Analiza zawartości mediów - media wizualne WT-DKS-DMAZA
W ramach zajęć stosowane są trzy metody dydaktyczne:
- informacyjna - przekazywanie konkretnej wiedzy na temat funkcjonowania rynku mediów wizualnych i metodologii pracy projektami z opanowaniem terminologii,
- ćwiczeniowa - doskonalenie kwalifikacji wykorzystując różne źródła informacji i poddając je analizie,
- metoda projektowa - analiza wybranych i tworzenie własnego, autorskiego projektu.
W trakcie kolejnych zajęć, równolegle z przekazywaniem wiedzy teoretycznej, dyskutowane są wybrane realizacje wizualne. Równolegle realizowane jest własne zadanie projektowe ukierunkowane na przygotowanie dzieła.
W całości, ćwiczenie to łączy zdolność kreatywnego myślenia z wymogiem zachowania dyscypliny wymuszającej trzymania się konkretnych warunków realizacji pomysłu.
W trakcie zajęć, student zobowiązany jest do publiczej prezentacji dokonanych analiz i i obrony własnego projektu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 - zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o mediach, rozumie ich źródła oraz wszechstronne zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych
EK 2 - ma pogłębioną wiedzę na temat medioznawstwa, jego miejscu w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
EK 3 - zna dogłębnie fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie komunikowania
EK 4 - głęboko rozumie potrzebę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, zna w stopniu zaawansowanym wszystkie obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji
EK 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób.
Kryteria oceniania
EK nr 1-5 weryfikowane uczestnictwem i aktywnością w trakcie zajęć oraz poziomem przygotowania prezentacji własnego projektu wizualnego.
EK nr 1
na ocenę 2 – nie zna poszerzonej terminologii z zakresu nauk o mediach, nie rozumie ich źródła oraz wszechstronnego zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych,
ocenę 3 - ma podstawową wiedzę na temat poszerzonej terminologii z zakresu nauk o mediach, rozumie ich źródła oraz wszechstronne zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych,
ocenę 4 - ma rozwiniętą wiedzę na temat poszerzonej terminologii z zakresu nauk o mediach, dobrze rozumie ich źródła oraz wszechstronne zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych,
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą na temat poszerzonej terminologii z zakresu nauk o mediach, świetnie rozumie ich źródła oraz wszechstronne zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych,
EK nr 2
na ocenę 2 – nie posiada pogłębionej wiedzy na temat medioznawstwa, jego miejscu w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
na ocenę 3 – posiada podstawową wiedzę na temat medioznawstwa, jego miejscu w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi,
na ocenę 4 - posiada rozwiniętą wiedzę na temat medioznawstwa, jego miejscu w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi,
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą na temat medioznawstwa, jego miejscu w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi,
EK nr 3
na ocenę 2 – nie zna dogłębnie fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie komunikowania
na ocenę 3 – w stopniu podstawowym zna dogłębnie fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie komunikowania,
na ocenę 4 – dobrze zna dogłębnie fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie komunikowania,
na ocenę 5 – wyróżnia się znajomością dogłębnych faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania.
EK nr 4
na ocenę 2 – nie rozumie potrzeby komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, nie zna w stopniu zaawansowanym wszystkich obowiązków i zadań rzecznika prasowego instytucji,
na ocenę 3 – posiada podstawowe rozumienie potrzeby komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, zna w stopniu podstawowym wszystkie obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji,
na ocenę 4 – rozumie potrzebę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, zna w stopniu zaawansowanym wszystkie obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji,
na ocenę 5 – wyróżnia się umiejętnościami i głęboko rozumie potrzebę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, zna w stopniu zaawansowanym wszystkie obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji
EK nr 5
na ocenę 2 – nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, nie dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, nie wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, nie potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób
na ocenę 3 – ma podstawową świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje podstawowej samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, próbuje także inspirować i organizować proces uczenia innych osób
na ocenę 4 – ma dobrze rozwinięty poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje poprawnej samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza główne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także ogólnie inspirować i organizować proces uczenia innych osób
na ocenę 5 – ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób.
Warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia jest autorskie, indywidualne opracowanie i zaprezentowanie pełnego projektu dotyczącego produkcji programu audiowizualnego, z uwzględnieniem wszystkich omawianych elementów.
Literatura
1.Marcin Dadel, "O projekcie i wniosku" , Warszawa, 2009,
2.Marcin Żmigrodzki, "Zarządzanie projektami dla początkujących", Warszawa, 2019,
3. Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, Warszawa, 2010,
4. Mariusz Kapusta, "Zarządzanie projektami krok po kroku", Warszawa, 2013,
-------------------------------------------------------------
1. Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage publications.
2. Krippendorff, K. (1980). Validity in content analysis. In E. Mochmann (Ed.), Computerstrategien für die kommunikationsanalyse (pp. 69-112). Frankfurt, Germany: Campus. Retrieved from http://repository.upenn.edu/asc_papers/291
3. Wimmer, R. D., & Dominick, J. R. (2008). Mass media: metody badań. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
4. Pisarek, W. (1983). Analiza zawartości prasy. Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.
5. Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Glencoe, Illinois: The Free Press
6. Lisowska-Magdziarz, M. (2006). Dyskurs–semiotyka–wspólnota interpretacyjna. W stronę modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji). Global Media Journal” Polish Edition, (1).
7. Szczepaniak, K. (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych-refleksje metodologiczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (42), 83-112.
8. Lisowska-Magdziarz, M. (2004). Analiza zawartości mediów: przewodnik dla studentów: wersja 1.1. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
9. Klepka, R. (2016). Analiza zawartości mediów: dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii?, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate et Educatione Civili" VI, 32-41.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: