Etyka w biznesie i PR WT-DKS-DMEB
Wykład opiera się na dwóch podstawowych założeniach: (1) wysoki stopień rozwoju społecznego i gospodarczego wymaga zwrócenia coraz większej uwagi na koncepcję i rolę odpowiedzialności biznesu oraz metod komunikacji społecznej; (2) edukacja w zakresie etyki i odpowiedzialności biznesu staje się w tej sytuacji wielkim wyzwaniem i koniecznością nie tylko akademicką ale i w praktycznym przygotowaniu młodych kadr menedżerskich do czekających ich zadań. Studenci kończący te zajęcia powinni mieć świadomość, że analizowane zasady etyki i odpowiedzialności biznesu dają im solidne podstawy dobrego funkcjonowania na polu zawodowym. Treści prowadzonych zajęć formułowane są według zasady głoszącej, iż profesjonalne public relations nie istnieje bez przestrzegania kodeksu obyczajowego. Będziemy omawiać nie tylko polskie i zagraniczne normy etycznego zachowania w PR ale także dyskutować o praktycznych działaniach przedsiębiorstw i konsultantów public relations - zarówno tych godnych naśladowania jak i przykładach nagannego zachowania. Będziemy tworzyć obraz współczesnego środowiska biznesowego jak i PR-owego po to, by studenci poznali obraz problemów z jakimi spotykają się przedstawiciele zawodów, do których młodzi słuchacze się u nas przygotowują.
Zajęcia online mają charakter tradycyjnego wykładu akademickiego z elementami konwersatorium, dyskusji panelowej oraz rozwiązywania zadań praktycznych jak również oceny konkretnych zachowań w środowisku biznesowym i public relations.
Tematyka zajęć:
1. Etyki zawodowe i biznesowe
2. Odpowiedzialność biznesu i etyka w biznesie
3. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)
4. Funkcje PR we współczesnej komunikacji
5. Źródła norm etycznych w public relations
6. Międzynarodowe standardy etyczne w public relations
7. Znaczenie interesu społecznego i służby społecznej w działaniach PR
8. Kodeksy etyczne polskich organizacji branżowych
9. Zadania i efekty prac Rady Etyki Public Relations
10. Grzechy główne polskich PR-owców
11. Tzw. „czarny PR”
12. Budowanie standardów etycznych w polskim PR
13. Determinanty społecznego wizerunku PR
14. Podstawowe wartości w kodeksie etycznym PR
15. Standardy profesjonalnego public relations
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS:
x8bafde
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK nr 1 - ma poszerzoną i specjalistyczną wiedzę o normach i regulacjach prawnych (w tym dotyczących ochrony własności intelektualnej i aktualnej kodyfikacji prawa autorskiego, prawa mediów oraz aktów prawnych regulujących dostęp do informacji publicznej), a także o zasadach i branżowych kodeksach etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów, normach oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur społecznych, a szczególnie instytucji medialnych oraz instytucji kultury, rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania (K_W03);
EK nr 2 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych (K_W13)
w zakresie umiejętności:
EK nr 3 - biegle stosuje zasady etyczne i prawne, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej i prawa mediów oraz własności intelektualnej (K_U13);
w zakresie kompetencji:
EK nr 4 - w pracy stosuje się do poznanych i przyswojonych norm prawnych i zasad etyki ogólnej i zawodowej (K_K01)
EK nr 5 - ma głębokie i utrwalone przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K05).
Opis punktów ECTS:
- udział w zajęciach (30 godz.)
- przygotowanie do dyskusji podczas zajęć (30 godz.). Razem 60 godz. - 2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
Zajęcia online obowiązkowe. Prowadzone zgodnie z zasadami wymienionymi w:
Decyzji nr 15/2020 Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 21września 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz opracowywania materiałów dydaktycznych i użytkowania tych materiałów.
Metody oceniania:
Student otrzymuje punkty za udział w przeprowadzanych podczas zajęć testach kontrolnych z zakresu poruszanej na wykładach problematyki.
Jedno testowe kolokwium kontrolne w połowie semestru - obowiązkowe dla wszystkich studentów i test zaliczeniowy w końcu semestru. Z końcowego testu zaliczeniowego mogą być zwolnione osoby, które uzyskały punkty za samodzielne przygotowanie prac (uzgodnionych z wykładowcą) prezentowanych na zajęciach. W uzasadnionych przypadkach może to być także pisemne opracowanie na temat wykorzystania "Standardów profesjonalnego public relations" w praktyce krajowej branży PR.
UWAGA: Trzykrotna nieobecność wymaga ustnego zaliczenia (online) z tematyki niewysłuchanych wykładów. Brak zaliczenia nieobecności skutkuje niedopuszczeniem do końcowego testu.
Kryteria oceny finalnej:
Na ocenę końcową składa się suma punktów z trzech elementów składowych: za pierwsze (obowiązkowe dla wszystkich) kolokwium można uzyskać maksimum 35 pkt., za testy kontrolne w trakcie całego semestru można otrzymać 25 pkt. i za test finalny student może uzyskać maksymalnie 40 pkt.
Oceny końcowe:
Bdb = 91 - 100 pkt.
Db plus = 86-90 pkt.
Db = 76-85 pkt.
Dst plus = 71-75 pkt.
Dst = 66 – 70 pkt.
Literatura
Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations. Warszawa 2013
Olędzki J., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze. Warszawa 2005
Olędzki J. (red.), Media, reklama i public relations w Polsce. Praca zbiorowa, Warszawa 2005J.
Olędzki J., Czarne sztuczki – propaganda, PR (w:) Public relations – wyzwania współczesności. Rzeszów 2004
Olędzki J. (red.), Standardy profesjonalnego public relations. Warszawa 2020
Parsons P.J., Ethics in Public Relations. A Guide to Best Practice. London 2008
Seitel F.P., Public relations w praktyce. Warszawa 2003
Smith C.N.,Lenssen G., Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka. Warszawa 2009
Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Warszawa 2009
Zasoby internetowe:
www.odpowiedzialnybiznes.pl
www.communicationmonitor.eu
https://iccopr.com
www.ipra.org
www.marketingprzykawie.pl
www.polskipr.pl
www.repr.pl
www.proto.pl
www.prsa.org
www.zfpr.pl
www.nowymarketing.pl
www.newsline.pl
www.agilitypr.com/pr-news/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: