Cyberprzestrzeń - szanse i zagrożenia WT-DKS-DMCS
Zajęcia poświęcone Sieci i różnym występującym w niej fenomenom rozpatrywanym w perspektywie komunikacyjnej, kulturowej i etycznej. Cyfrowy świat niesie wciąż nowe wyzwania i zagrożenia. Internet zmienił nasz styl życia na wszystkich jego płaszczyznach. Poza tym, że ułatwia komunikację na wszystkich jej poziomach i powoduje mediację różnych sfer życia, niesie także pewne konkretne zagrożenia. Z tych zagrożeń często nie zdajemy sobie sprawy lub je po prostu bagatelizujemy, a ich skutki są czasem tragiczne – od uzależnień aż po samounicestwienie.
Celem zajęć jest prezentacja i analiza fenomenów już istniejących w Sieci, ale także zagrożeń i uzależnień.
Główne zagadnienia:
1. Wprowadzenie - krótka historia Sieci
2. Internet a styl życia
3. Społeczności: cyberspołeczności, media społecznościowe, cyfrowi tubylcy i cyfrowi migranci.
4. Tożsamość w sieci
5. Sieć jako miejsce emocji (żałoba, gniew, samotność i miłość w internecie), wyrażania siebie, platforma komunikacji i rozrywki.
6. Autokreacja w Sieci (hiperobecność)
7. Religia w sieci i religia sieciowa
8. Gry sieciowe
9. Sekty w internecie
10. Cyfrowe dzieci – zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy
11. Samobójstwo w Sieci
12. Zagrożenia internetowe i uzależnienia (fake news, deep fake, addiction i dependence, chat, pornografia, voyeurism, trans dysocjacyjny przed monitorem, uzależnienia emocjonalne i inne)
13. Narzędzia i kryteria diagnostyczne nowych uzależnień i sposoby ich leczenia.
14. Prezentacja wybranych badań dotyczących Sieci i jej zagrożeń
15. Netykieta
W cyklu 2021/22_L:
Celem zajęć jest prezentacja i analiza fenomenów już istniejących w Sieci, ale także zagrożeń i uzależnień, które ze sobą niosą. Główne zagadnienia: |
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia poświęcone Sieci i różnym występującym w niej fenomenom rozpatrywanym w perspektywie komunikacyjnej, kulturowej i etycznej. Cyfrowy świat niesie wciąż nowe wyzwania i zagrożenia. Internet zmienił nasz styl życia na wszystkich jego płaszczyznach. Poza tym, że ułatwia komunikację na wszystkich jej poziomach i powoduje mediację różnych sfer życia, niesie także pewne konkretne zagrożenia. Z tych zagrożeń często nie zdajemy sobie sprawy lub je po prostu bagatelizujemy, a ich skutki są czasem tragiczne – od uzależnień aż po samounicestwienie. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Kryteria oceniania
Zajęcia są obowiązkowe i wymagają nie tylko biernego w nich uczestnictwa lecz także zaangażowania studenta w ćwiczenia i prace zespołowe, które zaplanowane są w cyklu ćwiczeń.
Oceniana będzie wiedza dotycząca zagadnień poruszanych podczas zajęć, kreatywność podczas ćwiczeń i umiejętność dyskutowania.
Zajęcia zakończone egzaminem ustnym w formie stacjonarnej lub online.
Literatura
M. Trusewicz-Pasikowska, Tożsamość wirtualna – droga do wyzwolenia czy zniewolenia?, [w:] A. Kampka, K. Masłowska, A. Pawłowska (red.), Co nas wyzwala, co nas zniewala? Młodzi o wolności, Warszawa 2018, s. 171–185.
M. Rowicka, E-uzależnienia. Teoria, profilaktyka, terapia, Warszawa 2018.
C. Guerreschi, Nowe uzaleznienia, Kraków 2006.
K. Bąkowicz, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 3, s. 281–289.
Fake newsy w oczach dziennikarzy, [Warszawa 2020], https://biuroprasowe.orange.pl/wp-content/uploads/2020/10/Raport-fake-newsy-ost.pdf
D. Guzek, Mediatyzacja religii. Analiza pojęcia, [w:] E. Borkowska, A. Pogorzelska-Kliks, B. Wojewoda (red.), Przestrzenie komunikacji. Technika, język, kultura, Gliwice 2015, s. 69–78
Raport GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015-2018, Warszawa 2019.
W cyklu 2021/22_L:
M. Trusewicz-Pasikowska, Tożsamość wirtualna – droga do wyzwolenia czy zniewolenia?, [w:] A. Kampka, K. Masłowska, A. Pawłowska (red.), Co nas wyzwala, co nas zniewala? Młodzi o wolności, Warszawa 2018, s. 171–185. |
W cyklu 2022/23_L:
M. Trusewicz-Pasikowska, Tożsamość wirtualna – droga do wyzwolenia czy zniewolenia?, [w:] A. Kampka, K. Masłowska, A. Pawłowska (red.), Co nas wyzwala, co nas zniewala? Młodzi o wolności, Warszawa 2018, s. 171–185. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
W związku z pandemią mogą wystąpić trudności z planowanymi zajęciami ćwiczeniowymi w mniejszych grupach podczas zajęć czy też przygotowaniem prezentacji grupowych. Wówczas zajęcia będą miały formułę zbliżoną do wykładu uzupełnionego dyskusją, burzą mózgów i innymi technikami projekcyjnymi. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: