Dylematy zawodu dziennikarza w aspekcie prawnym WT-DKS-DMDD
W czasie zajęć zaprezentowane i omówione ze studentami zostaną dylematy i wyzwania prawne, z którymi w trakcie wykonywania zawodu muszą mierzyć się dziennikarze. Zajęcia mają na celu dostarczenie studentom wiedzy i umiejętności/ kompetencji, które pozwolą w przyszłości podjąć właściwą (optymalną) decyzję w sytuacji - na przykład - konfliktu dóbr (wolność słowa i ochrona dóbr osobistych; tajemnica dziennikarska i dobro wymiaru sprawiedliwości etc.).
Tematyka poszczególnych zajęć:
1. Wprowadzenie do przedmiotu i prezentacja podstawowych informacji istotnych dla studenta (warunki zaliczenia, efekty do osiągnięcia etc.);
2. Dziennikarstwo śledcze - czy istnieje obowiązek zawiadomienia o przestępstwie przed publikacją prasową? Czy dziennikarz dopuszcza się przestępstwa nie zawiadamiając organów ścigania o możliwości popełnienia przestępstwa przed publikacją prasową? Jak w takiej sytuacji postępować?
3. Prowokacja dziennikarska - cz. I.
Gdzie leży granica? Co grozi dziennikarzowi za prowokację dziennikarską? Czy istnieją podstawy do wyłączenia prawnej odpowiedzialności dziennikarzy za popełnienie przestępstwa w ramach prowokacji dziennikarskiej?
4. Sprawa Endy Gęsiny-Torresa jako przykład prowokacji dziennikarskiej (cz. II) i konsekwencji prawnych dla dziennikarza. Omówienie przestępstwa fałszywego zeznania (art. 233 kk), fałszywego zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa (art. 238 kk) i fałszu materialnego (dokumentów; art. 270 kk). Orzecznictwo sądów polskich i ETPCZ w sprawie Gęsiny-Torresa, w tym potencjalnych okoliczności przemawiających na rzecz dziennikarza; ;
5. Dziennikarz na granicy z Białorusią w trakcie kryzysu - służba państwu czy społeczeństwu? Ważniejsze jest bezpieczeństwo granic czy respektowanie praw człowieka? Jak powinien się w takiej sytuacji zachować dziennikarz? Czym się kierować?
6. Udział dziennikarza w zgromadzeniu publicznym - czy policja ma prawo usunięcia dziennikarza z protestu? Czy dziennikarz powinien spełnić żądanie policji? Orzecznictwo sądów polskich i ETPCZ;
7. Tajemnica dziennikarska - cz. I.
Istota i zakres, w tym co powinien zrobić dziennikarz w przypadku zwolnienia go przez sąd z tajemnicy dziennikarskiej? Prawo czy obowiązek? Czy można wydać informatora, który dopuścił się ciężkiego przestępstwa?
8. Sowa i Przyjaciele - taśmy Wprost. Co z możliwością podsłuchu dziennikarzy i przeszukania redakcji? Czy dziennikarz ma obowiązek wydać laptop, na którym zgromadzone są informacje objęte tajemnicą? Orzecznictwo sądów i ETPCZ.
9. Nadużycie prawa do anonimatu i tajemnicy dziennikarskiej (m.in. sprawa Katarzyny Włodkowskiej). Czy dziennikarz może korzystać z prawa do anonimatu, aby uniknąć odpowiedzialności prawnej?
10. Dostęp do informacji publicznej/ akt postepowania (sprawy), w tym czy dziennikarzom można ujawniać informacje zawarte w aktach śledztwa/ dochodzenia? Orzecznictwo sądów polskich i ETPCZ. Okoliczności istotne z punktu widzenia popełnienia przestępstwa z art. 241 kk;
11. Dziennikarz na sali sądowej – co zrobić, aby móc utrwalać przebieg rozprawy? Jak się zachować na sali sądowej? Jakie prawa ma sąd? Kogo dziennikarz może pokazywać w swoim materiale?
12. Przestępstwo naruszenia miru domowego w praktyce dziennikarskiej, w tym możliwość prowadzenia śledztwa dziennikarskiego w pomieszczeniach prywatnych;
13. Czy zakaz przedsądów ma sens? O prawie do obrony, zasadzie domniemanie niewinności i okolicznościach na korzyść oskarżonego jako podstawie wyroku;
14. Zaliczenie wykładu
Jak zostanie to ukazane w trakcie wykładu, codzienność pracy dziennikarskiej obfituje w sytuacje, w których dochodzi do konfliktu dóbr chronionych prawem (np. wolność słowa i ochrona dóbr osobistych; tajemnica dziennikarska/ prowokacja dziennikarska i dobro wymiaru sprawiedliwości etc.). W takich sytuacjach pojawia się oczywiście pytania - co zrobić i jak się zachować?
W cyklu 2021/22_L:
W czasie zajęć omówione zostaną podstawowe dylematy i wyzwania prawne, z którymi w trakcie wykonywania zawodu muszą mierzyć się dziennikarze. Przedstawiona zostanie także podstawowa wiedza z zakresu organizacji i funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w Polsce, co też ułatwić ma dziennikarzom w przyszłości zajmowanie się sprawozdawczością sądową. W szczególności podjęte zostaną następujące zagadnienia: |
W cyklu 2022/23_Z:
W czasie zajęć omówione zostaną podstawowe dylematy i wyzwania prawne, z którymi w trakcie wykonywania zawodu muszą mierzyć się dziennikarze. Przedstawiona zostanie także podstawowa wiedza z zakresu organizacji i funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w Polsce, co też ułatwić ma dziennikarzom w przyszłości zajmowanie się sprawozdawczością sądową. W szczególności podjęte zostaną następujące zagadnienia: Jak zostanie to ukazane w trakcie wykładu, codzienność pracy dziennikarskiej obfituje w sytuacje, w których dochodzi do konfliktu dóbr chronionych prawem (np. wolność słowa i ochrona dóbr osobistych; tajemnica dziennikarska/ prowokacja dziennikarska i dobro wymiaru sprawiedliwości etc.). W takich sytuacjach pojawia się oczywiście pytania - co zrobić i jak się zachować? Co grozi za naruszenie przepisów prawa w takich sytuacjach "stykowych"? |
W cyklu 2023/24_Z:
W czasie zajęć omówione zostaną podstawowe dylematy i wyzwania prawne, z którymi w trakcie wykonywania zawodu muszą mierzyć się dziennikarze. Przedstawiona zostanie także podstawowa wiedza z zakresu organizacji i funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w Polsce, co też ułatwić ma dziennikarzom w przyszłości zajmowanie się sprawozdawczością sądową. W szczególności podjęte zostaną następujące zagadnienia: Jak zostanie to ukazane w trakcie wykładu, codzienność pracy dziennikarskiej obfituje w sytuacje, w których dochodzi do konfliktu dóbr chronionych prawem (np. wolność słowa i ochrona dóbr osobistych; tajemnica dziennikarska/ prowokacja dziennikarska i dobro wymiaru sprawiedliwości etc.). W takich sytuacjach pojawia się oczywiście pytania - co zrobić i jak się zachować? Co grozi za naruszenie przepisów prawa w takich sytuacjach "stykowych"? |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DK2_W03 - w pogłębionym stopniu zna i rozumie praktyczne zastosowanie norm etycznych i regulacji prawnych w działalności zawodowej, w tym identyfikuję okoliczności obciążające i ewentualnie łagodzące (usprawiedliwiające) działanie dziennikarza (podjęte decyzje) wynikające z literatury przedmiotu oraz orzecznictwa sądów polskich i ETPCZ;
DK2_U13 - potrafi w pogłębionym stopniu stosować zasady etyki zawodowej w zakresie własności intelektualnej i prawa prasowego, w szczególności rozpoznaje zjawisko nadużycia praw przez dziennikarzy/ media, w identyfikuje (nazywa, wymienia) przykłady takich zachowań;
DK2_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie norm prawnych, zasad etyki ogólnej i zawodowej, w szczególności zachowuje ostrożność w wyrażaniu jednoznacznych opinii dotyczących sytuacji "na pierwszy rzut oka" oczywistych i jednoznacznych - dyskutuje i zachowuje otwartość na odmienne oceny zachowania dziennikarza - wykazuje kreatywność w zakresie argumentów przemawiających za przypisaniem lub nie winy;
DK2_K09 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych, w tym zachowuje ostrożność w swoich działaniach związanych z prowadzonym śledztwem dziennikarskim/ prowokacją dziennikarską - wykazuje kreatywność w zakresie pozyskiwania informacji, przede wszystkim bez wchodzenia w konflikt z prawem - dba o niewchodzenie w konflikt z prawem.
ECTS - 2
30 h - udział w wykładzie, w tym aktywność;
20 h - przygotowanie do egzaminu;
10 h - przygotowanie do zajęć.
Kryteria oceniania
Na ocenę składają się:
1. Aktywność na zajęciach (wykładzie) - 30%;
2. Wynik egzaminu – 70%
Egzamin składa się z trzech pytań otwartych, w tym co najmniej jednego kazusu do rozwiązania – 5 pkt każde, dziesięć pytań testowych (jednokrotnego wyboru) – 1 pkt za każdą poprawną odpowiedź na pytanie;
Ocena końcowa = 1 + 2 (j.w.).
Punktacja w ramach egzaminu:
25 - 23 – 5
22 – 21 – 4,5
20 – 18 – 4
17 – 16 – 3,5
15 – 13 – 3
Punktacja za aktywność na zajęciach:
9 - 10 - 5
7 - 8 - 4,5
5 - 6 - 4
3 - 4 - 3,5
1 - 2 - 3
W zakresie efektów W03, U13, K01, K09:
na ocenę bardzo dobrą
- student w pogłębionym stopniu zna i rozumie praktyczne zastosowanie norm etycznych i regulacji prawnych związanych z wykonywanym zawodem dziennikarza, w tym poprzez znajomość przesłanek zastosowania tych norm, ewentualnych od nich wyjątków oraz okoliczności łagodzących (przemawiających na korzyść dziennikarza), stosując w pogłębionym stopniu te normy, trafnie identyfikując odpowiedne orzecznictwo, wykazując postawę omijania (minimalizowania) konfliktu z prawem;
na ocenę dobrą
- student w większości zna i rozumie praktyczne zastosowanie norm etycznych i regulacji prawnych związanych z wykonywanym zawodem, w tym poprzez znajomość przeważającej liczby przesłanek zastosowania tych norm, ewentualnych od nich wyjątków oraz okoliczności łagodzących (przemawiających na korzyść dziennikarza), przy niewielkiej pomocy stosując te normy, trafnie identyfikując odpowiednie orzecznictwo w przeważającej liczbie przypadków, zachowując znaczną ostrożność w sytuacjach konfliktowych;
na ocenę dostateczną
- student w podstawowym zakresie zna i rozumie praktyczne zastosowanie norm etycznych i regulacji prawnych związanych z wykonywanym zawodem, w tym poprzez podstawową znajomość przesłanek zastosowania tych norm, ewentualnych od nich wyjątków oraz okoliczności łagodzących (przemawiających na korzyść dziennikarza), stosując te normy przy wsparciu i pomocy, identyfikując orzecznictwo w podstawowym zakresie, wykazując w sposób minimalny postawę omijania (minimalizowania) konfliktu z prawem;
Powyższa ocena jest dokonywana na podstawie oceny uzyskanej z egzaminu, w ramach którego sprawdzana jest nie tylko wiedza, ale i praktyczna umiejętność jej wykorzystania (do rozwiązania kazus prezentujący problematyczną sytuację), a także oceny za zaangażowanie (aktywność) w trakcie zajęć (merytoryczny głos w dyskusji - plus na koniec zajęć).
Literatura
Literatura podstawowa:
E. Kowalewska-Borys, Prawnokarne aspekty śledztwa dziennikarskiego;
Orzecznictwo sądów polskich i ETPCZ;
Literatura uzupełniająca:
J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo mediów
J. Sobczak – Prawo prasowe. Komentarz;
M. Brzozowska-Pasieka, M. Olszyński, J. Pasieka – Prawo prasowe. Komentarz;
M. Zaremba – Prawo prasowe. Komentarz;
A. Chajewska, A. Cichońska, I. Matusiak, K. Orlik – Prawo prasowe. Postępowania sądowe w sprawach prasowych;
E. Ferenc-Szydełko – Prawo prasowe. Komentarz.
USTAWA – PRAWO PRASOWE
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH
Ł. Goniak, Żołnierze w służbie państwa w wojnie informacyjnej? Rola mediów i dziennikarzy na tle kryzysu migracyjnego na granicy z Białorusią w roku 2021 w świetle obowiązującego prawa. Przykład tygodników „Sieci” i „Gazeta Polska”, W: Kryzys w przekazach medialnych / Leśniczak Rafał, Stępniak Krzysztof (red.), 2023, Warszawa, Oficyna Wydawnicza ASPRA, s.47-72;
Ł. Goniak, Nadużycie (prawa do) anonimatu przez dziennikarzy. Wymiar praktyczno-prawny, Roczniki Nauk Społecznych, 2023, vol. 51, nr 3, s.119-142;
T. Patora, Łowcy skór. Tajemnica zbrodni w łódzkim pogotowiu, Otwarte, Kraków 2023.
W cyklu 2021/22_L:
1. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo mediów |
W cyklu 2022/23_Z:
1. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo mediów 2. J. Sobczak – Prawo prasowe. Komentarz; 3. M. Brzozowska-Pasieka, M. Olszyński, J. Pasieka – Prawo prasowe. Komentarz; 4. M. Zaremba – Prawo prasowe. Komentarz; 5. A. Chajewska, A. Cichońska, I. Matusiak, K. Orlik – Prawo prasowe. Postępowania sądowe w sprawach prasowych; 6. E. Ferenc-Szydełko – Prawo prasowe. Komentarz. 7. USTAWA – PRAWO PRASOWE 8. USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH |
W cyklu 2023/24_Z:
1. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo mediów 2. J. Sobczak – Prawo prasowe. Komentarz; 3. M. Brzozowska-Pasieka, M. Olszyński, J. Pasieka – Prawo prasowe. Komentarz; 4. M. Zaremba – Prawo prasowe. Komentarz; 5. A. Chajewska, A. Cichońska, I. Matusiak, K. Orlik – Prawo prasowe. Postępowania sądowe w sprawach prasowych; 6. E. Ferenc-Szydełko – Prawo prasowe. Komentarz. 7. USTAWA – PRAWO PRASOWE 8. USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: