Psychologia społeczna i teorie komunikowania WT-DCM-PST
Treści:
1. Komunikacja z samym sobą.
2. Podstawy zaufania społecznego.
3. Grupa i procesy grupowe.
4. Współczesne ujęcia teoretyczne w komunikacji społecznej: konstruktywizm, teoria systemów, teoria skryptów, analiza transakcyjna, ujęcie psychologii humanistycznej.
5. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
6. Mechanizmy wpływu społecznego.
7. Negocjacje: pojęcie, znaczenie, fazy.
8. Konflikt społeczny i sposoby rozwiązania konfliktu.
9. Agresja i zachowania antyspołeczne.
10. Stereotypy i uprzedzenia.
11. Manipulacja.
12. Problemy rozwojowe a komunikowanie.
13. Komunikacja a adolescencja.
14. Komunikacja dzieci - rodzice.
15. Aktywne słuchanie. Informacja zwrotna.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod do MS Teams: 5pjglex
WIEDZA:
EK nr 1 - student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i grupowego w różnych aspektach (m.in. psychologicznym i socjologicznym) oraz ich prawidłowości i zakłóceń;
EK nr 2 - student identyfikuje i charakteryzuje różne mechanizmy psychologiczne i lingwistyczne w procesie komunikowania;
UMIEJĘTNOŚCI:
EK nr 3 - student ocenia zalety i wady różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania i koncepcji psychologicznych o człowieku
EK nr 4 - student kreatywnie wykorzystuje wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu, kierowaniu pracą w grupie i rozwiązywaniu konfliktów;
EK nr 5 - student nabiera dystansu do interakcji społecznej, próbując zrozumieć jej złożoność;
KOMPETENCJE:
EK nr 6 - student dąży do uświadomienia sobie złożoności sytuacji społecznej, jest wrażliwy na złożoność procesów komunikacyjnych i posiada zdolność do zwiększania swych kompetencji komunikacyjnych
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- wykład informacyjny,
- wykład konwersatoryjny,
- studium przypadku.
Metoda oceny: kolokwium ustne.
Aktywność studenta:
- udział w zajęciach: 30 h;
- przygotowanie do zajęć: 5 h;
- lektura własna: 15 h;
- przygotowanie do kolokwium: 10 h.
SUMA: 60 h / 30 h = 2 ECTS
Ocena końcowa:
na 2 - student nie osiągnął żadnego z EK;
na 3 - student osiągnął EK nr 1;
na 4 - student osiągnął EK nr 1 i 2;
na 5 - student osiągnął co najmniej EK nr 1, 2.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
E. Berne, W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. E. Berne, Dzień dobry... i co dalej?, Poznań 2007;
2. M. Argyle, Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;
3. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003;
4. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997;
4. J. Cooper, Sprawne porozumiewanie się: 114 scenariuszy ćwiczeń z mówienia i słuchania, Warszawa 1999;
5. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 1997;
7. W. Stephan, C. Stephan, Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2003;
8. R. Brown, Procesy grupowe, Gdańsk 2006;
10. W. Wosińska, Psychologia życia społecznego, Gdańsk 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: