Gatunki i formy dziennikarstwa - pragmatyka języka dziennikarskiego - test kompetencji języka dziennikarskiego WT-DKS-DMGF
Celem ćwiczeń jest prezentacja podstawowych pojęć i treści z zakresu pragmatyki językowej oraz teorii aktów mowy, a także wykształcenie w słuchaczach umiejętności budowania poprawnych, skutecznych i zamierzonych wypowiedzi. Zadania praktyczne, które będą wykonywali uczestnicy zajęć, pozwolą im zdobyć umiejętność poddawania wypowiedzi analizie językowej w kontekście teorii aktów mowy. Zdobyte umiejętności i wiedzę z zakresu pragmatyki językowej będą wykorzystywać, tworząc różnorodne formy wypowiedzi dziennikarskiej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna podstawowe pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej oraz zna i rozumie zasady budowania poprawnych, skutecznych i zamierzonych wypowiedzi językowych. (W)
2. Student potrafi rozpoznać poszczególne aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego. (U)
3. Student umie tworzyć komunikaty, których ukryty sens jest różny od dosłownie odczytanej treści oraz tworzyć teksty zawierające metafory kognitywne, wykorzystujące konotacje kulturowe i tzw. skrzydlate słowa. (U)
4. Student organizuje warsztat autora różnorodnych form i gatunków dziennikarskich, uwzględniając uwarunkowania i zmienne kontekstowe wpływające na komunikację językową: mowę czasu, przestrzeni, mowę ciała; pojęcie konotacji kulturowych. (U)
5. Student docenia rolę różnego rodzaju aktów mowy oraz ich wpływ na zachowania społeczne oraz jednostkowe, a także jest świadomy tego, że język może spełniać nie tylko funkcję informacyjną, ale także służyć do – niekiedy bardzo wyrafinowanych – gier słownych. (K)
Nakład pracy studenta:
1. Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach – 30 godz.
2. Samodzielne przygotowanie do zajęć – 15 godz.
3. Przygotowanie do kolokwium – 10 godz.
4. Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia – 5 godz.
60 godzin = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1:
- na ocene 2 - student nie zna podstawowych pojec i tresci z zakresu pragmatyki jezykowej oraz nie zna i nie rozumie zasad budowania poprawnych, skutecznych i zamierzonych wypowiedzi jezykowych;
- na ocene 3 - student potrafi wymienic podstawowe pojecia z zakresu pragmatyki jezykowej i teorii aktów mowy, ale nie potrafi i ich wyjasnic i opisac; tylko pobieznie potrafi przedstawic zasady budowania zamierzonych wypowiedzi jezykowych;
- na ocene 4 - student zna podstawowe pojecia i tresci z zakresu pragmatyki
jezykowej oraz zasady budowania celowych wypowiedzi jezykowych, ale nie robi tego płynnie; definicje, które podaje, nie sa kompletne;
- na ocene 5 - student doskonale zna pojecia i tresci z zakresu pragmatyki jezykowej i potrafi je w pełni definiowac. Z duza swoboda wskazuje i opisuje zasady budowania zamierzonych wypowiedzi jezykowych.
EK nr 2:
- na ocene 2 - student nie potrafi rozpoznac zadnych aspektów aktów mowy jako
elementów działania komunikacyjnego.
- na ocene 3 - student potrafi rozpoznac tylko wybrane aspekty aktów mowy jako
elementy działania komunikacyjnego;
- na ocene 4 - student potrafi rozpoznac wiekszosc aspektów aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego;
- na ocene 4 - potrafi rozpoznac wszystkie aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego.
EK nr 3:
- na ocene 2 - student nie potrafi sprawnie działac komunikacyjnie: ukrywac sensów w wypowiedziach; tworzyc tekstów wykorzystujacych metafory kognitywne, konotacje kulturowe i tzw. skrzydlate słowa;
- na ocene 3 - sprawnosc komunikacyjna studenta jest ograniczona; jego znajomosc
skrzydlatych słów i sposobów uzycia metafor jest wybiórcza, przez co komunikaty, które tworzy, sa przewidywalne i mało oryginalne;
- na ocene 4 - student jest sprawny komunikacyjnie i tworzy zamierzone komunikaty, korzystajac z dostepnych srodków jezykowych, ale wachlarz mozliwosci, ale rezultaty jego działan nie sa oryginalne;
- na ocene 5 - student tworzy oryginalne komunikaty, których ukryty sens jest rózny od dosłownie odczytanej tresci - wykorzystuje do tego bogaty zasób dostepnych srodków jezykowych.
EK nr 4:
- na ocene 2 - student nie potrafi sie zorganizowac w pracy i uwzglednic w
podejmowanych działaniach zmiennych kontekstowych wpływajacych na sytuacje komunikacyjna;
- na ocene 3 - student potrafi zorganizowac sie w pracy, ale nie przestrzega
narzuconych uwarunkowan - np. ograniczen czasowych - i wybiórczo uwzglednia zmienne kontekstowe wpływajace na sytuacje komunikacyjna;
- na ocene 4 - student sprawnie odnajduje sie w roli autora wypowiedzi i bierze pod uwage narzucone uwarunkowania, ale efekty jego pracy sa zmienne; jego efektywnosc nie jest na stałym wysokim poziomie;
- na ocene 5 - efektywnosc działan studenta jako autora wypowiedzi
uwzgledniajacych zmienne kontekstowe wpływajace na sytuacje komunikacyjna, jest na stałym bardzo wysokim poziomie.
EK nr 5:
- na ocene 2 - student nie docenia roli róznego rodzaju aktów mowy oraz ich wpływu
na zachowania społeczne i jednostkowe; nie jest swiadomy pozainformacyjnych funkcji jezyka;
- na ocene 3 - student wie, ze róznicowanie aktów mowy jest istotnym elementem komunikacji, ale nie widzi zwiazku miedzy nimi a zachowaniami społecznymi; tylkopobieznie potrafi wymienic pozainformacyjne funkcje jezyka;
- na ocene 4 - student wie, ze róznicowanie aktów mody to jeden z wazniejszych elementów komunikacji i dostrzega wpływ komunikatów na zachowania społeczne; zna
pozainformacyjne funkcje jezyka, ale nie potrafi poprzec ich praktycznymi
przykładami;
- na ocene 5 - student potrafi przewidziec i opisac wpływ danego komunikatu na zachowania społeczne; sprawnie wymienia i popiera przykładami pozainformacyjne funkcje jezyka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: