele strategii, potrafi wskazać inne, komercyjne marki, które świetnie organizują i realizują modele komunikacji w social media, wykazuje ponadprzeciętną wiedzę w tym temacie; umiejętnie prowadzi audyt obecności w social media danej marki, określa target i monitoruje owe działania
EK 5 określony jako „umie dobrać odpowiednie kanały i narzędzia komunikacji social media do sytuacji i tworzyć angażujące treści”
Na ocenę 2 – nie realizuje wcześniejszych efektów kształcenia, nie zna kanałów komunikacji w mediach społecznościowych, nie rozróżnia ich,
Na ocenę 3 – ma świadomość, że social media budują markę, zaufanie i reputację produktu/firmy/osoby. Niejednokrotnie ma trudność z odpowiednią, praktyczną realizacją projektu.
Na ocenę 4 – nie ma większych problemów z realizacją zadania, potrafi trafnie wybrać, odpowiednio do sytuacji, kanały i narzędzia social media. Widzi potrzebę osoby oddelegowanej do koordynowania komunikacji w Internecie (zwłaszcza mediach społecznościowych).
Na ocenę 5 – biegle realizuje poprzednie efekty kształcenia, doskonale potrafi przygotować strategię social media, zarówno na ścieżce prywatnej (personal branding), jak i firmowej/produktu. Wie, że social media można stosować na różnych obszarach funkcjonowania firmy oraz to, że media spłecznościowe doskonale wzmacniają i uzupełniają komunikację z grupami docelowymi.
EK 6 określony jako „ma świadomość wagi mediów społecznościach w komunikacji zarówno prywatnej, jak i służbowej, firmowej”
Na ocenę 2 – nie potrafi zrozumieć potrzeby PR social media, istnienia firm na portalach społecznościowych
Na ocenę 3 – social media dalej kojarzy jako komunikator internetowy, miejsce spotkań i rozmów ludzi, spędzania czasu wolnego, ale niekoniecznie jako narzędzie PR
Na ocenę 4 – rozumie potrzebę wykorzystywania mediów społecznościowych w celu wspierania biznesu. Rozumie jak wiele firma może osiągnąć poprzez dobrze przygotowaną strategię social media.
Na ocenę 5 – wie, że ważne jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji i umiejętności (zdobywania wiedzy) w komunikacji z innymi (np. klientem) w Internecie. Doskonale potrafi tworzyć komunikaty, które będą angażować odbiorców i tworzyć aktywne społeczności. Wie, że social media mogą świetnie podnosić świadomość i wiedzę klienta/interesariusza o produkcie; wie, że social media zwiększają lojalność odbiorców; pozwalają także gromadzić informacje na temat grupy docelowej
Metody wykorzystywane podczas zajęć:
- metody podające (wykład informacyjny, anegdota, objaśnienie lub wyjaśnienie)
- metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów)
- metody eksponujące (film)
- metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów).
Ocena z zajęć: 1/3 obecność i aktywność, 2/3 projekt zaliczeniowy (prezentacja propozycji strategii social media opracowywana przez zespoły).
Obecność studentów obowiązkowa (student może mieć dwie nieobecności nieusprawiedliwione w zajęciach w jednym semestrze).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Społeczeństwo sieci, M. Castells, Warszawa 2009
2. Siła tożsamości, M. Castells, Warszawa 2009
3. Koniec tysiąclecia, M. Castells, Warszawa 2009
4. Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości /, G. Mazurek, Warszawa 2012
5. Social Media Marketing, L. Evans, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011
6. Blogi i wirtualne społeczności - wykorzystanie w marketingu, G. Mazurek, Warszawa 2008
7. Treść jest kluczowa, A. Handley, C.C. Chapman (red.), Gliwice 2012,
Literatura uzupełniająca:
1. Bloger i social media, T. Tomczyk, Warszawa 2015
2. WebShows. Sekrety wideo w internecie, K. Gonciarz, Kraków 2012
3. Video marketing nie tylko na YouTube, M. Daniłoś, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2014
4. E-biznes. Poradnik praktyka, M. Dutko, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013,
5. Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, A. Miotk, Gliwice 2013,
6. Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, N. Carr, Gliwice 2012,
7. Cyfrowa demencja, M. Spitzer, Warszawa 2015
8. Sekrety pomiarów w mediach społecznościowych, J. Lovett, Gliwice 2012
9. Biblia e-biznesu. Nowy Testament, M. Dutko (red.), Gliwice 2016
10. Królewski J., Sala P. (red.), E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, Warszawa 2014
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: