Komunikacja emocjonalna z chorym w rodzinie WT-DCM-U2-KE
Celem warsztatów „komunikacja emocjonalna z pacjentem w rodzinie” jest uwrażliwienie studentów na potrzeby ,trudne emocje oraz treści poznawcze pacjentów, oraz zdobycie przez nich umiejętności dobrej komunikacji uwzględniającej te emocje i prowadzącej do porozumienia.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia w dwójkach, grupach, dyskusje w podgrupach i na forum, psychodrama, odgrywanie scenek ,miniwykłady .
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Grupa 1:
Efekty kształcenia w zakresie :
Wiedzy:
Przekazana wiedza na temat zasad komunikacji ogólnoludzkiej , wiedza na temat neuronów lustrzanych ,rodzajów empatii i znaczenia jej w komunikacji emocjonalnej z pacjentem, wiedza na temat Racjonalnej Terapii Zachowania ,zasad zdrowego myślenia, wpływu treści poznawczych (myśli ,założeń ,schematów myślenia)na emocje i zachowania zarówna osób zdrowych jak i będących w sytuacji choroby. Poznanie etapów straty (strata osób ,strata zdrowia ,wartości).
Umiejętności:
Student nabędzie umiejętności świadomej komunikacji, będzie świadomy własnych przekazów oraz ich wpływu na chorego. Będzie umiał adekwatnie odpowiedzieć na potrzeby chorych w swojej rodzinie i w rodzinach znajomych. Nabędzie umiejętności oddzielania myśli od emocji, zrozumie wpływ myśli na emocje i zachowania swoje oraz osób chorych., będzie umiał rozpoznać emocje chorego ,nawet te wyrażone nie wprost. Będzie bardziej świadomy swoich uczuć, poziomu empatii i postaw wobec chorych.
Kompetencji społecznych:
Student będzie potrafił komunikować się z chorym w sposób otwarty, empatyczny, będzie potrafił dostrzec sytuacje kryzysowe, będzie potrafił adekwatnie reagować na emocjonalne przekazy chorego, będzie umiał mu towarzyszyć.
Grupa 2:
Efekty kształcenia w zakresie :
Wiedzy:
Przekazana wiedza na temat zasad komunikacji ogólnoludzkiej, rodzajów komunikacji, teorii komunikacji von Thuna (teoria czworga uszu), wiedza na temat kanałów przepływu informacji ( komunikacja werbalna i niewerbalna), wiedza na temat sytuacji osoby chorej ,jej potrzeb i przeżywanych emocji, szczególnie tych trudnych, wiedza na temat specyfiki komunikacji z chorym(często emocje wyrażane nie wprost tzw. ‘jaskółki”), wiedza na temat możliwych dylematów jakie przeżywają chorzy i ich rodziny.
Umiejętności:
Student nabędzie umiejętności świadomej komunikacji, będzie świadomy własnych przekazów oraz ich wpływu na chorego. Będzie umiał adekwatnie odpowiedzieć na potrzeby chorych w swojej rodzinie i w rodzinach znajomych. Będzie umiał rozpoznać emocje chorego, nawet te wyrażone nie wprost. Będzie bardziej świadomy swoich uczuć i postaw wobec chorych.
Kompetencji społecznych:
Student będzie potrafił komunikować się z chorym w sposób otwarty, będzie potrafił dostrzec sytuacje kryzysowe, będzie potrafił adekwatnie reagować na emocjonalne przekazy chorego, będzie umiał mu towarzyszyć.
Literatura
Grupa 1:
Ks.Jan Kaczkowski, Piotr Żyłka., Życie na pełnej petardzie, Wydawnictwo WAM,2015
Dzierżanowski T., Brzegi dobrej rzeki, Multico
Kubler -Ross E.,(1998) Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań, Media Rodzina of Poznań
Grzesiuk., Spotkania które leczą, Nasza Księgarnia, Warszawa 1987
Gordon T., (1999) Pacjent jako partner, Warszawa., PAX
De Walden Gałuszko K.,(1996) U kresu
Eric-Emmanuel Schmitt.,(2017) Oskar i pani Róża, Znak
Maxie C.Maultzby JR. Marius Wirga , Michael De Bernardi .,ABC Twoch Emocji , Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Żnin2019
Grupa 2:
Dzierżanowski T., Brzegi dobrej rzeki, Multico
Kubler -Ross E.,(1998) Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań, Media Rodzina of Poznań
Grzesiuk., Spotkania które leczą, Nasza Księgarnia, Warszawa 1987
Gordon T., (1999) Pacjent jako partner, Warszawa., PAX
De Walden Gałuszko K.,(1996) U kresu
Eric-Emmanuel Schmitt.,(2017) Oskar i pani Róża, Znak
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: