Blogosfera WT-DKS-DMBL
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami funkcjonowania blogosfery, z rodzajami blogów, a także nabycie umiejętności tworzenia blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. Celem zajęć jest też rozumienie wykorzystania blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumienie potrzeby funkcjonowania blogów i mikroblogów jako źródeł informacji dziennikarskiej.
Zajęcia obejmują zagadnienia: funkcjonowania blogosfery, zastosowania blogów dziennikarskich oraz mikroblogów (Twitter); wykorzystania bloga indywidualnego jako sposobu zaistnienia w wirtualnej rzeczywistości; blog jako metoda kreowania wizerunku oraz promocji treści i materiałów własnych; „trending topic” w blogosferze; specyfika jednoautorskich blogów dziennikarskich w sieci; interaktywność w blogosferze; dialogi, komentarze, poufałość między nadawcą i odbiorcą; blogi dziennikarskie w mediach tradycyjnych; blogi reportażowe jako źródło informacji dziennikarskiej; vlogi i fotoblogi dziennikarskie; . Twitter - osobny gatunek mikrobloga; miejsce dyskusji i wymiany poglądów; dziennikarskie blogi i mikroblogi polityczne; blogi i mikroblogi polityków; wykorzystanie blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; duchowość w blogosferze; typy i specyfika blogów o tematyce społeczno-religijnej; język mikroblogów na przykładzie tweetów o tematyce związanej z literaturą, kulturą i sztuką; poszerzanie #hashtagów; wieloautorskie blogi tematyczne; różne typy gatunków dziennikarskich na blogach; analiza wybranych blogów. Wykład ma też służyć tworzeniu kreatywnych blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. Część praktyczna zajęć polega więc na wieloaspektowej analizie wybranych blogów. Student pracuje nad własnym blogiem i mikroblogiem, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu.
W cyklu 2021/22_L:
Wykład ma charakter konwersatoryjny, zawiera część teoretyczną oraz praktyczną. Zajęcia obejmują zagadnienia: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W12 - 1- student poznaje definicję i cechy bloga i mikrobloga; ma wiedzę na temat przeobrażeń blogosfery; jednoautorskich i wieloautorskich blogów tematycznych; różnych typów gatunków dziennikarskich na blogach.
K_W12-2 - ma pogłębioną wiedzę na temat rodzajów oraz specyfiki blogów i mikroblogów dziennikarskich; na temat wykorzystania blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; na temat blogów i mikroblogów dotyczących duchowości oraz tematyki społeczno-religijnej.
K_U03 -1- student biegle konstruuje poprawne warsztatowo i językowo blogi i mikroblogi; trafnie dobiera słownictwo i tematykę do bloga indywidualnego.
K_U03 -2- student zauważa i wskazuje na zależności informacji na blogu, wskazuje na ich wpływ na procesy społeczne i postawy odbiorów; rozumie wykorzystanie blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumie potrzebę kreatywności.
K_U16- student biegle wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla blogów i mikroblogów; rozumie potrzebę ich funkcjonowania jako źródeł informacji dziennikarskiej; rozumie konieczność tworzenia i poszerzania #hashtagów na Twitterze.
Kryteria oceniania
K_W12 - 1- student poznaje definicję i cechy bloga i mikrobloga; ma wiedzę na temat przeobrażeń blogosfery; jednoautorskich i wieloautorskich blogów tematycznych; różnych typów gatunków dziennikarskich na blogach.
Na ocenę:
5- wyróżnia się pogłębioną wiedzą na temat bloga i mikrobloga; na temat przeobrażeń blogosfery; jednoautorskich i wieloautorskich blogów tematycznych; różnych typów gatunków dziennikarskich na blogach.
4- dobrze zna zasady funkcjonowania bloga i mikrobloga; przeobrażeń blogosfery; jednoautorskich i wieloautorskich blogów tematycznych; różnych typów gatunków dziennikarskich na blogach.
3- dostatecznie zna zasady funkcjonowania bloga i mikrobloga; przeobrażeń blogosfery; jednoautorskich i wieloautorskich blogów tematycznych; różnych typów gatunków dziennikarskich na blogach.
K_W12-2 - ma pogłębioną wiedzę na temat rodzajów oraz specyfiki blogów i mikroblogów dziennikarskich; na temat wykorzystania blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; na temat blogów i mikroblogów dotyczących duchowości oraz tematyki społeczno-religijnej.
Na ocenę:
5 – student wyróżnia się pogłębioną wiedzą na temat rodzajów oraz specyfiki blogów i mikroblogów dziennikarskich; na temat wykorzystania blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; na temat blogów i mikroblogów dotyczących duchowości oraz tematyki społeczno-religijnej.
4- dobrze zna rodzaje oraz specyfikę blogów i mikroblogów dziennikarskich; sposoby wykorzystania blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; zasady tworzenia blogów i mikroblogów dotyczących duchowości oraz tematyki społeczno-religijnej.
3- dostatecznie zna rodzaje oraz specyfikę blogów i mikroblogów dziennikarskich; sposoby wykorzystania blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; zasady tworzenia blogów i mikroblogów dotyczących duchowości oraz tematyki społeczno-religijnej.
K_U03 -1- student biegle konstruuje poprawne warsztatowo i językowo blogi i mikroblogi; trafnie dobiera słownictwo i tematykę do bloga indywidualnego.
Na ocene:
5- student wyróżnia się biegłym konstruowaniem poprawnych warsztatowo i językowo blogów i mikroblogów; trafnym doborem słownictwa i tematyki do bloga indywidualnego.
4 – dobrze konstruuje poprawne warsztatowo i językowo blogi i mikroblogi; trafnie dobiera słownictwo i tematykę do bloga indywidualnego.
3- dostatecznie konstruuje poprawne warsztatowo i językowo blogi i mikroblogi; trafnie dobiera słownictwo i tematykę do bloga indywidualnego.
K_U03 -2- student zauważa i wskazuje na zależności informacji na blogu, wskazuje na ich wpływ na procesy społeczne i postawy odbiorów; rozumie wykorzystanie blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumie potrzebę kreatywności.
Na ocenę:
5- student wyróżnia się znajomością zależności informacji na blogu, wskazywaniem na ich wpływ na procesy społeczne i postawy odbiorów; rozumie wykorzystanie blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumie potrzebę kreatywności.
4- dobrze wskazuje na zależności informacji na blogu, wskazuje na ich wpływ na procesy społeczne i postawy odbiorów; rozumie wykorzystanie blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumie potrzebę kreatywności.
3- dostatecznie wskazuje na zależności informacji na blogu, wskazuje na ich wpływ na procesy społeczne i postawy odbiorów; rozumie wykorzystanie blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumie potrzebę kreatywności.
K_U16- student biegle wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla blogów i mikroblogów; rozumie potrzebę ich funkcjonowania jako źródeł informacji dziennikarskiej; rozumie konieczność tworzenia i poszerzania #hashtagów na Twitterze.
Na ocenę:
5- student wyróżnia się biegłym wykorzystywaniem technik komunikowania właściwych dla blogów i mikroblogów; rozumie potrzebę ich funkcjonowania jako źródeł informacji dziennikarskiej; rozumie konieczność tworzenia i poszerzania #hashtagów na Twitterze.
4 – dobrze wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla blogów i mikroblogów; rozumie potrzebę ich funkcjonowania jako źródeł informacji dziennikarskiej; rozumie konieczność tworzenia i poszerzania #hashtagów na Twitterze.
3- dostatecznie wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla blogów i mikroblogów; rozumie potrzebę ich funkcjonowania jako źródeł informacji dziennikarskiej; rozumie konieczność tworzenia i poszerzania #hashtagów na Twitterze.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Mazurek G., Blogi i wirtualne społeczności – wykorzystanie w marketingu, Kraków 2008.
2. Pietrzak M., Blogobojni – czyli o nowych mediach w Kościele, Kraków 2017.
3. Sidorowicz R., Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin 2013.
4. Szews P., Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek, Folia Litteraria Polonica 2 (20) 2013, s. 271-289.
Literatura uzupełniająca:
Burno K., Blog jako nowa forma komunikowania politycznego, Toruń 2013.
Goździaszek Ł., Prawo blogosfery, Warszawa 2014.
Historia. Polityka. Dyplomacja. Blogosfera MSZ, red. K. Stembrowicz, Warszawa 2014.
Olechnicki K., Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, red. naukowy W. Godzic, Warszawa 2009.
Tarczydło B. , Kondak A. , Komunikacja poprzez bloga osobistego i jej wartość dla interesariuszy. Wyniki badań, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie
2017, nr 4, s. 95-106.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: