Opieka nad chorymi, niepełnosprawnymi i starszymi członkami rodziny WT-DCM-OC
1. Starzenie się organizmu.
2. Niepełnosprawność widoczna i niewidoczna.
3. Lekarze i duchowni.
4. Postawy wobec bólu i cierpienia człowieka.
5. Sytuacja psychologiczna osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych.
6. Sakramentalne i pozasakramentalne metody i formy duszpasterstwa chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny.
7. Sztuka komunikacji z ciężko chorym i jego bliskimi.
8. Siła społeczna wolontariatu w praktyce opieki nad osobami u kresu
życia.
9. POMOC PO STRACIE I TOWARZYSZENIE W ŻAŁOBIE.
10. Pielęgnacja przewlekle chorego.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego (TMA_ W08)
EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego (TMA_U15)
EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03)
Opis ECTS:
Aktywny udział ćwiczeniach: 15 godzin
Praca własna studenta: 15 godzin
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego"
Na ocenę
ndst (2) - nie zna podstawowych zasad działalność ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny i personelu medycznego
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny i personelu medycznego
db (4) - w dobrym stopniu, odwołując się do Magisterium i nauk pozateologicznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny i personelu medycznego
bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą na temat wskazań Magisterium i nauk pozateologicznych dotyczącą zasad działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wśród chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny, personelu medycznego, prezentując je w formie kompleksowego modelu działania
EK nr 2 określany jako "twórcze włączenie się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego"
ndst (2) - nie potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego, zachowując bierność działań
db (4) - w dobrym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych,niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego, dokonując weryfikacji tych działań pod kątem zgodności z nauczaniem Magisterium i wskazań nauk pozateologicznych
bdb (5) - bardzo aktywnie włącza się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny oraz personelu medycznego, inicjując nowe działania (między innymi funkcjonowanie zespołów opieki duszpasterskiej) oraz weryfikując realizowane praktyki duszpasterskie pod kątem wierności Magisterium i wskazań nauk pozateologicznych
EK nr 3 określany jako "współdziałanie i praca w grupie oraz przyjmowanie w niej różnych ról"
ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać i pracować z osobami posługującymi chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny.
dst (3) - w ograniczonym stopniu współpracuje z osobami posługującymi chorym niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny, zachowując się pasywnie
db (4) - w miarę dobrze współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny , zachowując w nich aktywną rolę
bdb (5) - twórczo i aktywnie współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny, zachowując w nich rolę przywódczą i inicjując je do podejmowania nowych form działań
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: prezentacja multimedialna.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz prezentacja obejmująca znajomość lektur i treści przedkładanych na ćwiczeniach.
Literatura
Literatura podstawowa:
Jan Paweł II, List apostolski "Salvifici Doloris" o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984.
Papieskie Orędzia na Światowy Dzień Chorego 1993-2018.
Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017.
Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Światowy Dzień Chorego. Dlaczego i jak obchodzić?, Watykan 1992.
Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 2001.
Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski dotycząca posługiwania chorym i umierającym, Zakopane 2017.
Bartoszek A., Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000.
Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu, Gdańsk 2011.
Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla osób pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008.
Taylor E., Co powiedzieć? Jak rozmawiać z chorymi o duchowości?, Kraków 2008.
Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w Polsce. Między teorią a praktyką, "Teologia Praktyczna" 16:2015, s. 43-77.
Wielebski T., Duszpasterska posługa Kościoła w szpitalach i hospicjach, "Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie" 3:2003, s. 265-298.
Literatura uzupełniająca:
Kępiński A., Poznanie chorego, Warszawa 2002.
Krakowiak Cz., Namaszczenie chorych. Sakrament uzdrowienia, Sandomierz 2005.
Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007.
Muszala A., Binnebesel J., Krakowiak P., Krobicki M. (red.), Dolentium hominum. Duchowni i świeccy wobec ludzkiego cierpienia, Kraków 2011.
Pawlaczyk B., Biblia a medycyna, Poznań 2007.
Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w świetle nauczania Kościoła współczesnego, w: Duszpasterstwo chorych, T. Wielebski (red.), Warszawa 2005, s. 31-56.
Wielebski T., Sakrament namaszczenia chorych w duszpasterskiej posłudze Kościoła. "Słowo krzyża. Rocznik poświęcony teologii krzyża oraz duchowości i historii Pasjonistów" 1:2007, s. 129-143.
Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, (red.) J. Łapińska, Gdańsk 2010.
Seniorzy w społeczeństwie XXI wieku, (red.) M. Krobicki, Z. Szarota, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: