Dziennikarstwo internetowe WT-DKS-DIN
1. Dziennikarstwo internetowe - definicje.
2. Elementy historii Internetu (w Polsce i na świecie).
3. Proces kształtowania się dziennikarstwa internetowego w Polsce i na świecie.
4. Portale internetowe - od katalogu do informacyjnego potentata.
5. Odbiór tekstu internetowego przez czytelnika.
6. Elementy wyróżniające dziennikarstwo internetowe.
7. Zasady tworzenia tekstów internetowych.
8. Elementy redakcji tekstów internetowych, zasady poprawności językowej. Korekta i redakcja tekstów.
9. Gatunki dziennikarstwa internetowego. Wspólne dla dziennikarstwa internetowego, jak i te charakterystyczne tylko dla online journalism.
10. Różnice w powstawaniu i organizacji pracy redakcji online i redakcji mediów tradycyjnych (np. pracy).
11. Blogosfera (specyfika, katalog najważniejszych blogerów i blogów w Polsce) a dziennikarstwo internetowe. Media społecznościowe a dziennikarstwo internetowe.
12. Tekst, grafika, elementy interaktywne. Badania funkcjonalności stron internetowych.
13. Tekst do internetu. "Złote zasady" tworzenia tekstów. Gdzie szukać inspiracji. Co robić, kiedy brak pomysłu na tekst?
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
1. Student zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.
2. Student zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.
3. Posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych
informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.
4. Student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.
Kryteria oceniania
EK 1.: "Student zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa".
5 - student bardzo dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.
4 - student dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.
3 - student dostatecznie dobrze zna specyfikę dziennikarstwa internetowego, jego cechy charakterystyczne, wyróżniające je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.
2 - student nie zna specyfiki dziennikarstwa internetowego, jego cech charakterystycznych, wyróżniających je spośród innych rodzajów dziennikarstwa.
EK 2.: "Student zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej".
5 - student bardzo dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.
4 - student dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.
3 - student dostatecznie dobrze zna specyfikę poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.
2 - student nie zna specyfiki poszczególnych gatunków dziennikarstwa internetowego, potrafi je rozróżnić i dobrać odpowiedni gatunek do odpowiedniej informacji internetowej.
EK 3.: "Posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych
informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego".
5 - posiada (na bardzo dobrym poziomie) praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.
4 - posiada (na dobrym poziomie) praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.
3 - posiada dostateczną praktyczną umiejętność przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.
2 - nie posiada nawet dostateczną praktycznej umiejętności przygotowania typowych informacji pisanych do Internetu, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego.
EK 4.: "Student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy".
5 - student bardzo dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.
4 - student dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.
3 - student dostatecznie dobrze zna środowisko Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i potrafi je wykorzystać w swojej pracy.
2 - student nie zna środowiska Internetu, portali, serwisów internetowych, blogosfery, mediów społecznościowych i nie potrafi ich wykorzystać w swojej pracy.
Studenci przez semestr regularnie prowadzą projekt internetowy (blog), na którym umieszczają swoje autorskie teksty raz w tygodniu przez cały semestr trwania projektu. Dodatkowo na koniec semestru piszą test wiedzy z zakresu dziennikarstwa internetowego. Ocena końcowa z zajęć jest oceną wypadkową (z projektu internetowego i testu).
Student może mieć 2 nieobecności na ćwiczeniach.
Metody zajęciowe: wkład, case study, praca w grupach, burza mózgów, ćwiczenia.
Literatura
J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, WN PWN, Warszawa 2006.
L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2007.
M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.
M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w internecie, PWN, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: