Negocjacje i mediacje WT-DCM-N
1) Komunikacja a negocjacje i mediacje
2) Kompetencja komunikacyjna, czyli jakość negocjacji i mediacji
Przegląd konkretnych kompetentnych zachowań komunikacyjnych i ich analiza
(praca studentów)
3) Anatomia konfliktu, wzorzec konfliktu, rodzaje konfliktów, dynamika konfliktów, czynniki eskalujące konflikt, satysfakcja jako czynnik zarządzający konfliktem, cykl konfliktu, procedury postępowania w sytuacjach konfliktowych, rozwiązywanie konfliktów a rozstrzyganie sporów, istota negocjacji, strony negocjacji, warunki skutecznych negocjacji, rodzaje negocjacji, strategie negocjacyjne, końcowe porozumienie.
4) Sytuacje konfliktowe wyzwaniem dla negocjacji i mediacji
5) Przegląd konkretnych sytuacji konfliktowych i próby ich rozwiązania
(praca studentów)
6) Aktywne słuchanie podstawowym kluczem negocjacji i mediacji
7) Przegląd przykładów aktywnego słuchania i ich analiza (praca studentów)
8) Style i strategie negocjacji
9) Przegląd konkretnych strategii negocjacji i ich analiza (praca studentów)
10) Taktyki i techniki negocjacyjne
11) Przegląd konkretnych taktyk i technik negocjacyjnych i ich analiza (praca studentów)
12) Mediacje – zasady, rodzaje mediacji, etapy, plan
13) Przegląd konkretnych rodzajów mediacji i ich analiza (praca studentów)
14) Przegląd konkretnych rodzajów mediacji w konflikcie grupowym i ich analiza (praca studentów)
15) Cechy dobrego negocjatora i mediatora
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Na płaszczyźnie wiedzy student:
EK n. 1 rozróżnia i opisuje typy rozwiązywania konfliktów
EK n. 2 identyfikuje obszary stosowania negocjacji i mediacji
EK n. 3 opisuje etapy procesu negocjacyjnego i mediacyjnego
Na płaszczyźnie umiejętności student:
EK n. 4 analizuje sytuacje konfliktowe i strategie ich rozwiązania
EK n. 5 planuje procesy negocjacyjne i mediacyjne
EK n. 6 przeprowadza symulacje negocjacji i mediacji
EK n. 7 przygotowuje dokumentację procesu negocjacji i mediacji
Na płaszczyźnie kompetencji student:
EK n. 8 jest wrażliwy na złożoność sytuacji konfliktowych
EK n. 9 zachowuje ostrożność w wyrażaniu ocen i nabywa zdolności słuchania stron konfliktu
EK n. 10 jest zdolny do poszukiwania kompromisów
nakład pracy studenta
30 godz. - aktywne uczestnictwo w seminarium
5 godz. - konsultacje z prowadzącym seminarium
45 godz. - samodzielna lektura, prowadzenie badań
30 godz. - pisanie pracy dyplomowej
100 godz. - razem
4 - ECST
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach, obecność (90%) – dopuszczalne są trzy (3) nieobecności w semestrze, przygotowanie i prezentowanie projektów negocjacyjnych, ćwiczenia z zakresu rozwiązywania konflików, etapów i technik negocjacyjnych w określonych przez prowadzącego terminach i kryteriach. O ocenie dobrej lub bardzo dobrej z przedmiotu decyduje suma uzyskanych punktów z wyżej opisanych projektów i ćwiczeń oraz obecności na zajęciach (według wyżej przedstawionych warunków).
Literatura
Dawson R., Sekrety negocjacji dla biznesmanów, Warszawa 2006.
Fisher R., Ury, W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1991.
Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014.
Larsson L., Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią stroną w konflikcie, Warszawa 2009.
Lewicki R.J., Saunders D.M., Barry B., Minton J.W., Zasady negocjacji, Poznań 2008.
Lunden B., Rosell L., Techniki negocjacji. Jak odnieść sukces w negocjacjach, wyd. III, Gdańsk 2009.
Lyons C., Ja wygrywam, ty wygrywasz. Niezbędnik negocjatora. Jak czytać rozmówcę i budować konsensus, Warszawa 2008.
Moore C.W. , Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009.
Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Kraków 1994.
Ury W., Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: