Edukacja medialna WT-DKS-DME
Zajęcia wprowadzają we współczesną problematykę edukacji medialnej w społeczeństwie. Dostarczają podstawowych pojęć i rozróżnień tj. kompetencja medialna, dydaktyka mediów, wychowanie do mediów. Prezentują historię oraz najnowszy stan badań i działań politycznych zmierzających do upowszechniania edukacji medialnej (UNESCO, EU, krajowe instytucje konstytucyjne i rządowe). Dostarczają praktycznych form realizacji edukacji medialnej w rodzinie, w szkole, w organizacjach społecznych z wykorzystaniem metodyki aktywizującej. Wskazują na rolę Kościoła w upowszechnianiu edukacji medialnej oraz na potrzebę formacji duchowej w kształceniu medialnym. Służą też projektowaniu rozwiązań dla postulowanej w środowisku obowiązkowej edukacji medialnej w szkole.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK nr 1 ma świadomość problemów wychowawczych generowanych przez media
EK nr 2 ma świadomość roli poszczególnych instytucji społecznych w edukacji medialnej
EK nr 3 umie podejmować praktyczne działania edukacyjno-medialne
EK nr 4 jest krytyczny w ocenie przekazów medialnych
EK nr 5 umie pracować w zespole
Nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładzie
5 godz. - konsultacje z prowadzącym wykład
10 godz. - przygotowanie studenta do wykładu
15 godz. - przygotowanie do praktycznego i teoretycznego kolokwium kończącego wykład
60 godz. - razem
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 i nr 2 realizowane metodą wykładu problemowego, a weryfikowane przez tworzenie prezentacji multimedialnych w ramach kolokwium.
EK nr 1
na ocenę 2 - nie dostrzega zagrożeń wychowawczych ze strony mediów
na ocenę 3 - dostrzega zagrożenia medialne, ale nie potrafi ich opisywać
na ocenę 4 - dostrzega zagrożenia medialne, potrafi je opisywać, ale nie wskazuje propozycji rozwiązań
na ocenę 5 - dostrzega zagrożenia medialne, opisuje je i wskazuje na propozycje rozwiązań edukacyjnych
EK nr 2
na ocenę 2 - nie ma świadomości roli instytucji społecznych w edukacji medialnej
na ocenę 3 - ma świadomość roli instytucji społecznych w edukacji medialnej, ale nie potrafi formułować ich zadań
na ocenę 4 - ma świadomość roli instytucji społecznych w edukacji medialnej, formułuje ich zadania, ale nie potrafi wskazywać praktycznych form ich realizacji
na ocenę 5 - ma świadomość roli instytucji społecznych w edukacji medialnej, formułuje ich zadania i wskazuje praktyczne formy ich realizacji
EK nr 3, nr 4 i nr 5 realizowane metodą kreatywnej pracy zespołowej w grupach podczas zajęć (dopuszczalne 4 nieobecności na wykładach), a weryfikowany na podstawie prezentacji wyników pracy grupowej.
EK nr 3
na ocenę 2 - nie dostrzega potrzeby działań edukacyjno-medialnych
na ocenę 3 - dostrzega potrzebę działań edukacyjno-medialnych, ale nie potrafi ich określać
na ocenę 4 - dostrzega potrzebę i określa działania edukacyjno-medialne, ale nie potrafi wskazywać na ich praktyczne formy
na ocenę 5 - dostrzega potrzebę i określa działania edukacyjno-medialne oraz potrafi wskazywać na ich praktyczne formy
EK nr 4
na ocenę 2 - jest bezkrytyczny w ocenie przekazów medialnych
na ocenę 3 - zachowuje krytycyzm w ocenie przekazów medialnych, ale nie potrafi go uzasadnić
na ocenę 4 - zachowuje i uzasadnia krytycyzm w ocenie przekazów medialnych, ale nie potrafi wskazywać na środki zaradcze
na ocenę 5 - zachowuje, uzasadnia krytycyzm w ocenie przekazów medialnych oraz wskazuje na środki zaradcze
EK nr 5
na ocenę 2 - nie potrafi pracować zespołowo
na ocenę 3 - podejmuje pracę w zespole, ale nie dostrzega swojej w nim roli
na ocenę 4 - umie pracować w zespole i dostrzega w nim swoją rolę, ale nie potrafi podjąć się własnych inicjatyw
na ocenę 5 - umie pracować w zespole, dostrzega w nim swoją rolę i podejmuje własne inicjatywy
Zaliczenie:
Prezentacja akademicka na temat wybranego problemu wychowawczo-medialnego i możliwości praktycznego działania w tym zakresie, realizowana w zespole 3. osobowym
Praktyki zawodowe
Możliwość nawiązania kontaktów i realizacji praktyk w fundacjach zajmujących się edukacją medialną w Polsce.
Literatura
Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce - raport otwarcia, Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2012, https://nowoczesnapolska.org.pl/2012/01/20/edukacja-medialna-i-informacyjna-raport-otwarcia/ (dostęp 2017-01-10).
Drzewiecki P., Edukacja medialna a nauczanie religii w szkole, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2013.
Drzewiecki P., Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Otwock-Warszawa 2010, http://presscafe.eu/assets/img/media-aktywni.pdf (dostęp 2017-01-10).
O potrzebie edukacji medialnej w Polsce, M. Federowicz, S. Ratajski (red.), KRRiT, PK ds. UNESCO, Warszawa 2015, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/edukacja-medialna/o_potrzebie_edukacji_medialnej_uaktualnione.pdf (dostęp 2017-01-10).
Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, t. I i II, B. Siemieniecki (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: